جزئیات پروژه‌های زیست محیطی شهرداری اصفهان

پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند شهر اصفهان به ارزش ۴۹۰ میلیارد ریال پیش از ظهر امروز _یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه_ با حضور شهردار اصفهان، رئیس و اعضای شورای شهر به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در جهت تحقق شعار برنامه ۱۴۰۵ اصفهان که بر زیست‌پذیر بودن اصفهان تاکید می‌کند، قدم‌های بزرگ و مؤثری برداشته است؛ پروژه‌های متعدد و متنوعی که در این سازمان و در زمینه‌های مختلف زیرساختی اجرایی فرهنگی و اجتماعی آغاز شده، از همین هدف پیروی کرده و بهره‌برداری از هر یک از آنها می‌تواند در شاخص‌های مربوط به توسعه در این زمینه تغییرات مثبت ایجاد کند.

یکی از اصلی‌ترین رویکردهای سازمان مدیریت پسماند در روند تعریف و اجرای پروژه‌های خود، کاهش پسماند است که این کاهش در دو مرحله و در قالب پروژه‌های مختلف صورت می‌گیرد؛ بخش اول مربوط به پروژه‌های فرهنگی و آموزشی است که به طور پیوسته شهروندان را به کاهش پسماند تولیدی تشویق می‌کند و بخش دوم پروژه‌های زیرساختی است که با افزایش بهره‌وری از پسماندها و استفاده از آنها در قالب بازیافت و تولید انرژی میزان پسماند باقیمانده جهت دفن را به مقدار چشمگیری کاهش می‌دهد.

تسهیل و روان‌سازی فرآیند مشارکت در زمینه‌های مختلف مدیریت پسماند به نحوی که هر شهروند بتواند در زمان دریافت اطلاعات آموزشی ابزار و بستر مناسب برای مشارکت را هم در دسترس بیابد، در تعریف پروژه‌ها همواره حائز اهمیت بوده است و بر همین اساس تعریف پروژه‌های فرهنگی و آموزشی خدمات‌رسان برای مدیریت پسماندها به‌روزرسانی شده تا اجرای فرآیندهای مورد انتظار مبتنی بر حرم مدیریت پسماند ارتقا یابد و فاصله کلانشهر اصفهان تا رسیدن به توسعه پایدار در مدیریت پسماند به کمترین حد ممکن برسد.

طراحی خطوط جدید پردازش پسماند

روزانه حدود یک‌هزار تن پسماند جمع‌آوری شده و وارد کارخانه می‌شود، از ۳۰ سال پیش خطوطی طراحی شده بود که دیگر کارایی لازم را نداشت از این رو در کنار نوسازی خطوط قدیم، برنامه‌ریزی برای فرایند و تکنولوژی جدیدی در انتهای خطوط پردازش انجام شد تا تبدیل پسماند به مواد و انرژی و کاهش دفن ضایعات صورت گیرد برای این منظور دو خط با تکنولوژی جدید طراحی شد که هر کدام با ظرفیت حدود ۲۵۰ تن، قدرت انعطاف و پردازش پسماند را ۵۰۰ تن در روز افزایش می‌دهد.

نوسازی خطوط قدیم و اجرای دو خط جدید، کیفیت و خلوص مواد آلی را بسیار افزایش داده است؛ در طراحی این خطوط از جدیدترین تجهیزات و طراحی‌ها استفاده شده و کاملاً به صورت اتوماتیک این کار انجام خواهد گرفت و از طریق سیستم کنترل کننده مرکزی، خطوط کنترل و خلوص بالاتری از مواد بازیافتی به دست می‌آید.

طراحی خطوط جدید توسط متخصصان سازمان مدیریت پسماند انجام شده و دانش فنی و بومی در مدیریت پسماند افزایش یافته و به روز شده است.

تولید بیوگاز و انرژی از پسماند

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیست‌محیطی که در سازمان مدیریت پسماند به اجرا در آمده، راه اندازی و بهره برداری از دستگاه پایلوت هاضم بی‌هوازی جهت تولید بیوگاز است.

در روش هوازی، پسماند حاصل از مواد ارگانیک در فضای باز تبدیل به کود می‌شود که این روش تبعاتی مثل آلودگی زیست محیطی، تولید شیرابه، تولید گازهای گلخانه‌ای، آلودگی خاک و بوی بسیار نامطبوع دارد اما در روش بی‌هوازی چون تبدیل مواد به کود در فضای بسته انجام می‌شود، تبعات ناشی از روش قبلی مدیریت می‌شود. در این روش شیرابه به خاک ورود نمی‌کند، گازهای گلخانه‌ای کاهش پیدا کرده و کود با کیفیت‌تری به دست خواهد آمد.

در روش جدید بیوگاز می‌تواند به انرژی و برق تبدیل شود؛ این دانش بومی دستاورد بزرگی است که در مجموعه پسماند برای اولین بار استفاده شده و اولین تجربه در کشور است.

نفوذ نیافتن شیرابه به خاک

یکی دیگر از پروژه‌های افتتاح شده در برنامه هر یکشنبه یک افتتاح، بهره‌برداری از کانال‌های انتقال شیرابه و لاگن‌های تبخیری است که با هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد تومان به اجرا درآمد.

روزانه بین ۱۰ تا ۳۰ هزار مترمکعب شیرابه در کارخانه کود آلی تولید می‌شود که با اجرای این پروژه دیگر شاهد نفوذ شیرابه به خاک نخواهیم بود.

طول کانال‌های انتقال شیرابه ۷۰۰ متر و ظرفیت لاگون‌ها ۱۲ هزار متر مکعب است که شیرابه‌ها در مسیرهای تعریف شده از سمت کانال‌های بتنی به لاگون‌های تبخیری کارخانه منتقل می‌شود. کانال‌ها با پوششی ایزولاسیون و غیر قابل نفوذ شیرابه را به محل لاگون‌ها منتقل می‌کند که تبخیر می‌شود و دیگر به خاک نفوذ پیدا نمی‌کند.

ساماندهی و توسعه سایت‌های توده‌ریزی با هدف بهبود فرآیندهای کارخانه پردازش پسماند، افزایش راندمان تولید کود، توسعه دانش فنی و مدیریت شیرابه راه اندازی شده است، این سایت با هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد تومان و به مساحت ۹ هکتار ایجاد شده که برای آن خاک‌ریزی به میزان ۳۴ هزار متر مکعب انجام شده تا نفوذپذیری شیرابه به خاک را به صفر برساند.

پروژه سایت توده‌ریزی به مدیریت فرآوری کود کمک کرده و بحث‌های زیست محیطی را مدیریت می‌کند و در کاهش بو بسیار مؤثر است.

ساماندهی پسماندهای ساختمانی

سیستم ساماندهی مدیریت یکپارچه پسماندهای ساختمانی یکی دیگر از پروژه‌هایی که در سازمان مدیریت پسماند به بهره برداری رسید.

روزانه هفت هزار تن پسماند ساختمانی در اصفهان تولید می‌شود که در حال حاضر و در بهترین حالت حدود چهار هزار تن به سایت‌های مجاز منتقل می‌شود و بر بقیه پسماندهای ساختمانی، نظارتی وجود ندارد و در نقاط دیگر تخلیه می‌شود که تبعات زیست محیطی دارد و برای شهر اصفهان معضل ایجاد کرده است.

با راه‌اندازی این سامانه، تمامی خودروهای حمل این پسماندها شناسایی و ردیابی می‌شود. در این سامانه فرآیند بارگیری، حمل و تخلیه پسماند ساختمانی توسط خودروها قابل رصد است. در این روش هیچ خودرویی نمی‌تواند نخاله‌ها را در مکان‌هایی غیر از مکان‌های در نظر گرفته شده، تخلیه کند و امکان شناسایی خودروهای متخلف وجود خواهد داشت.

کد خبر 493625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.