صالحی امیری: توسعه ورزش همگانی و قهرمانی از آموزش و پرورش آغاز می شود

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به کارکرد ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: توسعه ورزش قهرمانی و همگانی از آموزش و پرورش آغاز می شود و نقطه استعدادیابی برای ورزش قهرمانی و نقطه آغاز برای ورزش همگانی و آموزش تخصصی در همه حوزه های ورزش است.

به گزارش ایمنا، سید رضا صالحی امیری در مراسم اختتامیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ)، با بیان اینکه قبل از هرچیزی باید انصاف داشته باشیم، ضمن اینکه چالش‌ها و مشکلات را انکار نمی‌کنیم ولی باور داریم که دولت در شرایط سخت تحریم، تورم، گرانی، بیکاری و کرونا تلاش‌های اساسی انجام داده است، گفت: وزارت آموزش و پرورش در مسیر تحقق توسعه قرار گرفته و اجرای طرح کوچ و موفقیت آموزش و پرورش در حوزه تربیت بدنی و سلامت نشان از کارآمدی ساختار دارد.

وی افزود: مدیریت و مهار کرونا با همه چالش‌ها و مشکلات خارجی و داخلی و طرح ملی واکسیناسیون از دستاوردهای دولت است. ورزش ایران نیز با محوریت وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، پارالمپیک، فدراسیون‌ها و استان‌ها در مسیر جهش و تحول قرار گرفته و در سال ۱۴۰۰ قهرمانان ما در عرصه‌های بین المللی کام مردم را شیرین خواهند کرد.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه گرچه تحریم‌های ظالمانه سرعت تحولات را کند کرد، اما قطار توسعه در مسیرخود به سمت مقصد در حال حرکت است گفت: از این منظر آموزش و پرورش در نظام اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران به مثابه یک نهاد، کارکرد فراتر از یک وزارتخانه را دارد. وزارتخانه‌ها مسئولیت یک یا چند مأموریت خاص را دارند، اما آموزش و پرورش مسئولیت تمام نهادهای موجود در سطح ملی را دارد.

وی افزود: این نهاد هم کارکرد آموزشی دارد و هم کارکرد انسانی و تربیت انسان‌هایی در تراز تمدن ایران زمین را برعهده دارد. این نهاد کارکرد اجتماعی دارد و تربیت فرزندان با اهداف متعالی یعنی سازگاری اجتماعی، کار جمعی، گفت وگو، انسجام اجتماعی، همدلی و همنوایی، زیست مسالمت آمیز و تحمل و مدارا از کارکردهای اجتماعی است. همچنین فهم و قدرت تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی، تمرین فعالیت سیاسی، گفت وگوی سیاسی، مدارای سیاسی از کارکردهای آموزش و پرورش در عرصه سیاسی است.

صالحی امیری با بیان اینکه آموزش و پرورش کارکرد ورزشی هم دارد اظهار کرد: توسعه ورزش قهرمانی و همگانی از آموزش و پرورش آغاز می‌شود. نقطه استعدادیابی برای ورزش قهرمانی و نقطه آغاز برای ورزش همگانی و آموزش تخصصی در همه حوزه‌های ورزش است. از همه مهمتر آموزش و پرورش کارکرد فرهنگی دارد؛ شخصیت سازی، هویت سازی، الگو دهی سبک زندگی، درک ارزش‌ها و اخلاقیات، شناخت فرهنگ و تمدن زبان فارسی و معرفت جویی از کارکردهای فرهنگی این نهاد است.

وی افزود: آموزش و پرورش کارکرد اقتصادی نیز دارد و الگوی مصرف، سبک زندگی، پرهیز از اسراف و داشتن سلامت اقتصادی از کارکردهای اقتصادی است و در نهایت آموزش و پرورش نهاد سوادآموزی در ایران زمین است؛ سواد خلاقیت، پرسشگری، صبوری، گفت وگو، مشارکت جویی، سواد فرهنگی، سیاسی. آموزش و پرورش نهاد مهارت آموزی است؛ مهارت کارجمعی، نوشتن، انتقادگری و انتقاد پذیری، ورزش، تغذیه سالم، تفکر، صبوری و کار با فضای مجازی.

رئیس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: آموزش و پرورش هم ریل توسعه است هم ماشین توسعه و هم هدف توسعه است. وضعیت امروز کشور ما محصول عملکرد آموزش و پرورش در دهه‌های گذشته است و عملکرد امروز آموزش و پرورش آینده کشور را رقم خواهد زد.

منبع: ایسنا

کد خبر 493944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.