موج انتفاضه در غرب

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی هفته گذشته در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

هنیه: نتانیاهو با آتش بازی نکند

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در سخنانی در جریان جشنواره مردمی اتحادیه جهانی علمای مسلمان در دوحه قطر اظهار کرد: بارها و بارها نه تنها با حرف بلکه با انتفاضه و مقاومت به رژیم صهیونیستی هشدار دادیم و به آنها گفتیم با آتش بازی نکنید؛ مسجد الاقصی قبله، هویت و عقیده ماست.

وی افزود: به آنها هشدار دادیم و گفتیم که مسجد الاقصی "خط قرمز" است و به آنها گفتیم که دستان آلوده‌شان را از سر قدس کنار بکشند و من به نتانیاهو می‌گویم که با آتش بازی نکن.

هنیه ادامه داد: عنوان نبرد، جنگ و انتفاضه امروز، قدس است. مقاومت هیچ درخواستی برای غزه ندارد و عنوان منازعه آن با دشمن، قدس، مسجد الاقصی، منطقه الشیخ جراح و حق بازگشت است.

رئیس دفتر سیاسی حماس خاطرنشان کرد: تا قدس و مسجد الاقصی را مانند صلاح الدین آزاد نکنیم، آرام نمی‌گیریم و این نسل نیز قادر به تحقق این هدف هستند.

وی گفت: امروز فاصله‌های جغرافیایی در داخل فلسطین از بین رفته است. نظریه‌های "دیتون" و "اسلو" و همکاری امنیتی با رژیم اشغالگر سقوط کرده است.

نتانیاهو: حمله به غزه «تا وقتی لازم باشد» ادامه دارد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حملات ارتش این رژیم به غزه "تا زمانی که لازم باشد" ادامه خواهد داشت و جنبش حماس را "با تمام قدرت" هدف قرار خواهد داد.

نتانیاهو عصر شنبه در یک سخنرانی تأکید کرد که ارتش اسرائیل "از طریق زمینی، دریایی و هوایی حملات شدیدی به فلسطین انجام خواهد داد".

وی مدعی شد: "روزهای راحتی در انتظار ما نیست و همه باید در برابر تروریست‌ها و خرابکاران متحد شویم."

نتانیاهو در ادامه با طرح ادعاهای دروغین، حماس را به "استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی" متهم کرد و مدعی شد که ارتش "تلاش زیادی می‌کند تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کند"!

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد تشدید تنش‌ها در مناطق خط سبز گفت: "آنچه رخ می‌دهد بسیار خطرناک است".

وی از جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و کشورهایی چون فرانسه که از این رژیم حمایت کردند، تشکر کرد.

اشرف غنی: نیروهای دولتی آماده دفاع دائمی‌اند

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در یک گفتگوی تازه با نشریه آلمانی اشپیگل در مورد نگرانی‌های خود از تشدید بحران در این کشور و راه‌های جلوگیری از آن صحبت کرده است.

غنی گفته است: ما قبلاً این سناریو را پیش بینی می‌کردیم اما در گذشته وضعیت مبهم بود. اکنون که این فصل روشن شده است، دولت افغانستان برای دفاع دائمی از خود آماده است.

رئیس جمهوری افغانستان در پاسخ به این سوال که آیا کشورش بعد از خروج نیروهای آمریکایی به وضع مشابه زمان خروج نیروهای شوروی سابق به جنگ‌های داخلی بر نخواهد گشت، گفته است که احتمال یک جنگ داخلی وجود دارد اما نه الزاماً.

وی گفته است که چنین شبهات در سال ۲۰۱۴ نیز وجود داشت اما تجربه نشان داده است که دولت توانایی مبارزه مستقلانه را داراست.

غنی گفته است: تصمیم‌گیری در مورد برقراری صلح منوط به اجماع منطقه‌ای است و "این مسئله قبل از هر چیز به همکاری پاکستان نیازمند است".

او اذعان کرده است در روند صلح افغانستان اکنون ایالات متحده فقط یک نقش جزئی دارد و مسئله صلح یا خصومت در افغانستان در دست پاکستان است.

وی گفته است که "پاکستان یک سیستم پشتیبانی سازمان یافته را اجرا می‌کند. طالبان از این کشور تدارکات دریافت می‌کند، منابع مالی آنها در آنجا است، استخدام در آنجا صورت می‌گیرد، نام ارگان‌های مختلف تصمیم‌گیری طالبان هم مانند شورای کویته، میرامشاه و شورای پیشاور است، نام شهرهای پاکستان که طالبان در آنجاها موقعیت دارند".

او در مورد نقش اروپا در شرایط کنونی برای افغانستان گفت: اروپا باید پاکستان را به اتخاذ تصمیم‌های مهم وادار کند و اگر این کشور سر باز زند آن را تحریم کنند.

اشرف غنی در پاسخ به این پرسش که اگر طالبان قدرت را به دست بگیرند، آیا کشورهای همسایه و اروپا مجبور خواهند شد که مانند دهه ۱۹۹۰ و سال ۲۰۱۵، خود را برای پذیرش موج جدیدی از پناهجویان افغان آماده کنند، گفت: "هرچه رسانه‌ها درباره این سناریوهای نابسامان و تاریک صحبت کنند، مردم را ترغیب به ترک بیشتر می‌کنند".

غنی در این گفتگو طالبان را گروه جنایتکار خواند و گفت آنها مردم بیگناه را می‌کشند همانطور که چند روز پیش در حمله به یک مدرسه دخترانه در دشت برچی کابل ۸۵ دانش‌آموز را کشتند.

وی گفت: اگر گروه دیگری نیز این کار را کرده باز هم طالبان مسئول‌اند چون روابط خود را با این گروه‌ها قطع نکرده‌اند.

او گفت: غرب نباید اعتبار این جنایتکاران را به عنوان یک دولت سایه تأیید کند.

رئیس جمهوری افغانستان در پاسخ به رهایی هفت هزار تن دیگر از طالبان گفت: ما باید از رهایی ۵ هزار زندانی قبلی درس گرفته باشیم ولی به رهایی هفت هزار دیگر تنها در صورتی که منجر به توافق صلح جامع شود اقدام خواهیم کرد.

اشرف غنی در مورد وجود فساد در دولت خود گفت: فساد در بحران عدم قطعیت به وجود می‌آید، وقتی افراد فکر می‌کنند "فردا این سیستم دیگر وجود نخواهد داشت"، اولین چیزی که به فکرشان می‌رسد این است که آنچه می‌توانند در این مدت برای خود به دست آورند.

غنی در همین حال در مورد جایگاه زنان افغان در یک حکومت مشارکتی با طالبان در این گفتگو صحبت کرده و گفته است که زنان دیگر از حقوق خود دست نخواهند کشید و برای نمایندگی آنها نیازی به مشاوران خارجی نخواهد بود.

او گفته است: در حال حاضر سی درصد دولت را زنان و ۵۸ درصد مقامات دولتی را جوانان و افراد تحصیل کرده زیر ۴۰ سال تشکیل می‌دهند و این آگاهی در جامعه برگشت ناپذیر است.

غنی در مورد احتمال سخت‌ترین شرایط که آیا کشور را پس از خروج آمریکایی‌ها در صورت فشار ترک خواهد کرد، گفت: من فقط یک شلیک گلوله با مرگ فاصله دارم. هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند من را مجاب کند که حالا سوار هواپیما شوم و این کشور را ترک کنم.

پایان آتش‌بس در افغانستان

سپاه ۲۱۵ میوند مستقر در ولایت هلمند یکشنبه اعلام کرد که نیروهای دفاعی افغان مستقر در حوزه جنوب غرب این کشور و مناطق تحت فرماندهی سپاه ۲۱۵ میوند، عملیات‌های تهاجمی، پاکسازی و ضد "تروریسم" خود را پس از پایان آتش‌بس سه روزه آغاز کرده است.

در صفحه رسمی فیسبوک این نهاد آمده است که این عملیات‌ها در مناطق غربی شهر لشکرگاه، شهرستان ناوه و نهر سراج به طور همزمان آغاز شده است.

بر اساس اعلام ارگ ریاست جمهوری افغانستان، شب گذشته نیز اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور در گفت‌وگوی تلفنی با فرماندهان ارتش به آنان گفته بود که اگر طالبان به جنگ ادامه می‌دهد، شما نیز برای مقابله با آنها آمادگی‌های لازم را داشته باشید. این فرماندهان به غنی اطمینان دادند که "اگر طالبان آتش‌بس نکردند و به جنگ ادامه دادند، در هر نقطه کشور سرکوب‌شان خواهند کرد."

ابتدا گروه طالبان به مناسبت عید فطر آتش بس سه روزه را در این کشور اعلام کرد. دولت افغانستان در واکنش به این تصمیم طالبان، به نیروهای نظامی این کشور دستور رعایت آن را داد ولی گفت که آتش‌بس دائمی می‌خواهد، سازمان ملل و شماری از نهادهای بین‌المللی نیز خواستار آتش بس دائمی شدند ولی طالبان برقراری آتش بس دائمی را رد کردند.

مدت زمان آتش‌بس ساعت ۱۲ شب شنبه پایان یافت و به گفته سپاه ۲۱۵ میوند عملیات نظامی علیه طالبان آغاز شد.

روز گذشته نیز منابع حکومتی، طالبان را به نقض آتش‌بس متهم کرده و گفتند که در جریان سه روز آتش‌بس بیش از ۲۰ غیرنظامی و ۳ نیروی امنیتی در نقاط مختلف این کشور در رویدادهای جداگانه کشته شده‌اند.

مقام‌های محلی ولایت اروزگان در جنوب افغانستان گفته‌اند که گروه طالبان به نیروهای امنیتی در این ولایت حمله کرده و طالبان نیز ادعا دارند که حکومت با استفاده از آتش‌بس، آماده حمله به این گروه شده است حال سفارت آمریکا در کابل، هشدار داده که با تجربه سال‌های گذشته، امکان دارد با ختم آتش‌بس خشونت‌ها در افغانستان افزایش یابد.

با ادامه خروج نیروهای خارجی از افغانستان، در روزهای آخر ماه رمضان حملات طالبان به مواضع نیروهای امنیتی افغانستان افزایش یافت، ولی به غیر از چند شهرستان، طالبان موفق به تسخیر مرکز ولایت‌ها نشدند نیروهای دولتی نیز اعلام کردند که عملیات گسترده را علیه طالبان سامان داده‌اند.

حماس: تل‌آویو هدف اصلی موشک‌های ماست

فوزی برهوم، سخنگوی جنبش حماس در اظهاراتی گفت: گردان‌های القسام و گروه‌های مقاومت با قدرت و ابتکار خود و اداره جنگ، رژیم اشغالگر را غافلگیر کردند. مقاومت و القسام دشمن بزدل را آشفته و سرگردان و شکست خورده کردند و افکار عمومی در داخل جامعه اسرائیل، منطقه و جهان را دراین‌باره دگرگون کردند.

وی گفت: تل‌آویو اکنون به میدان جنگ بین القسام و دشمن اسرائیلی و هدف اصلی موشک‌های القسام تبدیل شده است. جبهه‌ها و حملات قدرتمند و دقیق مقاومت علیه دشمن آن را در باتلاق بزرگی انداخته و موجب بحران بزرگ امنیتی، نظامی و سیاسی آن شده است. مردم فلسطین در تمام میدان‌ها برای مقابله با دشمن متحد هستند و با قدرت پشت مقاومت، سپر محافظ آن‌ها هستند. ما هیچ روزی در کوبیدن و حمله به دشمن صهیونیستی و تحمیل قواعد درگیری جدید برای حفاظت از جان مردم و مقدساتمان در برابر هرگونه تجاوزی تردید نخواهیم کرد.

وی گفت: ما قدرت زیاد و ابزارها و ابتکارهایی داریم که برای دشمن شوکه‌برانگیز خواهد بود. اکنون زمان آن فرا رسیده است که تمام مردم فلسطین در برابر اسرائیل سلاح به دست گیرند. ما با قدرت و صلابت به جنگ ادامه می‌دهیم و از آرمان‌های مردممان کوتاه نمی‌آییم.

برگزاری تجمعات حمایت از فلسطین در کشورهای مختلف غربی

ایالت‌های مختلف آمریکا بار دیگر شاهد حضور مردم در خیابان‌ها و حمایت از فلسطین و رسوا کردن صهیونیست‌ها با نمایان شدن خوی جنایتکارانه آن بود.

در بخش‌های مختلف نیویورک، تگزاس، واشنگتن دی‌سی، ماساچوست، شیکاگو هم هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند و با شعارهایی همچون صهیونیست‌ها باید بروند، پرچم‌های فلسطین را به حرکت درآوردند.

برلین پایتخت آلمان هم عصر دیروز برای دومین روز متوالی شاهد برپایی تظاهرات هزاران نفر از شهروندان آلمانی در حمایت از ملت فلسطین و مخالفت با تجاوزات رژیم صهیونیستی بود و هزاران آلمانی در منطقه کروزبرگ برلین جمع شده و به مناسبت هفتاد و دومین سالگرد یوم النکبه تظاهرات کردند.

منطقه نوکلن برلین نیز امروز شاهد برپایی تظاهرات در حمایت از ملت فلسطین بود که به درگیری‌های پراکنده بین معترضین و پلیس منجر شد.

در شهر آرهوس دانمارک نیز تظاهراتی مشابه در حمایت از ملت فلسطین در برابر حملات رژیم صهیونیستی برگزار شد.

هزاران شهروند لندنی دیروز شنبه در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت حملات ارتش رژیم صهیونیستی دست به تظاهرات زدند.

در شهر دوبلین پایتخت کشور ایرلند نیز تظاهراتی در حمایت از مردم فلسطین برگزار شد.

وزیر کشور فرانسه نیز از بازداشت ۵۱ نفر در اعتراضات به حملات رژیم صهیونیستی در این کشور خبر داد.

جرالد دارمانین وزیر کشور فرانسه صبح امروز یکشنبه در پیام توییتری نوشت: از پلیس به ویژه چهار هزار و دویست نیروی بسیج شده در پاریس متشکرم.

دارمانین افزود: چند نفر از جمله نیروهای پلیس در پاریس مجروح شدند. از ۵۱ تن دستگیر شده، ۴۴ تن از آنها در پاریس به ثبت رسیده است.

بازداشت معترضان در پاریس در حالی صورت گرفت که پلیس و وزارت کشور فرانسه به بهانه به خشونت کشیدن اعتراضات، هرگونه تجمع و راهپیمایی علیه حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه فلسطین را ممنوع اعلام کرده بودند.

روز گذشته همچنین در استرالیا نیز تجمعات گسترده‌ای در حمایت از مردم فلسطین برگزار شده بود.

کد خبر 493889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.