هیئت مرکزی نظارت در بررسی صلاحیت‌ داوطلبان طبق قانون عمل کند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر همه مراجعی که در قانون مطرح شده، فردی را تایید کرده و محکومیت و محرومیتی ندارد، دلیل ندارد که هیات نظارت آنها را براساس یک گزارش مردمی رد کند. این خلاف قانون است.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، سید کاظم دلخوش اباتری، سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس در نشست علنی امروز -یکشنبه ۲۶ اردیبهشت- مجلس شورای اسلامی در اخطاری گفت: هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا چند نکته را مطرح می‌کند. قانون انتخابات شوراها نقایصی دارد که در این دوره مجلس به اصلاح آن نرسیدیم. حدود ۲۰ تا ۲۵ ماده اشکال دارد.

وی افزود: در مجلس قبل گفتیم که موضوع بررسی صلاحیت‌های داوطلبان شورای شهر و روستا را به شورای نگهبان واگذار کنیم تا مسئولیت از دوش مجلس برداشته شود، ضمن اینکه در انتخابات شوراها نظارت مجلس استصوابی نیست. در انتخابات شوراها ۴ ارگان باید دخالت کنند و نظر ۴ ارگان باید اخذ شود، اما در حال حاضر تعداد ارگان‌ها زیاد شده و فراتر از قانون عمل می‌شود. به طور مثال قانون مجازات اسلامی سال ۹۲ می‌گوید اگر کسی از دیگری شکایت داشته باشد، اگر یکسال از آن گذشت، آن شکایت منتفی می‌شود، ضمن اینکه بالاترین محرومیت اجتماعی برای آن ۴ سال تعیین شده است.

سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس ادامه داد: هم اکنون در برخی جاها سلیقه‌ای عمل می‌شود که این موضوع به ضرر مجلس است.

دلخوش با اشاره به بند (ه) این مصوبه ادامه داد: مراجع ۴ گانه باید در مورد افراد مستند بدهند، باید محکومیت‌ها مشخص شود.

وی با اشاره به موضوع صلاحیت‌ها در انتخابات شورای شهر و روستا ادامه داد: من اشکال را به هیئت نظارت استان‌ها و مرکزی نمی‌گیرم، ولی روش‌ها اشتباه است، به طوری که به هیئت رئیسه مجلس آسیب می‌زند. باید در این موضوع ترتیبی اتخاذ شود، مردم آسیب نبینند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: نکته‌ای که آقای دلخوش اشاره کردند، تذکر بجا و واردی نیست. مراجعات زیادی در مورد این موضوع انجام شده و چند روز قبل جلسه‌ای با هیئت نظارت مرکزی، وزیر کشور و ستاد اجرایی انتخابات شوراها برگزار شده است.

وی افزود: در آنجا به این موضوع پرداخته شد، از این رو باید طبق قانون عمل کنیم. در حقیقت بر اساس قانون و استعلام‌ها باید این کار انجام شود. در آنجا تنها به استعلام ۴ گانه هم تاکید نشده و مراجعی که در حقیقت در قانون وجود دارد که باید استعلام‌ها را اعلام کند، مشخص شده که اگر همه مراجعی که در قانون مطرح شده، فردی را تأیید کرده و محکومیت و محرومیتی ندارد، دلیل ندارد که هیئت نظارت آنها را بر اساس یک گزارش مردمی رد کند و این خلاف قانون است.

رئیس مجلس ادامه داد: در موضوع گزارش صلاحیتی که مراجع قانونی به هیئت نظارت می‌دهند، هیئت نظارت نیز باید به درستی قانون را رعایت کند و بر اساس آنها تصمیم قانون خود را بگیرد. از آقای کاظمی خواهش می‌کنم به عنوان رئیس هیئت مرکزی، دقت کرده تا قانون را به درستی رعایت کنند که حقی از مردم ضایع نشود و مجلس در این زمینه آسیب نبیند. اگر کسی محکومیت دارد، حتماً صلاحیت ورود به شوراها را ندارد، ولی باید حکم محکومیت وی از طرف دستگاه‌های ذیربط تأیید شده باشد. انشالله نمایندگان ما در شورای مرکزی این دقت را داشته باشند.

کد خبر 493838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.