موارد تخلف کارکنان شوراهای حل اختلاف اصلاح و تعیین شد

نمایندگان مجلس بخشی از لایحه دو فوریتی شورای حل اختلاف را جهت تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز -یکشنبه ۲۶ اردیبهشت- مجلس شورای اسلامی جهت تأمین نظر شورای نگهبان، بخش‌هایی از لایحه دوفوریتی شوراهای حل اختلاف را اصلاح کردند.

بر این اساس ماده ۳۰ این لایحه به شرح زیر اصلاح شد: گزارش اصلاحی و تصمیم به درخواست ذی‌نفع و به دستور رئیس شورای حل اختلاف در حوزه قضائی مربوط توسط واحد اجرای احکام شورا مطابق قوانین و مقررات جاری کشور اجرا می‌شود. اجرای گزارش اصلاحی صادرشده از شوراهای فاقد واحد اجرا، بر عهده نزدیک‌ترین واحد اجرا است.

تبصره - گزارش اصلاحی پس از صدور برگ اجراییه مطابق قوانین و مقررات جاری کشور اجرا می‌شود. در صورتی که اجرای گزارش اصلاحی مستلزم اجرای ماده (۳) قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب ۲۳. ۳. ۱۳۹۴ مجمع تشخیص مصلحت نظام یا مستلزم اجرای یکی از مواد (۱۴۶) و (۱۴۷) قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱. ۸. ۱۳۵۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی باشد. اجرای گزارش اصلاحی توسط واحد اجرای احکام مرجع قضائی همان حوزه قضائی انجام می‌شود.

همچنین ماده (۳۳) نیز جهت تأمین نظر شورای نگهبان به این شرح اصلاح شد: هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات هر استان با حضور سه عضو شامل رئیس شوراهای حل اختلاف استان، یکی از قضات و یکی از اعضای شوراهای حل اختلاف آن استان به پیشنهاد رئیس کل دادگستری استان تشکیل می‌شود.

تبصره ۱- اعضای قاضی هیأت با پیشنهاد رئیس مرکز و حکم رئیس قوه قضائیه و سایر اعضای هیأت، با حکم رئیس مرکز برای مدت سه‌سال منصوب می‌شوند و انتصاب مجدد آنان بلامانع است.

در ادامه نشست نمایندگان با اصلاح ماده (۳۴) نیز به این شرح موافقت کردند: ارتکاب موارد زیر توسط اعضا، کارکنان و نیروهای اداری شورا که رابطه استخدامی با شورا ندارند، تخلف محسوب می‌شود:

۷- غیبت غیرموجه سه جلسه به صورت متوالی یا پنج جلسه به صورت متناوب در طول یک‌ماه، تکرار در تأخیر ورود به محل کار یا تکرار در تعجیل خروج از آن بدون کسب مجوز

۱۰- اخذ هرگونه وجه، مال یا امتیاز در قبال اظهارنظر یا اتخاذ تصمیم به نفع یکی از طرفین دعوی و گرفتن وجوهی غیر از آنچه در قوانین و مقررات تعیین شده یا اخذ هرگونه مالی که در عرف رشوه‌خواری تلقی می‌شود.

.نمایندگان همچنین با حذف بندهای ۱۴، ۱۵، ۲۳، ۲۴، ۲۵ و ۳۴ ماده ۳۴ این لایحه موافقت کردند

بر اساس بند ۲۸ ماده مذکور، هر نوع سو استفاده و استفاده غیرمجاز از شؤون یا موقعیت شغلی در شورا و امکانات و اموال شورا

همچنین نمایندگان ماده (۴۲) را نیز به این شرح اصلاح کردند تا نظر شورای نگهبان تأمین شود: چنانچه عضو شورا در آزمون وکالت دادگستری (اعم از کانون‌های وکلا و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه) یا کارشناس رسمی دادگستری پذیرفته شود و حسن سابقه او در شورا به تأیید رئیس کل دادگستری استان برسد، مدت کارآموزی وی در هر یک از این موارد، به شرح زیر تقلیل می‌یابد:

سه تا پنج سال سابقه همکاری با شورا، یک‌سوم دوره کارآموزی ۲- بیش از پنج سال سابقه همکاری با شورا، نصف دوره کارآموزی.

کد خبر 493815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.