علت ایجاد حساسیت دندانی/بهترین میوه برای پاکسازی بدن

عوارض زیاده‌روی در مصرف میوه‌ها، مواد غذایی مؤثر در کاهش التهاب سرطان پروستات، بهترین میوه برای پاکسازی بدن، بایدها و نبایدهای غذایی برای کرونایی‌ ها، عوامل خطرساز سرطان روده و علت ایجاد حساسیت دندانی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصرف میوه‌ها باعث بهبود سلامت جسمانی و روانی افراد می‌شود، تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد نشان می‌دهد داشتن رژیم غذایی حاوی میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند سلامت روانی افراد جوان بالغ را بهبود دهد، در این تحقیقات دانشمندان مشاهده کردند تنها پس از دو هفته افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات، سلامت روان جوانان ارتقا یافت.

از سوی دیگر تحقیقات نشان داده است زیاده‌روی در مصرف میوه‌ها می‌تواند باعث ناراحتی گوارشی در برخی افراد شود، از عوارض جانبی زیاده‌روی در مصرف میوه‌ها سوزش سر معده (رفلاکس معده)، اسهال و نفخ است.

نباید فراموش کرد که میوه‌ها دارای قند فروکتوز هستند و زیاده روی در مصرف آن‌ها به راحتی باعث افزایش سطح قند خون می‌شود، این موضوع به ویژه در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت هستند بسیار خطرناک است.

علت ایجاد حساسیت دندانی/بهترین میوه برای پاکسازی بدن

عوامل خطرساز سرطان روده

عوامل خطر سرطان روده بزرگ شامل برخی از رژیم‌های غذایی مانند رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز مانند گوشت گاو و گوسفند و نیز گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس است، از دیگر عوامل خطرزای ابتلاء به سرطان روده چاقی و اضافه وزن است.

متخصصان علوم پزشکی در آزمایشات خود پتانسیل متابولیت فلاونوئید را برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ تشخیص دادند. این ترکیب در میوه‌ها و سبزیجات مانند توت سیاه، ذغال اخته، انگور قرمز، سیب، پیاز قرمز، کلم بروکلی، انار، توت فرنگی، زردآلو، کلم قرمز و پوست بادمجان بنفش، شکلات و چای وجود دارد.

بهترین میوه برای پاکسازی بدن

هیچ میوه‌ای به اندازه لیمو در پاکسازی بدن مؤثر نیست، از همین‌رو، مصرف منظم آن در یک دوره ۲۱ روز می‌تواند به دفع مواد زائد ناشی از بی‌تحرکی دوران قرنطینه کمک کند، مصرف لیمو به‌خصوص در مورد التهاب تاندون‌ها، سنگینی پاها، آلرژی و خستگی مزمن مفید خواهد بود.

هیچ میوه‌ای به اندازه لیمو در پاکسازی بدن مؤثر نیست، مصرف منظم آن در یک دوره ۲۱ روز می‌تواند به دفع مواد زائد ناشی از بی‌تحرکی دوران قرنطینه کمک کند. مصرف لیمو به‌خصوص در مورد التهاب تاندون‌ها، سنگینی پاها، آلرژی و خستگی مزمن هم مفید خواهد بود، بهبود ریفلاکس و حالت تهوع، پاکسازی کبد و مقابله با عفونت‌ها سه مور مورد از فواید اصلی لیمو است.

بایدها و نبایدهای غذایی برای کرونایی‌ها

با توجه به به اهمیت انکار ناپذیر تغذیه در مبتلایان به کرونا، این بیماران باید با توجه به شرایط بیماری و علائم خود تغذیه مناسبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تسریع در روند درمان داشته باشند.

اگر درگیر کرونا شدید هستید، فست فود، کنسرو و غذاهای سرخ شده نخورید، چرا که به دلیل افزایش جریان خون معده، خستگی شما بیشتر می‌شود، مبتلایان به کرونا باید شام را حداقل دو ساعت قبل از خواب میل کنند تا دچار بی اشتهایی صبحگاهی نشوند.

علت ایجاد حساسیت دندانی/بهترین میوه برای پاکسازی بدن

اگر چنانچه به بیماری چربی خون بالا مبتلا نیستید، می‌توانید روزانه یک عدد تخم مرغ بخورید و کشمش یا عسل را جایگزین قند و شکر کنید. روزی حداقل دو واحد میوه که یکی دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین سی باشد و سه واحد لبنیات، پروبیوتیک استفاده کنید.

برای دفع سموم بدن هم روزی دو لیتر مایعات مثل آب و چای کمرنگ استفاده کنید، دم‌نوش‌های گیاهی انرژی‌زا و ضد التهاب مثل بابونه و گل سرخ روند درمان را تسریع می‌دهد، به شرطی که طبیعی باشند. از دم‌نوش‌های کیسه‌ای به دلیل دارا بودن مواد افزودنی استفاده نکنید.

در طول روز نیز حداقل هر دو ساعت یه بار مواد پروتئین دار طبیعی مثل گوشت و مرغ و یا منابع گیاهی مثل سویا با حجم کم در برنامه غذایی داشته باشید، اگر دچار کم اشتهایی نیز شدید، از عصاره گوشت و سوپ میکس شده که نیاز به جویدن ندارد استفاده کنید.

علت ایجاد حساسیت دندانی

حساسیت دندان یکی از ناراحتی‌های شایع دهان و دندان است که در تماس با بعضی مواد و در دماهای خاص با ناراحتی و دندان درد همراه است، دندان درد در این حالت تیز و ناگهانی و البته موقتی است.

اگر هنگام خوردن نوشیدنی‌ها یا غذاهای گرم و سرد درد دندان را تجربه می‌کنید، احتمال دارد دندان‌های حساسی دارید که بهتر است علت این حساسیت را پیدا کنید.

محکم مسواک زدن، آسیب دیدن مینای دندان، غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی، بلیچینگ، دندان قروچه، تحلیل رفتن لثه‌ها، ترک در دندان، بیماری لثه استفاده مدوام از خمیر دندان‌های سفید کننده، و پلاک دندانی بیش از حد مهم‌ترین علت‌های ایجاد حساسیت دندانی است.

مواد غذایی مؤثر در کاهش التهاب سرطان پروستات

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، اظهار کرد: التهاب پروستات یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در مردان است که اگر کنترل نشود می‌تواند تبدیل به سرطان پروستات شود، بی اختیاری در کنترل ادرار، وجود کریستال، عفونت یا خون در ادرار و ادرار قطره قطره و مکرر همراه با درد یا سوزش و احساس تخلیه نشدن کامل مثانه و نیز بالا بودن فاکتور PSA در خون نشانه‌ای بر التهاب یا بدخیمی پروستات است که البته با آزمایشات تکمیلی بیشتر مشخص می‌شود.

شبنم باقری افزود: علاوه بر سابقه ژنتیکی که در بروز این بیماری بسیار دخیل است، چاقی و اضافه وزن و نبود فعالیت بدنی نیز از عوامل مهمی است که زمینه را برای التهاب پروستات فراهم می‌کند؛ بنابراین نخستین و مهم‌ترین توصیه به این بیماران، آن است که وزن خود را کنترل کنند.

وی تصریح کرد: مطالعات نشان داده است مردانی که مقادیر زیاد گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده و سوسیس و کالباس مصرف می‌کنند به این نوع سرطان بیشتر دچار می‌شوند و به همین علت توصیه می‌شود که مصرف گوشت قرمز در این بیماران بسیار محدود شود و هرگز از سوسیس و کالباس استفاده نکنند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، تاکید کرد: مصرف کالری زیاد و مصرف مداوم مواد شیرین و قندهای ساده و شکر مانند انواع شیرینی‌ها و کیک‌ها و نوشابه، مواد غذایی پرچرب التهاب پروستات را بیشتر می‌کند که در رژیم غذایی باید بسیار محدود شود.

علت ایجاد حساسیت دندانی/بهترین میوه برای پاکسازی بدن

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان می‌دهد که هرچه مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها در رژیم غذایی بیشتر باشد، اضافه کرد: به علت خواص آنتی اکسیدانی احتمال بروز بیماری پروستات کمتر می‌شود، مصرف سبزی‌ها و میوه‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمزرنگ به ویژه گوجه فرنگی، انواع توت‌ها، انواع کلم‌ها، مرکبات مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت، انار، هندوانه، فلفل دلمه ای‌های رنگی، سیر و پیاز، هویج و چغندر نقش محافظتی مهمی در پیشگیری از التهاب و بزرگ شدن پروستات دارد.

باقری اظهار کرد: گوجه فرنگی حاوی رنگدانه قرمز به نام لیکوپن است که نقش مهمی در کاهش سطوح PSA و التهاب پروستات دارد. لیکوپن در هندوانه، فلفل دلمه ای‌های قرمز، پرتقال‌های توسرخ، گریپ فروت و زردآلو نیز یافت می‌شود که توصیه می‌شود مردان روزانه از این منابع غذایی استفاده کنند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: رژیم غذایی کم چرب و پرفیبر، مصرف حبوبات و غلات کامل به دلیل فیبر بالا و مصرف منابع اسیدهای چرب امگاسه مانند ماهی و غذاهای دریایی و مغزها مانند گردو و بادام و روغن زیتون باید مورد توجه قرار گیرد. مصرف مواد غذایی مانند آووکادو، سویا و جوانه گندم نیز می‌تواند مفید باشد؛ زیرا این مواد غذایی سرشار از بتاسیتواسترول هستند که بزرگ شدن پروستات را کاهش می‌دهد.

کد خبر 493959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.