ابر رایانه چیست+ رونمایی از سیمرغ و قابلیت

ابر رایانه بومی سیمرغ بر مبنای فضای مجازی و رایانش ابری طراحی و ساخته شده است.

ّ به گزارش خبرنگار ایمنا، ابر رایانه (Supercomputer) به رایانه‌هایی گفته می‌شود که ظرفیت بالایی در محاسبات دارند. این واژه برای اولین بار توسط مجله "نیویورک ورلد" برای اشاره به جدول سازهای IBM در دانشگاه کلمبیا به کار رفت.

ابر رایانه چیست؟

ابررایانه‌ها برای پردازش‌‎های سنگین به کار گرفته می‎‌شوند و برای سیستم‌‎هایی به کار می‌روند که قدرت پردازش اطلاعات فراوانی را در کسری از ثانیه داشته باشند. از این رو این ابزارهای هوشمند برای آزمایش الگوهای ریاضی برای پدیده‌های پیچیده فیزیکی، شبیه‌سازی آب و هوای آینده، شبیه‌سازی پیدایش و تکامل کیهان، شبیه‌سازی و بررسی عملکرد راکتورها، تحقیقات بر روی مواد شیمیایی برای ساخت داروهای جدید، جوش هسته‌ای و در حوزه رمزنگاری استفاده می‌شود.

ابر رایانه بر خلاف رایانه‌های معمول، بیش از یک CPU (پردازشگر مرکزی) دارد. ابر رایانه مدارهای مخصوصی برای تفسیر اطلاعات و دستورالعمل‌های برنامه و انجام محاسبات عملی و منطقی در توالی مناسب را در خود جای داده است.

ابررایانه از ظرفیت ذخیره‌سازی بسیار بزرگی برخوردار است؛ همچنین این ابزار پرقدرت مجهز به حسگر برداری (vector arithmetic) برای پردازش است؛ این حسگرها باعث می‌شود تا ابرکامپیوترها بتوانند چندین هزار محاسبه را همزمان پردازش کنند.

قابلیت ابر رایانه

قابلیت‌های ابر رایانه بومی سیمرغ در کاربردهای نوین نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، هواشناسی، پویا نمایی و تحلیل داده‌های ژنتیک اشاره کرد. این رایانه‌ها برای پردازش‌‎های سنگین به کار گرفته می‎‌شود و برای سیستم‌‎هایی به کار می‌رود که قدرت پردازش اطلاعات فراوانی را در کسری از ثانیه داشته باشد.

کد خبر 493930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.