۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
واکسن کرونا برای کودکان + عوارض

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مجوز استفاده اضطراری از واکسن فایزر برای افراد بین ۱۲ تا ۱۵ سال را صادر کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در تاریخ ۱۰ مه سال جاری اعلام کرد که افراد بین ۱۲ تا ۱۵ سال می‌توانند به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید -۱۹، واکسن فایزر را دریافت کنند. نتایج آزمایشات بالینی انجام شده در آمریکا روی کودکان بین ۱۲ تا ۱۵ سال نشان می‌دهد که دریافت واکسن فایزر ۱۰۰ درصد مانع بروز علائم مربوط به بیماری کووید -۱۹ در میان این گروه از افراد شده است.

تولید کنندگان واکسن کووید -۱۹ آزمایشات لازم در زمینه تأثیر واکسن بر کودکان کم سن‌تر را آغاز کرده‌اند بنابراین به نظر می‌رسد کودکان بین دو تا ۱۱ سال نیز تا اواخر سال میلادی جاری واجد شرایط دریافت واکسن کرونا خواهند شد علاوه بر این لازم ذکر است که آنتی‌بادی تولید شده در بدن افراد بین ۱۶ تا ۲۵ سال نیز به اندازه‌ای است که می‌تواند با ویروس کرونا مقابله کند. در ادامه به بررسی حقایقی در مورد واکسن کرونا می‌پردازیم:

آیا کودکان باید واکسن کرونا را دریافت کنند؟

در حال حاضر، تقریباً یک چهارم افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ در آمریکا را کودکان تشکیل می‌دهند، البته تعداد بسیار کمی از کودکان به نوع شدید بیماری مبتلا می‌شوند. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد هزاران کودک آمریکایی در بیمارستان‌ها بستری شدند و حداقل ۳۵۱ نفر از آن‌ها جان خود را از دست دادند. برخی از کودکانی که به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند، از بیماری‌های زمینه‌ای نیز رنج می‌برند. واکسیناسیون می‌تواند خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ در میان کودکان را کاهش دهد. از آنجایی که کودکان می‌توانند همانند بزرگسالان ناقل بیماری باشند واکسیناسیون باعث می‌شود کودکان بتوانند هر چه سریع‌تر در مدارس حضور پیدا کنند و فعالیت‌های عادی خود را انجام دهند.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که به صورت مجازی تحصیل می‌کنند در مقایسه با افرادی که به صورت حضوری به مدرسه می‌روند، فعالیت فیزیکی کمتری دارند، ارتباط اجتماعی کمتری با دوستان خود دارند و سلامت روحی و روانی آن‌ها در معرض خطر است بنابراین واکسیناسیون باعث می‌شود افراد بیشتری در برابر بیماری کووید -۱۹ ایمن شوند در این صورت کودکان می‌توانند در مدرسه حضور پیدا کنند.

عوارض جانبی واکسن کرونا برای کودکان چیست؟

ممکن است برخی کودکان پس از دریافت واکسن کرونا عوارض جانبی مانند درد و تورم در محل تزریق، سردرد و خستگی را تجربه کنند. تعدادی از کودکان همانند بزرگسالان به علائمی مانند تب، لرز، درد عضلانی و درد مفاصل مبتلا می‌شوند که معمولاً پس از دریافت دوز دوم رخ می‌دهد. عوارض جانبی ذکر شده کوتاه مدت است و پس از گذشت یک تا دو روز کاملاً برطرف می‌شود. احتمال دارد بعضی نوجوانان هنگام دریافت واکسن کرونا از حال بروند، بنابراین بهتر است در حالی که نشسته یا دراز کشیده‌اند واکسن به آن‌ها تزریق شود.

آیا واکسن کرونا برای کودکان بی خطر است؟

نتایج آزمایشات نشان می‌دهد واکسن کرونا برای بزرگسالان بسیار ایمن و مؤثر است، اما هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است که واکسن کرونا چه تأثیری بر کودکان دارد به همین دلیل لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری بشود تا تأثیر واکسن بر کودکان مشخص شود. هیچ کدام از افراد شرکت کننده در آزمایشات بالینی مربوط به واکسن فایزر به عوارض جانبی جدی و شدیدی مبتلا نشدند، فقط تعداد بسیار محدودی از بزرگسالان واکنش‌های آلرژیک را تجربه کردند. به گفته متخصصان، بهتر است افرادی که بدن آن‌ها به مواد تشکیل دهنده واکسن‌ها واکنش نشان می‌دهد، واکسن کرونا را دریافت نکنند. در صورتی که کودکی پیش از این واکنش شدید آلرژیک را تجربه کرده باشد یا به واکسن‌ها واکنش نشان داده است، بهتر است پیش از دریافت واکسن با پزشک مشورت شود و پس از دریافت واکسن نیز به مدت حداقل ۳۰ دقیقه تحت مراقبت باشد.

انتقال کرونا از زن باردار به جنین

واکسن‌های کووید -۱۹ حاوی ویروس زنده کرونا نیست بنابراین دریافت واکسن علاوه بر اینکه باعث بروز بیماری نمی‌شود بلکه از والدین واکسینه شده و فرزندان آن‌ها در برابر بیماری کووید -۱۹ محافظت می‌کند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد آنتی‌بادی تولید شده در بدن زنان باردار و مادران شیرده می‌تواند از طریق بند ناف یا شیر به جنین و نوزادان منتقل شود بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که واکسیناسیون مانع بیمار شدن افرادی می‌شود که هنوز واجد شرایط دریافت واکسن نیستند.

کد خبر 493804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.