پس از ۳۰ سال دو خط تولید پسماند در اصفهان اضافه شد

شهردار اصفهان گفت: بهره برداری از پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری اتفاق بسیار مهمی در حوزه حفظ محیط زیست به شمار می‌آید که می‌تواند برای سایر شهرهای کشور الگو باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی امروز _یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰_ در مراسم بهره برداری از پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با ابراز خرسندی از پروژه‌های بهره برداری شده در این سازمان اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع در ارتباط با راه اندازی خطوط جدید و دیگر اقدامات انجام شده در سازمان مدیریت پسماند حفظ شأن و جایگاه و کرامت افراد شاغل در این مکان است.

وی افزود: طی ۳۰ سال گذشته تنها سه خط تولید در کارخانه پردازش وجود داشت که در سه سال گذشته دو خط تولید به آن اضافه شده و فرایند ۵۰۰ تن پسماندهای ورودی روزانه به کارخانه در این دو خط جدید طی می‌شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: روزانه ۱۰ تا ۳۰ مترمکعب شیرابه از پسماندها تولید می‌شد که محیط زیست و آب و خاک را به خطر انداخته بود، از این رو از ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری برای رفع این مشکل دغدغه داشته و چاره اندیشی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز ۷۰۰ متر کانال سازی و سه لاگون با ظرفیت ۱۲ هزار مترمکعب ایجاد شده تا شیرابه‌ها در این لاگون ها تبخیر شود و پسماندهای حاصل از آن نیز در مسیر فرایندهای بعدی قرار گیرد و وارد زمین نشود.

مدیریت نخاله‌های ساختمانی در شهر

نوروزی با اشاره به مدیریت نخاله‌های ساختمانی در شهر اظهار کرد: سیستمی برای مدیریت نخاله‌های ساختمانی تعریف و نصب شده است بر این اساس زمانی که شهروند برای دریافت مجوز تخریب ساختمان به شهرداری مراجعه می‌کند، مشخصات ثبت می‌شود در این راستا از زمان تخریب ساختمان، سیستم کنترل از نحوه تخلیه نخاله‌ها در مکان مشخص شده (گردنه زینل) نظارت دارد و چنانچه نخاله‌ها در محل دیگری تخلیه شود مقررات قانونی اعمال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بهره برداری از پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری اتفاق بسیار مهمی در حوزه حفظ محیط زیست به شمار می‌آید که می‌تواند برای سایر شهرهای کشور الگو باشد.

شهردار اصفهان ضمن قدردانی از کارکنان این سازمان اظهار کرد: کارکنان و مهندسان این سازمان در شرایط تحریم و کرونا سیستمی ایجاد کردند که نیاز به تجهیزات خارجی داشت، اما با استفاده از دانش خود بومی سازی را محقق کردند.

اتفاقات جهانی در سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان رخ داده است

نوروزی با بیان اینکه امروزه یکی از محورهای اصلی حقوق بشر، محیط زیست است، افزود: حقوق بشر تاکنون نسل‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است؛ نسل اول از سال ۱۹۴۸ به مباحث آزادی‌ها پرداخت و هر آنچه در اعلامیه حقوق بشر و سایر کنوانسیون‌های بین المللی آمده در رابطه با نسل اول حقوق بشر است.

وی ادامه داد: نسل دوم حقوق بشر مسائل اقتصادی و فرهنگی بوده و نسل سوم همبستگی بین بشر و محیط زیست است و آنچه که امروز در بهره برداری از پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند اتفاق افتاد، نسل سوم حقوق بشری است.

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه امروز در سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اتفاقات جهانی رخ داده است، افزود: پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند آنچه بیشتر ذهن افراد را به سمت خود هدایت می‌کرد، محقق کرده است؛ شهر ما نیاز دارد که به محیط زیست‌اش توجه شود که این مهم نیازمند تعامل و همکاری همه اجزای جامعه است.

نوروزی با بیان اینکه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند محیط زیست را مورد توجه قرار دهد، اظهار کرد: در شهر به عنوان موجود زنده باید شرایط زندگی فراهم شود چرا که زندگی همواره جاری است و با مفاهیم مختلفی همچون کیفیت، نوع زندگی، رعایت بهداشت و حفظ محیط زیست که هرکدام در زندگی شهروندان تأثیرگذار است، روبروست.

وی افزود: شهروندان باید به گونه‌ای عمل کنند تا این موجود زنده به دور از آفت ها زندگی کند و شهروندان درون این موجود زنده مسیر درستی را با سلامتی سپری کنند و این اتفاق امروز رخ داده است.

نوروزی تصریح کرد: شاید برای عده‌ای هزینه ۵۰ میلیارد تومانی برای اجرای پروژه‌های مدیریت پسماند در مقابل بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری اصفهان رقم قابل توجهی نباشد اما واقعیت آن است که یکی از مهم‌ترین اقدامات در شهر عملیاتی شده که می‌تواند حیات بخش و امیدبخش باشد.

وی ادامه داد: امروز همه کسانی که در آئین افتتاح پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند حضور یافتند باید این صدا را به گوش همه برسانند که اگر می‌خواهیم کارها تکمیل شود همه باید احساس مسئولیت کنند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه راه اندازی دو خط تولید جدید، پروژه‌های تفکیکی و سرند انجام شده اما راهکار اصلی برای مدیریت پسماند مشارکت مردم در خانه است، تأکید کرد: کار تفکیک توسط تک تک شهروندان در منازل شدنی است.

دیگر شیرآبه نداریم

وی افزود: در ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری ۵۰۰ تن دفن زباله را شاهد بودیم که این آمار تا روز گذشته به ۴۰۰ تن رسید و امروز با بهره برداری از پروژه‌های جدید ۱۳ درصد دیگر از آن حجم کاسته خواهد شد و از این پس ۱۰ تا ۳۰ مترمکعب شیرابه که خطرناک‌ترین مواد برای حیات بشری است، دیگر در زمین فرو نمی‌رود و آسیب نمی‌رساند بلکه به سمت لاگون ها رفته و تبخیر می‌شود و ته مانده آنها نیز از لجن زار خارج می‌شود.

نوروزی افزود: با استفاده از تکنولوژی هاضم بی هوازی مواد خطرناک به انرژی تبدیل و گازوئیل و برق تولید می‌شود و این هدف بزرگ با دستان کارکنان و کارشناسان سازمان مدیریت پسماند شدنی است؛ البته این هدف در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ مورد توجه قرار گرفته و به زودی اتفاقات مهم‌تری در این سازمان به واسطه همدلی و همراهی اتفاق خواهد داد.

وی با تأکید بر اینکه همدلی و همراهی پشتوانه چهار سال فعالیت این دوره مدیریت شهری در تمام سازمان‌ها و مناطق شهرداری بوده است، گفت: اگر اراده کنیم هر روز امکان افتتاح پروژه‌های جدید در شهر را داریم چرا که ظرفیت‌های لازم وجود دارد؛ اگر شرایط کرونایی وجود نداشت آئین بهره برداری از پروژه‌های مدیریت پسماند باید با حضور استاندار اصفهان، مدیران کل و دستگاه‌هایی که به سلامت مردم جامعه نزدیک هستند حضور می‌داشتند، همچنین باید لحظه به لحظه این برنامه از رسانه ملی پخش شود تا آموزشی برای خانواده‌ها باشد که بدانند پسماندهای جمع آوری شده از درب منازل آنها با حجم هزار تن در هر شبانه روز و انتقال به کارخانه پردازش چگونه مدیریت می‌شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اگر پسماندها در شهر مدیریت نمی‌شد آثار زیان باری برای محیط زیست شهری به همراه داشت، تصریح کرد: پایه گذاری این اقدامات به گونه‌ای بوده که برای همیشه تداوم خواهد یافت.

کد خبر 493892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.