۴۰ نفر حائز شرایط مصوبه شورای نگهبان هستند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: خوشبختانه با دعوت هایی که شده همه سلایق برای انتخابات ریاست جمهوری آمده اند و سهمیه بندی وجود ندارد.

به گزارش ایمنا، عباسعلی کدخدایی دوشنبه اولین جلسه شورای نگهبان را برای تأیید صلاحیت‌ها داریم و در نهایت پس از چند روز اعلام نتیجه می‌کنیم.

وی ادامه داد: اسامی اعلامی وزارت کشور نزدیک ۶۰۰ نفر است. این افراد مجموعه افراد ثبت نامی است و در نهایت ۴۰ نفر از جهت مدارک، با آئین نامه مطابقت دارند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: مدارک تحصیلی، سوابق کار، سو پیشینه بر اساس مصوبه باید از سوی متقاضیان ارائه می‌شد. ما اسامی را دریافت کردیم و آنچه برای ما اعتبار دارد شرایط اعلام شده از سوی شورای نگهبان است و کسانی که مدارک ندادند مورد بررسی قرار نمی‌دهیم. ممکن است کسی نقص مدارک داشته باشد یا فرصت گرفته باشد اما اگر کسی مدرکی ارائه نکرده باشد درخواستش برای مهلت، موضوعیت ندارد.

وی عنوان کرد: تلاش ما این است در پنج روز صلاحیت را نهایی کنیم اما این زمان قابل تمدید است. ما به وزارت کشور اعلام می‌کنیم و وزارت کشور یک یا دو روز بعد نامزدها را اعلام می‌کند تبلیغات از هفتم به مدت ۲۰ روز شروع می‌شود.

کدخدایی یادآور شد: در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت نداریم بلکه احراز صلاحیت را داریم نسبت به افرادی که صلاحیت ندارند اظهار نظر نمی‌کنیم و افراد مورد نظر را اعلام می‌کنیم اینجا رد صلاحیت مانند انتخابات مجلس نداریم در سال‌هایی بوده که تعدد افراد شاخص را داشتیم و ممکن است فضای سیاسی دیگری داشته باشیم. اعلام کردیم افرادی که واجد شرایط نیستند حضور نداشته باشند و البته تاکید کردیم کسانی که توانایی دارند حضور یابند و سلایق سیاسی مختلف حضور یافتند.

وی تاکید کرد: نمی‌توان گفت چند تن را در لیست نهایی قرار می‌دهیم زیرا ملاک ما قانون اساسی است و نمی‌توان حدس و گمان زد و این پیش گویی ها نیز اعتبار ندارد فضای مجازی محملی برای گفتن است و باید صدق و کذب آن را بررسی کرد و نمی‌دانم فردا نظر آقایان درباره نامزدها چیست.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در تبلیغات ما نظارت داریم، اما انتخابات ریاست جمهوری با مجلس متفاوت است در انتخابات ریاست جمهوری رویه‌ای نداشتیم که فردی را بخاطر تبلیغات تأیید نکنیم انتظار داریم بحث برنامه‌ها و کارآمدی باشد و حرف‌های فریبنده و گفتار مخالف نظام مطرح نشود.

شروط احراز صلاحیت

وی گفت: شروط صلاحیت‌ها یکسان است اما برخی شرایط شکلی است. به عنوان ایرانی الاصل بودن یا مدیر و مدبر بودن. در سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر انقلاب، روشن شدن شاخص‌ها به شورای نگهبان سپرده شد؛ باید بین همه شروط یک تراز باشد. اگر کسی می‌خواهد سکان دار این جایگاه خطیر باشد باید سابقه‌ای در امور داشته باشد مانند وزارت. البته این بدان معنا نیست که هرکسی وزیر بود می‌تواند حتماً رئیس جمهوری باشد.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: دوستان ما در حال ارتباط گرفتن با دستگاه‌های ذی ربط هستند و در عین حال مدارک خدمتی متقاضی نیز از سوی وی ارائه شده است. در نهایت در ۱۰ روز می‌توانیم احراز صلاحیت‌ها را اعلام کنیم. این فرصت همیشه برای ما کم است و درخواست به مجلس دادیم که این فرصت تمدید شود.

رجل سیاسی یا مذهبی

کدخدایی تصریح کرد: کسی که مقید و متعبد است و وظایف دینی را انجام می‌دهد متدین است اما آیا رجل مذهبی است؟ افرادی رجل مذهبی هستند که گام‌های محکمی را در تبیین مبانی دینی برداشته اند. در حوزه علوم سیاسی استادی الزاماً چون در این بخش درس می‌دهد رجل سیاسی نیست بلکه باید کسی باشد که تحولی را ایجاد کرده باشد و سابقه‌ای داشته باشد. ممکن است شخصی رجل سیاسی و مذهبی نباشد الزام داریم که فرد هردو را همراه هم داشته باشد.

وی تاکید کرد: وظیفه ما اجرای قانون است قانون اساسی شرایط اصل ۱۱۵ و آنچه در سیاست‌های کلی رهبر انقلاب اشاره شده است. غیر از این امکانپذیر نیست. برخی می‌گویند بر اساس نظارت سیاسی اعمال نظر می‌کنید اما این نگاه را نداریم و نتیجه پس از بررسی و آرای اعضا مشخص می‌شود. این نگاه‌ها در شورای نگهبان نیست.

علایق سیاسی اعضای شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: نظام انتخاباتی پیش بینی شده که ساماندهی شود. در حوزه انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و در مرحله ثبت نام‌ها و هزینه‌ها، در سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب مورد اشاره قرار گرفته است در ۲۰ سال اخیر حس نکردم که علایق سیاسی در شورای نگهبان تعیین کننده باشد و اعضای این شورا به دنبال احراز شرایط قانونی هستند.

کدخدایی افزود: اگر خیلی‌ها شرایط را داشته باشند و همه شرایط قانونی را داشته باشند مجبوریم اعلام کنیم و سقف مشخصی را نداریم رویه گذشته را نیز ببینید تعداد متغیر بوده است ممکن است نامزدها دورقمی هم باشد ناچاریم طبق قانون اینگونه عمل کنیم.

ملاحظات سیاسی هست که از شورای نگهبان به دور است

وی یادآور شد: تکلیف ما این است شرایط قانونی را احراز کنیم. اگر این شرایط را نادیده بگیریم خلاف قانون عمل کرده ایم و براساس قانون عمل خواهیم کرد. خوشبختانه با دعوت‌هایی که شده همه سلایق آمده اند سهمیه بندی وجود ندارد.

توصیه به رد صلاحیت شده‌های دوره قبل

سخنگوی شورای نگهبان گفت: از جهت قانون حق افراد ثبت نام برای انتخابات است اما با توجه تجربه شخصی، اگر کسی در گذشته رد صلاحیت شده و شرایطش نیز تغییر کرده توصیه می‌کنیم خودش و مردم را به زحمت نیندازد البته از لحاظ قانونی می‌توانند افراد شرکت کنند.

وی افزود: اگر کسی قبلاً تأیید صلاحیت شده باشد و مدارک جدیدی نداشته باشند تأیید صلاحیت می‌شوند. میزان حال افراد است از اینرو در انتخابات مجلس، نمایندگان فعلی را بررسی می‌کنیم و حتی رئیس جمهوری در دور دوم باز احراز صلاحیت می‌شود.

فردی که می‌داند طبق مدارک مستند تأیید صلاحیت نشده و در شرایطش تغییری ایجاد نشده تأیید صلاحیت نمی‌شود.

کدخدایی یادآور شد: هر میزان که پرونده‌ها آماده باشد اعضا درباره آنها نظر می‌دهند و رأی گیری می‌کنند. ۷ رأی برای تأیید صلاحیت نیاز است و از ۶ رأی یا کمتر احراز صلاحیت انجام نشده و دیگر مورد ارزیابی قرار نخواهد گرفت. تا زمانی که اعلام نظر نشده اگر مدارک جدیدی به ما برسد افراد می‌توانند دوباره احراز صلاحیت شود اما شورای نگهبان سفارش پذیر نیست و زیر فشار انتخاب نمی‌کند.

نظارت بر انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در انتخابات ریاست جمهوری طبق بند ۹ اصل ۱۱۰، تشخیص براساس تصمیم اعضا است و پرونده‌ها در اختیار اعضا قرار می‌گیرد اما در انتخابات مجلس شرایط متفاوت است. در روز برگزاری انتخابات هیأت مرکزی برگزاری داریم و بر روند همه مراحل انتخابات از جمله چاپ تعرفه‌ها و تأیید، این هیأت نظارت می‌کند.

به گفته وی تعداد ما سر صندوق‌ها به نسبت عوامل اجرایی کمتر است اما افراد از میان اقشار مردم انتخاب می‌شوند و این افراد داوطلبانه با عشق به منافع ملی حضور می‌یابند.

کدخدایی گفت: این افراد در طول سال در استان‌ها از طریق فراخوان شناسایی و آموزش می‌بینند و در نهایت روز برگزاری انتخابات سر صندوق‌ها حضور می‌یابند صندوق‌ها با حضور ناظران ما فک پلمپ می‌شود و در همه مراحل ناظران ما حضور دارند.

وی تاکید کرد: افزایش تعداد صندوق‌ها کار خوبی بود. این دور علاوه بر سلامت انتخابات، باید به فکر سلامت مردم هم باشیم تا جایی که ممکن است در فضای باز رأی گیری انجام می‌شود و تا جای ممکن از تماس با سطوح نیز جلوگیری شود و امیدواریم تا ۲۸ خرداد به شرایط مطلوب‌تری برسیم و انتخابات پرشوری داشته باشیم با توجه به تدابیر خوب اندیشیده شده، مشکلی در انتخابات نخواهد بود.

انتخابات الکترونیک

سخنگوی شورای نگهبان افزود: بارها اعلام کردیم رأی الکترونیک الزام قانونی است و باید به این سمت برویم و این حرکت را داشته باشیم. خیلی از مراحل انتخابات امروز الکترونیک انجام می‌شود و مرحله اخذ رأی به دلیل نگرانی از سلامت آرا و صیانت از حق‌الناس، اینگونه برگزار می‌شود و به این دور انتخابات الکترونیک نرسید و امیدواریم با طرح‌های آزمایشی، در ادوار آینده به این مرحله برسیم.

کدخدایی ادامه داد: یکی از مطالبات ما برگزاری انتخابات الکترونیک است اما این مهم مستلزم زیرساخت‌های امنیتی است.

وی عنوان کرد: در اصل ۹۹ اشاره شده که شورای نگهبان ناظر است و مرجع دیگری در نظر گرفته نشده است به زبان ساده شورای نگهبان نظارت مؤثر دارد و اگر تشخیص دهد در جایی تخلفی رخ داده باید برخورد کند. گاهی گفته می‌شود این نظارت نباید مؤثر باشد باید در قانون مرجع دیگری را برای نظارت بر شورای نگهبان در نظر بگیریم در قانون این طور پیش بینی شده که شورای نگهبان بر انتخابات نظارت می‌کند و در صورت لزوم در ابطال صندوق‌ها یا حوزه ورود می‌کند. اگر جرم انگاری هم شود به قوه قضائیه موضوع گزارش داده می‌شود.

تبیین شیوه تبلیغات

کدخدایی گفت: دوستان وزارت کشور اعلام کردند که شیوه نامه‌ای برای تبلیغات تبیین شود و ما نیز تلاش می‌کنیم نظارت خود را داشته باشیم در حوزه انتخابات همیشه مشکل تبلیغات داریم و با توجه به فراگیری فضای مجازی، در قانون گذاری در این بخش عقب هستیم و باید قوانین روشن‌تری در این باره داشته باشیم.

وی عنوان کرد: بعد از ابلاغیه مقام معظم رهبری در سال ۹۶، مصوبه‌ای را در شورا داشتیم و منتشر شد قرار شد این مصوبه مبنای کار ما باشد و انتظار داشتیم مجلس در سال‌های گذشته ورود جامع داشته باشد اما در مجلس گذشته و فعلی اقدامات مؤثر صورت نگرفت و مصوبه‌ای که در مجلس یازدهم در دستور کار بود همه موارد را شامل نمی‌شد و در نهایت نظر شورا مصوب شد، اما در نهایت هیأت عالی نظارت، به دلیل مغایرت‌ها، قانع نشد و این مصوبه مراحل نهایی خود را طی نکرد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: زمانی که به این نتیجه رسیدیم که از طریق مجلس این اتفاق نمی‌افتد از باب نظارت اصل ۹۹، مصوبه سال ۹۶ در دستور کار قرار گرفت. فردی ثبت نام و در عین حال انصراف داده و تنها برای مصاحبه کردن به وزارت کشور آمده است.

کدخدایی یادآور شد: آثار اجرای این مصوبه خیلی مؤثر بود و عدد ۶۰۰ نفر نسبت به ۱۶۰۰ نفر در دوره قبل نشان از تأثیرگذاری دارد. ما فقط پرونده‌هایی را بررسی می‌کنیم که مدارک را داشته باشند.

وی گفت: مراتب تأسف شورای نگهبان را از جنایات غزه اعلام می‌کنیم و امیدواریم مراجع بین المللی بتوانند در این راستا گامی را بردارند.

منبع: ایرنا

کد خبر 494033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.