کشت گل و گیاه؛ ظرفیت ناب اشتغال در مازندران

توسعه کشت گل و گیاه و توجه به احداث گلخانه‌ها در مازندران برای دست یافتن به اشتغال پایدار و بهره‌مندی از شغلی متناسب با زیست بوم و طبیعت این استان، این بخش را به ظرفیتی ناب در حوزه اشتغال ‏‏مازندران تبدیل کرده است.‏ ‏

به گزارش خبرنگار ایمنا، ظرفیت‌های اشتغال مازندران در سایه مواهب طبیعی و خدادادی آن به لحاظ دارا بودن زمین‌های ارزشمند و حاصلخیز انکار شدنی نیست. ظرفیت‌هایی که در حوزه طبیعی مانند بهره گیری از خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب به ثمر نشسته و در بخش‌هایی مانند کشت گل و گیاه و یا تولید نهال مازندران را به یکی از استان‌های سرآمد در حوزه کشاورزی کشور تبدیل کرده است.

مازندران با دارا بودن ظرفیت‌های عظیم در بخش کشاورزی، در بخش اشتغال رتبه نخست را به بخش خدمات داده است و صنعت و کشاورزی در رده‌های دوم و سوم این استان جای دارند با این وجود، هنوز بخش مهمی از ظرفیت‌های توسعه و اشتغال مازندران از طریق کشاورزی حاصل می‌شود و در صورت ساماندهی و برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند زمینه ساز اشتغالی ارزشمند و پایدار در این عرصه باشد.

رشد ۱۰۰ درصدی توسعه گلخانه‌ها

در این خصوص‌هادی ایزدی، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا سطح کشت گل و گیاه در این استان را ۱۲۰۰ هکتار مطرح کرد و اظهار می‌کند: سطح گلخانه‌های استان نیز ۴۰۰ هکتار است که سطح توسعه گلخانه‌ها در سه سال اخیر به ۱۰۰ درصد رسیده است.

هادی ایزدی با بیان این که یکی از تولید کننده‌های نمونه کشور در زمینه گل شاخه بریده در گلخانه در سال ۹۹ خلیل قلی‌زاده در شهرستان آمل فعال است، خاطرنشان می‌کند: در این استان ۳ هزار و ۳۰۰ بهره‌بردار گلخانه‌ای فعالیت دارند.

وی با اعلام این که تعداد گلخانه داران جدید در سال گذشته ۷۰۰ نفر بوده، بیان کرد: غالباً بهره‌بردار ما در سال ۹۹ جوانان تحصیلکرده دانشگاهی بودند و این نشانه خوبی است.

مدیر باغداری جهاد کشاورزی مازندران تعداد کل مجوزهای گلخانه صادر شده در سال گذشته را ۱۱۰۰ واحد مطرح و تصریح می‌کند: تعداد مجوز گلخانه‌های کوچک مقیاس داخل بافت ۶۰۰ واحد است.

رتبه نخست مازندران در تولید گل

ایزدی با تاکید بر این که مازندران با تولید حدود ۱۲۰ میلیون شاخه و گلدان رتبه اول کشور را دارد، اظهار می‌کند: از مهم‌ترین برنامه‌ها برای این بخش توسعه گلخانه‌ها با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت است همچنین توسعه تشکل‌ها و تعاونی‌ها، کیفی کردن و تنوع بخشی به تولیدات، ارتقای مصرف در بین خانوارها، توسعه صادرات به کشورهای همسایه و ایجاد نمایشگاه‌های دائمی گل در شهرها از دیگر برنامه‌ها در حوزه گل و گیاه استان است.

وی خاطرنشان می‌کند: نکته قابل توجه به این است که اعضای هیئت مدیره اتحادیه گل و گیاه کشور از مازندران انتخاب شده‌اند و این مطمئناً در سیاست گذاری‌های ملی در بخش گل و گیاه تأثیرگذار خواهد بود.

چشم انداز برنامه مناسب صادرات محور

الیاس لاریجانی، نایب رئیس اتحادیه گل و گیاه استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان این که مازندران در سه بخش برگ شاخه بریده، گیاهان آپارتمانی و بیرونی با اختلاف زیاد برترین استان نسبت به سایر استان‌های کشور است، اظهار می‌کند: در این سه بخش هیچ استانی در تولید گل و گیاهی به پای استان مازندران نمی‌رسد.

وی با بیان این که مازندران در سایر بخش‌های گل گیاه به به دلیل نبود مواد اولیه و شرایط اقلیمی نمی‌توان در بخش تکثیر به جایگاه مناسبی برسیم، تصریح می‌کند: در صورت تأمین این نیاز، مازندران می‌تواند در سطح خاورمیانه نیز مقام کسب کند.

نایب رئیس اتحادیه گل و گیاه مازندران با اشاره به مشکلات اساسی در حوزه گل و گیاه استان تاکید می‌کند: مهمترین موازین در امر صادرات است که با توجه به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، صادرات غیر نفتی یکی از مهمترین راهکارها برای رفع مشکلات اقتصادی است که در این استان هم اکنون با مشکل صادرات گل‌ و گیاه مواجه هستیم.

لاریجانی ادامه می‌دهد: همچنین مشکل فعالیت رایزن‌های اقتصادی کنسولگری و سفارتخانه‌ها با سایر کشورهای خارجی وجود دارد که با وجود آنها می‌توان به شرایط بهتر شدن این حوزه کمک کرد.

وی با تاکید بر این که طبق شعار امسال یکی از مانع‌زدایی‌ها در بخش گل و گیاه به حوزه حمل و نقل برمی‌گردد، اظهار می‌کند: در این راستا دولت بر اساس درصد سود به صنعت و معدن یارانه می‌دهد که جهاد کشاورزی نیز در این امر مشارکت داشته و در جهت ساخت گلخانه تسهیلات با بهره پایین می‌دهند اما در زمینه حمل و نقل سود بالایی می‌دهد بنابراین راهکارهایی در این حوزه باید اندیشیده شود و همانطور که تسهیلات کم‌بهره در بخش گلخانه‌ای داده می‌شود در بخش حمل و نقل نیز وام کم بهره دریافت شود.

نایب رئیس اتحادیه گل و گیاه مازندران گفت: این استان می‌تواند به فروش خوب و پایدار و برنامه صادرات محور در حوزه گل و گیاه داشته باشد.

این مسئول از دیگر مشکلات این حوزه را به سازمان همیاری شهرداری‌ها مرتبط دانست و خاطرنشان می‌کند: وقتی بهره‌بردار مجوزی را از جهاد کشاورزی دریافت می‌کند برای صدور نهایی به سازمان همیاری‌های شهرداری مراجعه می‌کند اما با تعرفه‌ای مازاد مواجهه می‌شود علیرغم این که وزارت کشور و جهاد کشاورزی همکاری کرده اما این سازمان تعرفه زیادی را از بهره‌برداران دریافت می‌کنند و این برای بهره‌برداران سودآور نیست.

لاریجانی در خصوص اوضاع گل و گیاه مازندران در زمان کرونایی تصریح می‌کند: در آغاز شیوع آسیب‌هایی به بخش گلخانه داران رسیده بود که اکنون با عادی شدن شرایط وضعیت بهتری ایجاد شد اما لازم است تا در دریافت وام‌ها کمی با بهره‌برداران مدارا کنند.

کد خبر 493634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.