۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
انتخابات ۱۴۰۰ به کدام سو می‌رود؟

ماراتن نفس‌گیر ۵ روزه‌ ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری بالاخره به پایان رسید و آنطور که اعلام شد آمار کلی ثبت نام‌کنندگان به ۵۹۲ نفر رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرونده ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۱۸ روز شنبه -۲۵ اردیبهشت ماه- بسته شد تا بر اساس قانون، شورای نگهبان مدارک و صلاحیت بیش از ۵۹۲ نفر از داوطلبان را بررسی کند.

اگر چه طی روزهای گذشته ده‌ها چهره سیاسی و علمی از نمایندگان ادوار مجلس تا وزرای سابق دولت برای ثبت نام در وزارت کشور حاضر شدند، اما آرایش انتخاباتی جریان‌های سیاسی در آخرین روز ثبت نام انتخابات مشخص شد.

ثبت نام چهره‌هایی همچون سید ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری در عرصه انتخابات ریاست جمهوری تا حدودی وضعیت سیاسی کشور را نامعلوم کرد البته رئیس قوه قضائیه نیز در بیانیه‌ای که پیش از حضور وی در وزارت کشور برای نام نویسی منتشر شد با اشاره به نصیحت‌های خیرخواهانه‌ای که از وی می‌خواستند به دلیل مسئولیت قوه قضائیه از نامزدی ریاست جمهوری اجتناب کند، گفت که «در پاسخ به مطالبه‌ فراگیر و عمومی مردم کاندیدا می‌شود.»

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم پس از ثبت نام و هنگام قرائت بیانیه‌اش در جمع خبرنگاران آنجا که به سخن گفتن از سختی مردم در شرایط کنونی و مشکلاتی همچون فقر، بیکاری و ناچار شدن اقشاری از مردم به کولبری و سوخت‌بری سخن می‌گفت بغض کرد و سپس به اهدافی اشاره کرد که به عنوان معاون اول دولت اختیار پیگیری را نداشته، اما قصد دارد در قامت یک رئیس جمهور آنها را اجرایی کند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم پس از ثبت نام با بیان جمله‌ای نشان داد که قصد دارد برای قرار گرفتن در مسئولیتی که پدر فقیدش دو دوره در اختیار داشته به منش وی اتکا کند و در بین سخنانش بر این جمله تاکید کرد که «در دولت خود منش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که همان تنش زدایی است را در دستور کار خود قرار خواهم داد.»

از میان ثبت‌نام‌ کنندگان روز شنبه، آن که ثبت نامش را می‌شد نوعی شوک انتخاباتی تعبیر کرد کسی جز علی لاریجانی نبود زیرا ثبت‌نام رئیس قوه قضائیه اگر چه بعد از ماه‌ها گمانه زنی اصولگرایان درباره آمدن یا نیامدنش انجام شد، اما آنقدر درباره‌اش سخن گفته شده بود که امری محتمل به شمار می‌آمد.

کاندیداتوری اسحاق جهانگیری بر اساس سازوکار جبهه اصلاح‌طلبان ایران، امری قابل پیش‌بینی تلقی می‌شد اما رئیس مجلس دهم کسی بود که در میان گزینه‌های مدعو هیچ یک از دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا نبود و تصمیمش بر نامزدی بیش از دیگران در تردید بود.

با این حال وی پس از تماس و گفت‌وگو با حضرات آیات صافی گلپایگانی، جوادی آملی، سبحانی، مظاهری، نوری همدانی و نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران و در حالی که روحانیان قم بر نیاز کشور به فکر و شخصیت وی تأکید داشتند اقدام به ثبت‌نام کرد.

این حجم از ثبت نام چهره‌های شاخص سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ انتخاباتی کشور بی سابقه بوده است و از نتایج آن می‌توان به وجود انشقاق در دو جناح اشاره کرد اما دلیل این هجوم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

اکثر کاندیداهای ریاست جمهوری به دولت مستقر حمله کردند

احمد شریف، عضو نهاد جبهه اصلاحات ایران دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تنور انتخابات در بین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گرم شده است؛ زیرا شاهد ورود تمامی چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی در انتخابات بودیم که نشان دهنده این است که پست ریاست جمهوری از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته وی، بسیاری از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری طی سال‌های گذشته مسئولیت‌های کلیدی در کشور بر عهده داشتند و نیاز بود کاندیداها عملکرد خود را در مسئولیت‌های پیشین خود تشریح کنند و همچنین برنامه‌ها و توانمندی‌های خود برای حضور در جایگاه ریاست جمهوری را اعلام کنند.

به گفته این عضو جبهه اصلاحات ایران، متأسفانه اکثر کاندیداهای ریاست جمهوری به دولت مستقر حمله کردند و تنها عملکرد مسئولان اجرایی را به باد انتقاد گرفتند و هیچ برنامه کمی ارائه نکردند.

شریف خاطرنشان می‌کند: کاندیداهای ریاست جمهوری باید نسبت به ظرفیت‌های قانونی کشور برنامه‌های خود را ارائه کرده و به تحقق آن‌ها متعهد باشند و از هرگونه کلی گویی در اعلام برنامه‌ها خودداری کنند.

دو جریان سیاسی کشور درگیر یک رقابت درونی هستند

حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران هم در این‌ باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به ثبت نام‌های روز گذشته کاندیداهای ریاست جمهوری، دو جریان سیاسی درگیر رقابتی درونی هستند.

به گفته وی، در صورتی که ائتلافی بین کاندیداها صورت نگیرد، دولتی حداقلی با کمترین مشارکت شکل خواهد گرفت بنابراین لازم است هر دو جناح سیاسی در راستای شکل‌گیری مشارکت حداکثری در انتخابات آینده مطالبات مردم را پیگیری کنند.

دبیرکل حزب سبز ایران معتقد است که اعلام کاندیداتوری ابراهیم رئیسی به صورت کاندیدای مستقل، تعارف سیاسی بود زیرا خودش می‌داند که جریان اصولگرایی در رابطه با حضور ایشان به عنوان کاندیدای اصلی این جریان به اجماع رسیده‌اند و اعلام این موضوع می‌تواند ضعف باشد و باعث ریزش آرا شود.

کنعانی مقدم خاطرنشان می‌کند: برخی کاندیداهای اصولگرا با آگاهی از رأی نیاوردن خود در عرصه انتخابات شرکت کردند تا دیدگاه‌هایشان را مطرح کنند و در دولت آینده جایگاهی برای خود کسب کنند.

آشفتگی ثبت نام‌های انتخابات به سود نظام سیاسی کشور نبود

جلال خوشچهره، فعال سیاسی اصلاح طلب هم معتقد است که «عوامل مختلفی می‌تواند وضعیت فعلی انتخابات ریاست جمهوری را تغییر دهد و مهمترین عامل مؤثر بر فضای انتخاباتی کشور نتایج مذاکرات برجامی وین است زیرا در صورتی که این مذاکرات دستاوردی برای کشور داشته باشد قطعاً جریان متولی این مذاکرات دست برتر را در فضای سیاسی کشور خواهند داشت.

به گفته وی، در حال حاضر شاهد رویارویی شدیدی میان طیف‌های مختلف اصولگرا در فضای سیاسی کشور هستیم در صورتی که تا پیش از آغاز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری مدعی بودند که در صورت ورود برخی کاندیداهای شاخص به اجماع خواهند رسید، اما علیرغم ورود چهره‌های شاخص اصولگرایان به کارزار انتخابات ریاست جمهوری جریان اصولگرا نتوانست به اجماع برسد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: آشفتگی‌های روز گذشته در ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری به سود نظام سیاسی کشور نیست زیرا این موضوع از وجود اختلافات بین جریان‌های سیاسی کشور خبر می‌دهد.

خوشچهره خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد طی روزهای آینده وضعیت سیاسی کشور، به واسطه رد صلاحیت‌های اصلاح طلبان شاهد رقابت بین طیف اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری خواهیم بود.

کد خبر 493753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.