انتفاضه جدیدی در  بیت‌المقدس شکل گرفته است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اهالی مناطق دیگر بیت‌المقدس مانند باب‌المغاربه و باب‌العمود وارد عمل شدند و با شهرک‌نشینان درگیر شدند. از اینجا بود که انتفاضه جدید بیت‌المقدس شکل گرفت و خشونت‌ها به خارج از این شهر تاریخی سرایت کرد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون تنش‌های فلسطین اشغالی اظهار کرد: حوادث دردناکی که اخیراً در منطقه شیخ جراح بیت‌المقدس رخ داده و منجر به درگیری خونین بین فلسطینیان و ارتش اسرائیل شد، نتیجه وجود خلأ سیاسی امنیتی در منطقه است. طی روزهای گذشته حوادث دردناکی در فلسطین اشغالی، افغانستان و عراق رخ داده که همه آنها به نوعی با یکدیگر پیوند خورده‌اند.

وی افزود: تجربه نشان داده که حاکمیت دموکرات‌های کاخ سفید همیشه بر پایه افزایش بحران‌های منطقه‌ای و کنترل این بحران‌ها از راه دور ایجاد شده است در حالی که جمهوری‌خواهان علاوه بر بحران‌سازی، حضور فیزیکی هم در منطقه داشته‌اند. در فلسطین اشغالی بحران زمانی رخ داده که سه روز قبل از روز جهانی قدس، مجموعه‌ای از شهرک‌نشینان در حالی که از سوی ارتش رژیم صهیونیستی حمایت می‌شدند به منازل مسکونی اهالی این منطقه تاریخی در بیت‌المقدس شرقی یورش بردند و منازل آن‌ها را تصرف کردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: اهالی مناطق دیگر بیت‌المقدس مانند باب‌المغاربه و باب‌العمود وارد عمل شدند و با شهرک‌نشینان درگیر شدند از اینجا بود که انتفاضه جدید بیت‌المقدس شکل گرفت و خشونت‌ها به خارج از این شهر تاریخی سرایت کرد و اکنون درگیری‌ها به شدت در اراضی اشغالی جریان دارد و بیش از ۱۴۵ نفر از مردم فلسطین شهید شدند.

هانی‌زاده تاکید کرد: در بحران جدید فلسطین اشغالی، آنچه مورد توجه قرار گرفته، توانمندی موشکی مقاومت اسلامی حماس بود که طی پنج روز گذشته بیش از ۲۵۰ موشک پیشرفته و دقیق کورنیت را به سمت تأسیسات نظامی و راهبردی اسرائیل پرتاب کرد که قواعد درگیری اراضی اشغالی را به سود ملت فلسطین تغییر خواهد داد. وجود خلأ سیاسی ناشی از بحران کابینه اسرائیل موجب شده که این رژیم نتواند بر اوضاع اراضی اشغالی مسلط شود. در بخش دیگری از منطقه، انفجار خونینی که اخیراً در مدرسه سیدالشهدا(ع) در غرب کابل رخ داد، از وجود سناریویی از پیش طراحی‌شده برای بحران‌سازی طایفه‌ای و مذهبی در افغانستان حکایت دارد.

وی تصریح کرد: در جریان انفجارهای اخیر مدرسه سیدالشهدا(ع) ۵۵ دانش‌آموز دختر شهید و ده‌ها نفر دیگر مجروح شدند نشان می‌دهد که دلایل این انفجارها ابعاد طایفه‌ای دارد و آمریکا در آستانه خروج از افغانستان سعی می‌کند تا در این کشور جنگی مذهبی و طایفه‌ای ایجاد کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: در عراق نیز تظاهراتی از پیش طراحی‌ شده که به دنبال ترور کنشگر عراقی رخ داد، صورت گرفت. برخی از افراد وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تحت‌الشعاع قرار دادن انتفاضه بیت‌المقدس، در شهر مذهبی کربلا دست به راهپیمایی زدند و دیوارهای کنسولگری ایران در کربلا را به آتش کشیدند. هدف آنها این است که وانمود کنند شهر کربلا که به لحاظ اعتقادی و مذهبی به تهران بسیار وابسته است، جای امنی برای مراکز دیپلماتیک ایران نیست.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: مجموعه این حوادث نشان می‌دهد که دموکرات‌های کاخ سفید و شخص جو بایدن، سیاست بحران‌سازی را برای کنترل نهایی منطقه به سود آمریکا ایجاد کرده تا پس از آن با طراحی جدید و تغییر شطرنج جغرافی و سیاسی، حاکمیت خود را از راه دور بر این منطقه حساس اعمال کند.

کد خبر 493782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.