هزینه ۱۰۵ میلیارد تومانی برای احیاء منطقه تاریخی توس

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراستان رضوی گفت: اقداماتی که در منطقه توس و آرامگاه فردوسی انجام شده هزینه‌ای ۱۰۵ میلیارد تومانی به همراه داشته که ۴۵ میلیارد تومان آن از اعتبارات اداره‌کل میراث فرهنگی استان هزینه شده است.

به گزارش ایمنا، ابوالفضل مکرمی‌فر در آئین بهره‌برداری از پروژه اتصال جلوخان آرامگاه فردوسی به بنای تاریخی هارونیه اظهار کرد: از ابتدا دولت دوازدهم با شهرداری و شورای شهر مشهد هم پیمان شدیم تا اقدامات بزرگی در مجموعه فرهنگی و تاریخی توس و آرامگاه فردوسی آغاز کنیم که یک روز هم تاکنون تعطیل نشده و ادامه خواهد داشت.

وی افزود: اقداماتی که در منطقه توس و آرامگاه فردوسی انجام شده هزینه‌ای ۱۰۵ میلیارد تومانی به همراه داشته که ۴۵ میلیارد تومان آن از اعتبارات اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و مابقی آن توسط شهرداری هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراستان رضوی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در تیر ماه ۱۳۷۵ در این منطقه دولت را موظف به انجام اقدامات گسترده‌تری کردند که اقدامات انجام شده در راستای تأکیدات ایشان صورت گرفته است.

مکرمی‌فر تصریح کرد: امیدوارم اقدامات شورای شهر و شهرداری مشهد که برای آبادانی مناطق فرهنگی و تاریخی مشهد آغاز شده استمرار پیدا کند و قطعاً اقداماتی که صورت گرفته مورد شادمانی پژوهشگران و علاقه‌مندان فردوسی بوده و خواهد بود.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در آرامگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: جلوخان آرامگاه فردوسی به وسعت ۷.۵ هکتار احیا شده و محور پیاده آرامگاه فردوسی تا ارگ کهندژ توس و مسیر پیاده تا آرامگاه هارونیه نیز به بهره‌برداری رسیده تا فضایی مفرح برای گردشگران و زائران فراهم شود. همچنین برج و باروی توس در حال احداث است که ۷۰۰۰ متر وسعت، ۴ دروازه و ۷۶ برج دارد.

طرح‌های باغ‌خونی برای اجرا به شهرداری ابلاغ شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراستان رضوی در خصوص وضعیت پروژه باغ‌خونی اظهار کرد: نقشه‌های محوطه باغ‌خونی آماده و به شهرداری برای اجرا ابلاغ شده است. همچنین شرح خدماتی که باید در مرمت باغ‌خونی انجام شود به شهرداری منطقه هشت اعلام شده است.

مکرمی‌فر در مورد وضعیت مرمت مکان‌های تاریخی و فرهنگی شهر مشهد گفت: مرمت و احیا بازار فرش مشهد با مشارکت شهرداری در حال انجام است و تمام نقشه‌های آن نیز ابلاغ شده است. کاروان سرای عزیزالله اف نیز در وضعیت اضطراری قرار داشت که آن هم با مشارکت شهرداری ثامن و ستاد بازآفرینی به اعتبار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در حال انجام است.

وی اضافه کرد: حیاط کاروانسرای عزیزالله اف که شامل ۳۵ دربند مغازه است به زودی احیا خواهد شد و پس از مرمت این بخش مرحله مرمت حیاط دوم نیز آغاز خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراستان رضوی بیان کرد: بخش‌های الحاقی خانه کوزه کنانی نیز جمع‌آوری شده و بخشی از آن در چهارم فروردین فروریخته است. از سوی هیأت امنا و متولیان خانه کوزه کنانی اعتبار ۶۵ میلیارد تومانی برای این خانه تاریخی در نظر گرفته شده تا بخش‌های فروریخته بر اساس مصوبات میراث فرهنگی احیا شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 493677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.