سابقه دیابت بارداری چه خطری برای زنان دارد؟

عضو هیئت امنای مؤسسه خیریه دیابت اصفهان گفت: چاقی، سابقه فامیلی و کم تحرکی، فشارخون و چربی خون بالا، تخمدان‌های پلی‌کیستیک، سابقه دیابت بارداری و تولد نوزاد بیش از چهار کیلوگرم از عوامل خطر بروز دیابت نوع دو است.

فرهاد گودرزیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه دیابت بیماری رو به افزایش در تمام دنیا است، اظهار کرد: بالغ بر ۹۰ درصد بیماران دیابتی، دیابت نوع ۲ دارند.

وی افزود: زنان باردار به علت تغییرات هورمونی در دوران بارداری قند خونشان نسبت به قبل از بارداری بالاتر می‌رود اما این مقدار افزایش به اندازه‌ای نیست که بتوان آنها را بیمار دیابتی به حساب آورد و تنها درصدی از آنها دچار دیابت بارداری می‌شوند.

عضو هیئت امنای مؤسسه خیریه دیابت اصفهان ادامه داد: بیماران دیابتی تا حد امکان انسولین خود را عوض نکنند زیرا انسولین‌ها هر کدام یک طول مدت اثری دارد و بیماران باید در جایگزینی انسولین‌ها دقت کنند تا دچار مشکل نشوند و بدون تجویز پزشک اقدام به این کار نکنند.

کنترل دیابت تنها به کنترل قند خون اطلاق نمی‌شود

گودرزیان گفت: چاقی، سابقه فامیلی و کم تحرکی، فشارخون و چربی خون بالا، تخمدان‌های پلی‌کیستیک، سابقه دیابت بارداری و تولد نوزاد بیش از چهار کیلوگرم از عوامل خطر بروز دیابت نوع دو است. تنها با کنترل قند خون، دیابت و عوارض آن کنترل نمی‌شود بلکه همزمان باید چربی خون و فشارخون هم بررسی و کنترل شود.

وی تصریح کرد: بررسی سالیانه عوارض دیابت بر روی چشم، قلب، کلیه و اعصاب بدن نیز در بیماران دیابتی دارای اهمیت است.

عضو هیئت امنای مؤسسه خیریه دیابت اصفهان تصریح کرد: کنترل مطلوب دیابت با افزایش فعالیت‌های بدنی، رژیم غذایی، کاهش استرس و داروی مناسب زیر نظر پزشک انجام می‌شود.

افزایش سن، ابتلاء به دیابت را بالا می‌برد

این پزشک دیابت مؤسسه خیریه دیابت اصفهان گفت: با افزایش سن میزان ابتلاء به دیابت افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: با افزایش سن به مرور سلول‌های سازنده انسولین آسیب می‌بینند و مقاومت به انسولین در بدن افزایش می‌یابد همچنین با افزایش سن شاهد کاهش متابولیسم بدن و کم تحرکی هستیم.

کد خبر 493603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.