افزایش قیمت خودروهای خارجی نو و کارکرده در بازار

یک کارشناس صنعت و بازار خودرو گفت: افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته، قیمت اتومبیل‌های نو و کارکرده خارجی در بازار ایران را ۴۰ تا ۱۱۵ میلیون تومان افزایش داده است.

یاور رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه نوسانات محسوس نرخ هر دلار آمریکا در جریان معاملات بازار آزاد خرید و فروش ارزهای شاخص تأثیر بسزایی در قیمت خودرو دارد، اظهار کرد: تأثیر محسوس و قابل توجه نوسانات نرخ دلار بر قیمت خودروهای داخلی و روند ارزش‌گذاری اتومبیل‌های کارکرده ساخت شرکت‌های خودروسازی داخلی در گذشته غیرقابل قبول بود اما در ماه‌های گذشته بازار آزار ارز ثابت کرد که نقش مهمی در بازار و صنعت خودروی ایران دارد.

وی افزود: نقش ارزش دلار و دیگر ارزهای شاخص در جریان قیمت‌گذاری خودروهای خارجی نو و کارکرده بازار بر هیچ یک از فعالان بازار و صنعت خودروهای خارجی در ایران پوشیده نیست و قطعاً این نقش یک تأثیر بدیهی محسوب می‌شود.

این کارشناس صنعت و بازار خودرو با اشاره به افزایش نرخ هر دلار آمریکا و دیگر ارزهای شاخص در روند معاملات بازار آزاد ارز در بازه زمانی روزهای گذشته، تصریح کرد: قیمت خودروهای خارجی در هفته‌های گذشته تا حد زیادی کاهش را تجربه کرده بود و علت اصلی آن پایین آمدن نرخ ارز در بازار آزاد به تبع انتشار اخبار مثبت از روند مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۴ در وین بود.

رضایی اضافه کرد: افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته، قیمت اتومبیل‌های نو و کارکرده خارجی در بازار ایران را ۴۰ تا ۱۱۵ میلیون تومان افزایش داده و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات میان ایران و ۱+۴ در وین نیز نقش بسزایی در این افزایش قیمت داشته است زیرا بسیاری از فعالان بازار عرضه خودروهای نو و کارکرده را تقویت کرده بودند و در انتظار تحقق یک توافق میان طرفین در وین بودند.

وی ادامه داد: در حالی که بسیاری از مدیران ارشد وزارت صمت و شرکت‌های خودروسازی معتقدند تنها راه مدیریت بازار خودروهای داخلی و خارجی، متوقف کردن اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌های خرید و فروش اتومبیل است، باید گفت که تزریق به اندازه خودرو و جلوگیری از کاهش کیفیت خودروهای داخلی اصلی‌ترین راه‌حل مبارزه با افزایش قیمت و نوسانات اتومبیل است.

کد خبر 494031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.