مزایا و چالش‌های نصب پنل‌های خورشیدی در فرودگاه‌ها

بدیهی است که فرودگاه‌ها از فضاهای خالی و بام‌های بدون استفاده وسیعی برخوردار هستند که البته پوشاندن آن‌ها با پنل‌های خورشیدی برای استفاده مفید در بسیاری از کشورهای دنیا امری بسیار چالش‌برانگیز و حتی غیرممکن به شمار می‌رود البته نصب درست آن‌ها نیز مزایای بیشماری برای یک شهر به ارمغان می‌آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با نگاهی دقیق به یک فرودگاه خواهیم دید که آشیانه‌ها، سازه‌ها و ترمینال، فضای زیادی را در بر گرفته است، اما با دقت بیشتر متوجه خواهیم شد که زمین‌های خالی زیادی نیز داخل و پیرامون این مکان‌ها وجود دارد. امروزه افزایش جمعیت از یک سو و گرایش بشر به بهره‌گیری از انرژی پاک در شهرها، باعث شده فضاهای شهری با دقت بیشتر بهینه شده و برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گرفته شود.

به عنوان مثال، در بام بسیاری از سازه‌های شهری، مزارع سبز یا خورشیدی نصب می‌شود تا به تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز ساکنان یا انرژی مورد نیاز سازه‌ها کمک کند. اما پرسشی که هم‌اینک می‌تواند پیش روی همه قرار گیرد این است که چرا از فضاهای بدون استفاده فرودگاه‌ها یا بام سازه‌های آن در اغلب نقاط دنیا برای چنین اهدافی بهره گرفته نمی‌شود؟

مزایا و چالش‌های نصب پنل‌های خورشیدی در فرودگاه‌ها

واقعیتی که در مورد فرودگاه‌ها و فضاهای آن‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست این که، اگر چه این مکان‌ها از فضاهای خالی بسیار گسترده‌ای برخوردار است با این حال، قوانین زیادی نیز در آن‌ها حکمرانی می‌کند. استفاده از فضای خالی فرودگاه‌ها برای نصب پنل‌های خورشیدی می‌تواند بخش بسیار زیادی از انرژی خورشیدی را تأمین کند و در کاهش آلودگی هوا سهیم باشد با این حال مقررات خاصی برای این ترمینال‌ها وجود دارد که انجام چنین اقداماتی را با محدودیت مواجه کرده است.

گروهی از محققان استرالیایی قابلیت‌های نصب پنل‌های خورشیدی در فرودگاه‌ها را مورد بررسی قرار دادند و به نتایج شگفت‌انگیزی دست یافتند. آن‌ها در مطالعات خود به این واقعیت دست یافتند که ۶۱. ۲ کیلومتر مربع فضای بدون استفاده در تعداد ۲۱ فرودگاه سراسر این کشور وجود دارد که نصب پنل‌های خورشیدی در آن‌ها می‌تواند مشکلات پیش روی کشور برای تولید انرژی را حل کند. همزمان با این تحقیق و به منظور مقایسه میزان احتمال بهره‌وری از فرودگاه‌ها، پژوهشگران استرالیایی شهر بندیگو در ایالت ویکتوریا که بام ۱۷ هزار از سازه‌های آن را پنل‌های خورشیدی فرا گرفته، مورد بررسی قرار دادند.

مزایا و چالش‌های نصب پنل‌های خورشیدی در فرودگاه‌ها

آن‌ها با مقایسه فضای آزاد فرودگاه‌ها و پشت بام خانه‌های بندیگو به این نتیجه رسیدند که در صورت نصب پنل‌ها در فرودگاه‌ها، حدود ۱۰ برابر بندیگو انرژی تولید خواهد شد که این مقدار می‌تواند نیاز ۱۳۶ هزار خانه به انرژی شهری را برطرف کند. محققان همچنین به این نتیجه رسیدند که این اقدام می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را به میزان ۱۵۲ کیلوتن در سال کاهش دهد.

محققان، فضاهای خالی فرودگاه‌ها را برای تولید انرژی همچون یک معدن طلا در نظر گرفتند که می‌تواند فرصتی ارزشمند برای تولید انرژی خورشیدی به حساب آید. اگر چه نصب پنل‌های خورشیدی بر بام خانه‌های یک شهر بسیار کارآمد است با این حال انرژی تولید شده از طریق پنل‌های خورشیدی تجاری کارآیی بیشتری دارد و میزان انرژی تولید شده از آن‌ها نیز با نوع نصب شده روی پشت بام خانه‌ها قابل مقایسه نیست.

مزایا و چالش‌های نصب پنل‌های خورشیدی در فرودگاه‌ها

با همه این توصیف‌ها، نصب پنل‌های خورشیدی در فرودگاه به راحتی امکان‌پذیر نیست به عنوان مثال یکی از قوانینی که بر فرودگاه‌های ایالات متحده آمریکا حاکم است این است که پنل‌های نصب شده در فضاهای خالی فرودگاه‌ها باعث انعکاس اشعه و آزار خلبانان و اختلال در کنترل‌ کننده‌های ترافیک مستقر در برج نشود البته این قابلیت به لطف پوشش‌های مدرن سطح پنل‌های خورشیدی فرودگاه‌های سراسر کشور، امکان‌پذیر شده است. اداره هوانوردی فدرال تاکید کرده است که نباید هیچ گونه تداخلی بین پنل‌های خورشیدی و رادارهای ارتباطی در فرودگاه شکل گیرد چرا که تبعات زیادی خواهد داشت.

گفتنی است که نصب پنل‌های خورشیدی در کنار تمام چالش‌هایی که پیش رو دارد، بسیار مؤثر واقع می‌شود. شواهد حاکی است که نصب این نوع پنل‌ها روی بام خانه‌های از قبل ساخته شده بسیار پر هزینه‌تر از نصب آن‌ها در سازه‌های جدید یا زمین‌های خالی فرودگاه‌ها است از سوی دیگر در فرودگاه‌ها از نوع پنل تجاری بهره گرفته می‌شود که این نوع، با اشغال کم‌ترین فضای ممکن، میزان انرژی تولید می‌کند که به هیچ وجه قابل مقایسه با انرژی تولید شده از طریق پنل‌های خورشیدی خانگی نیست. در نهایت و از همه مهم‌تر این که پنل‌های خورشیدی اگرچه از قدرت تولید انرژی بسیار بالایی برخوردار است، با این حال می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را نیز با قدرت بیشتری کاهش دهد و پایداری را برای یک شهر به ارمغان آورد.

مزایا و چالش‌های نصب پنل‌های خورشیدی در فرودگاه‌ها

کد خبر 493861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.