اجرای دوسالانه طرح کنترل چاقی دانش‌آموزان ضروری است

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: اجرای دو سالانه طرح کنترل چاقی دانش‌آموزان به ترسیم نیمرخ وضعیت توده بدنی نسل کمک می‌کند.

به گزارش ایمنا، مهرزاد حمیدی در مراسم اختتامیه طرح کنترل چاقی که با حضور وزیر آموزش و پرورش، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، گفت: با اجرای این طرح تحولی در تربیت‌بدنی و سلامت کودکان به وجود آمد و تمرکز بر ترویج سبک زندگی سالم صورت گرفت.

وی افزود: امروز ۴۰ هزار دبیر تربیت بدنی و مراقب سلامت اجرای طرح‌های اینچنینی را عهده دار هستند و شاهد ارتقای جایگاه سلامت و ارتقای منزلت مراقبان سلامت و مربیان تربیت بدنی در جامعه بودیم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش به تعداد دانش‌آموزان شرکت کننده در طرح کوچ اشاره کرد و گفت: در سنجش اولیه، از بین ۱۳ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۷۲۰ دانش‌آموز که اطلاعات BMI آنها در سامانه سناد ثبت شده است که ۶ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۳۸ نفر پسر و ۶ میلیون و ۶۹۵ هزار و ۶۸۲ دختر بودند. در سنجش ثانویه از بین ۱۱ میلیون و ۸۶۴ هزار و ۶۳۷ دانش‌آموز که اطلاعات BMI آنها در سامانه ثبت شده است، ۵ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۷۴۴ پسر و ۶ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۸۹۳ دختر بودند.

حمیدی ادامه داد: در سنجش اولیه، ۶ درصد دانش‌آموزان لاغر و خیلی لاغر بودند که در سنجش ثانویه به ۵.۲۹ درصد رسید؛ در سنجش اولیه ۶۳.۹ درصد دانش آموزان دارای وزن طبیعی بودند که در سنجش ثانویه به ۶۶.۹۱ درصد رسید و همچنین در سنجش اولیه ۳۰.۱ درصد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی بودند که به ۲۷.۷ درصد رسیده است.

وی به وضعیت وزن دانش‌آموزان دختر و پسر اشاره کرد و افزود: در سنجش اولیه، ۵.۷۶ درصد دانش‌آموزان دختر، لاغر و خیلی لاغر، ۶۷.۹۶ درصد دارای وزن طبیعی و ۲۶.۲۸ درصد دارای اضافه وزن و چاقی بودند که در سنجش ثانویه این اعداد به ترتیب به ۵.۳۸ درصد، ۷۰.۹ درصد و ۲۳.۷۲ درصد رسید همچنین در سنجش اولیه، ۶.۲۴ درصد دانش‌آموزان پسر، لاغر و خیلی لاغر، ۵۹.۷۶ درصد دارای وزن طبیعی و ۳۴ درصد دارای اضافه وزن و چاقی بودند که در سنجش ثانویه این اعداد به ترتیب به ۵.۴ درصد، ۶۲.۶ درصد و ۳۲ درصد رسید.

حمیدی تصریح کرد: در دامنه لاغر و خیلی لاغر دانش‌آموزان، استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، کرمان و یزد، در دامنه اضافه وزن، استان‌های شهر تهران، مازندران و گیلان و در دامنه چاقی، به ترتیب استان‌های گیلان، شهر تهران و مازندران قرار دارند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش با بیان ضرورت اجرای دوسالانه این طرح گفت: اجرای دو سالانه این طرح به ترسیم نیمرخ وضعیت توده بدنی نسل کمک می‌کند و بازخوردهای برگرفته از این طرح به مدیران ارشد نظام در تدوین و اجرای برنامه‌های اثرگذار کمک می‌کند.

منبع: مهر
کد خبر 493909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.