ارتقای زیست‌پذیری شهری در افق برنامه "اصفهان ۱۴۰۵"

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: اهداف و مأموریت‌هایی برای سازمان مدیریت پسماند تعریف شده که مهمترین مأموریت در راستای ارتقای زیست‌پذیری شهر اصفهان در افق برنامه اصفهان ۱۴۰۵ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رحیم محمدی امروز _یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰_ در یکصد و هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: مأموریت‌ها و سیاست‌گذاری حوزه خدمات شهری تکالیفی را متوجه سازمان مدیریت پسماند می‌کند که مهمترین آن جلب رضایت شهروندان است.

وی با بیان این که در راستای هدف کلان توسعه پایدار، سه هدف خرد از جمله افزایش بازده پردازش پسماند تر، بهبود فرایندهای عملیاتی کارخانه و کاهش دفن، بازیابی و تبدیل پسماند به انرژی، مورد توجه سازمان مدیریت پسماند قرار دارد، افزود: بر اساس همین چشم‌انداز، اهداف و مأموریت‌هایی برای سازمان مدیریت پسماند تعریف شده که مهمترین مأموریت در راستای ارتقای زیست‌پذیری شهر اصفهان در افق برنامه اصفهان ۱۴۰۵ است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: با توجه به این اهداف، نقشه راهی در سازمان مدیریت پسماند جهت جلب رضایت شهروندان و تحقق مسائل زیست محیطی تدوین شده و از مجموع ۳۴ پروژه ترسیم شده روی اجرای ۱۲ پروژه اصلی و مهم این سازمان تمرکز کردیم.

وی با اشاره به پروژه‌های شاخص سازمان مدیریت پسماند، گفت: یکی از این پروژه‌ها احداث خطوط پردازش پسماند مجتمع فناوری‌های زیست محیطی شهر است که از نتایج و دستاوردهای این پروژه به ارزش ۳۷۰ میلیارد ریال، توسعه پایدار مدیریت پسماند شهری، بهبود کیفیت کود آلی، افزایش خلوص خوراک مورد نیاز در تکنولوژی ‌هاضم و پیرولیز همچنین مناسب سازی محیط کار برای ارتقای کرامت انسانی است.

محمدی خرید، راه‌اندازی و بهره‌برداری از دستگاه‌ هاضم بی‌هوازی جهت تولید بیوگاز را از دیگر پروژه‌های این سازمان برشمرد و خاطرنشان کرد: از نتایج و دستاوردهای این پروژه می‌توان به تولید حداکثر پنج مترمکعب بیوگاز به صورت روزانه، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در راستای اهداف برنامه اصفهان ۱۴۰۵، دستیابی به دانش بهره برداری و بومی سازی کارخانه ‌هاضم بی‌هوازی به روش خشک، تبدیل پسماند به انرژی در راستای توسعه پایدار مدیریت شهری و تضمین جذب سرمایه گذار جهت اجرای فاز صنعتی به ظرفیت ۲۵۰ تن در روز اشاره کرد.

وی با اشاره به بهره‌برداری از کانال‌های انتقال و لاگون‌های تبخیری شیرابه و توسعه سایت‌های توده‌ریزی گفت: اجرای این پروژه باعث کنترل و هدایت تمامی شیرابه تولیدی در کارخانه، جلوگیری از نفوذ شیرابه در راستای تحقق قانون حفاظت از خاک، تمرکز توده‌ریزی در یک مکان و حذف آلودگی در سایر نقاط، همچنین کاهش هزینه‌های عملیاتی تولید کود کمپوست می‌شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از ساماندهی و استقرار سیستم مدیریت یکپارچه پسماند ساختمانی خبر داد و گفت: با راه اندازی این سامانه امکان رصد و مدیریت پسماند ساختمانی از مرحله تولید تا دفع نهایی، بسترسازی جهت استقرار سیستم بازیافت پسماندهای عمرانی و ساختمانی و ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان و پیمانکاران فراهم می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد سیستم مکانیزه ثبت اطلاعات آماری پسماند شهر اصفهان خاطرنشان کرد: از نتایج و دستاوردهای این پروژه، اتصال تمامی پایگاه‌های داده در چهار مرکز (کارخانه، دفن‌گاه سگزی، معدن و سایت پردازش)، ارائه تمامی داده‌های آماری به صورت برخط، شفافیت در دسترسی و اطلاعات آماری، کاهش خطا در ورودی اطلاعات آماری و ایجاد داشبوردهای مدیریتی و سهولت بهره برداری است.

محمدی با بیان این که فاز نخست واحد پیرولیز ضایعات خطوط پردازش پسماند به ظرفیت ۱۰ تن در روز در حال احداث است، گفت: این پروژه باعث کاهش دفن پسماند به کمتر از ۱۰ درصد، تبدیل پسماند به انرژی در راستای توسعه پایدار شهری، تحقق قانون حفاظت از خاک با اجرای فاز دوم پروژه و دریافت مجوزهای لازم جهت احداث فاز دوم به ظرفیت ۳۰۰ تن در روز می‌شود.

وی با اشاره به اصلاح سکوهای انتقال پسماند شهری گفت: اجرای این پروژه دستاوردهایی همچون آزادسازی بیش از هفت هزار مترمربع فضای مورد نیاز، کاهش دفن مستقیم پسماند شهری به میزان ۱۰۰ تن در روز، افزایش درآمد شهرداری و تولید کمپوست به میزان سه هزار و ۶۰۰ تن سالانه، افزایش جمع‌آوری اقلام بازیافتی به میزان ۴۰۰ تن سالانه و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی فرایند جمع‌آوری پسماند به همراه خواهد داشت.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان این که نخستین نمایشگاه و مرکز آموزشی مدیریت پسماند با همکاری آموزش و پرورش استان در حال انجام است و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت داشته است، گفت: آماده سازی و تجهیز بیش از ۱۷۰ مترمربع فضای نمایشگاهی، بازدید بیش از ۲۷ هزار نفر ساعت دانش‌آموز به صورت سالانه، ارتقای فرایند آموزش مدیریت پسماند با استفاده از فناوری‌های نوین و دیجیتال و بهبود نگرش و تغییر رفتار در حوزه مدیریت پسماند از نتایج و دستاوردهای این پروژه به شمار می‌آید.

وی از طراحی و راه اندازی و استقرار فاز نخست اپلیکیشن شهروندی خبر داد و گفت: این پروژه به افزایش میزان جمع‌آوری پسماند خشک، بهبود ارائه خدمات به شهروندان در حوزه جمع‌آوری پسماند ارائه کلیه خدمات مدیریت پسماند به صورت غیرحضوری و بهبود نحوه پرداخت بهای اقلام بازیافتی کمک می‌کند.

محمدی با بیان این که احداث و بهره برداری از فاز نخست لندفیل مطمئن پسماند پزشکی یکی دیگر از پروژه‌های این سازمان است، گفت: احداث این پروژه دستاوردهایی همچون مدیریت اصولی پسماند پزشکی تولیدی شهر اصفهان در پنج سال آینده، جلوگیری از آلودگی منابع آب و خاک، پوشش دهی لایه‌های پسماند به کمک پتوهای گندزدایی و احداث لندفیل با پوشش کف ژئوممبران به مساحت بیش از ۱۰ هزار مترمربع به همراه دارد.

وی با اشاره به پروژه‌های آماده افتتاح امروز به ارزش ۴۳۵.۵ میلیارد ریال گفت: احداث خطوط پردازش پسماند مجتمع فناوری‌های زیست محیطی شهر اصفهان، خرید، راه اندازی و بهره برداری از دستگاه پایلوت‌ هاضم بی‌هوازی جهت تولید بیوگاز، بهره برداری از کانال‌های انتقال و لاگون‌های تبخیری شیرابه و توسعه سایت‌های توده‌ریزی همچنین ساماندهی و استقرار سیستم مدیریت یکپارچه پسماند ساختمانی از پروژه‌هایی است که امروز در قالب برنامه هر یکشنبه یک افتتاح مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: پروژه‌های دیگری همچون احداث و بهره برداری از لندفیل مطمئن پسماند پزشکی، اصلاح سکوهای انتقال و بهسازی زیرساخت‌های مرکز پردازش پسماند شهری، احداث و بهره برداری از فاز نخست واحد پیرولیز ضایعات خطوط پردازش پسماند به ظرفیت ۱۰ تن در روز، ایجاد سیستم مکانیزه ثبت اطلاعات آماری پسماند شهر اصفهان، بهره برداری از نخستین نمایشگاه و مرکز آموزشی مدیریت پسماند و طراحی و راه اندازی و استقرار فاز نخست اپلیکیشن شهروندی از پروژه‌هایی است که در آینده نزدیک با صرف اعتباری بالغ بر ۳۱۵ میلیارد ریال به بهره برداری می‌رسد.

کد خبر 493799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.