بورس امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۳۸.۹۴۹ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۶۰ واحدی به سطح ۱۷.۵۵۳ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۱۵۹.۲۷۹ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۱.۲ میلیارد برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه، را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۵۵۱۹ واحدی به سطح ۱.۱۸۹.۵۱۸ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۲.۹۶۷ واحدی در سطح ۴۱۸.۴۸۸ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۰.۴۷ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۷۱ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۳۸.۹۴۹ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۶۰ واحدی به سطح ۱۷.۵۵۳ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۱۵۹.۲۷۹ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۱.۲ میلیارد برگه سهم بود.

نگاهی به فجر

صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ (حسابرسی نشده) شرکت فولاد امیر کبیر کاشان:

شرکت فولاد امیر کبیر کاشان در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ به ازای هر سهم ۱۳,۵۶۸ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴۳ درصد افزایش داشته است. فجر با سرمایه ثبت شده ۸۵۸,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ مبلغ ۱۱,۶۴۱,۱۷۰ میلیون ریال سود محقق کرده است.

بورس امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

این شرکت در ۱۲ ماهه ساله جاری ۲,۷۰۰ میلیارد تومان از محصولات خود را به فروش رسانده است.

بورس امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

اطلاعیه در خصوص تغییر دامنه نوسان قیمت و حجم مبنا

به اطلاع کلیه فعالان و سرمایه گذاران محترم بازار سرمایه می‌رساند، مطابق مصوبه هیأت مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار از روز شنبه مورخ ۲۵/‏۰۲/‏۱۴۰۰‬ دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی بازارهای بورس اوراق بهادار تهران به +/-۵ درصد و دامنه نوسان صندوق‌های قابل معامله به +/-۱۰ درصد تغییر می‌یابد.همچنین حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا در تمامی نمادهای معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران به ۱۵ میلیارد ریال تغییر خواهد یافت.

آخرین وضعیت سهام بانک ملت از زبان مدیر نظارت سازمان بورس

محسن انصاری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درباره وضعیت نماد بانک ملت می‌گوید: وبملت بعد از انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی در پی تغییر نرخ تسعیر ارز متوقف شد. روز گذشته جلسه‌ای در سازمان بورس با محوریت شفاف‌سازی سود تسعیر ارز بانک ملت برگزار شد. اما توضیحات مسئولان بانک برای سازمان بورس قانع کننده نبود و به همین دلیل وبملت متوقف ماند.

انصاری در ادامه گفت: دیروز برای بانک ملت کنفرانس اطلاع‌رسانی برگزار شد تا تحلیلگران و نهادهای مالی سوالات و ابهامات خود را بپرسند و شرکت هم طی دو روز کاری باید پاسخ‌ها را بدهد. سازمان بورس مکاتبات زیادی با دستگاه‌های مختلف درباره مالیات سود حاصل از تسعیر ارز بانک‌ها داشته است.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: پیگیری‌های خود را ادامه می‌دهیم تا ابهامات سود تسعیر توسط بانک ملت برطرف شود. به محض رفع ابهامات نماد بانک ملت به سرعت باز می‌شود. سازمان بورس در راستای صیانت از حقوق و منافع سهامداران از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

یک درصد صندوق توسعه به زودی به بورس تزریق می‌شود

محمدحسن ابراهیمی سرو علیا، نایب رئیس هیأت مدیره سازمان بورس گفت: طی این مدت هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت تخصیص داده شده بود. ۲۰۰ میلیون دلار باید به صندوق تثبیت یعنی حدود ۴ هزار میلیارد تومان واریز می‌شود که طی روزهای آتی صورت می‌گیرد.اعتبارات کمک بزرگی به بازار می‌کند و موانع آن تسهیل شده است. اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار در بانک مرکزی است و باید بانک مرکزی تخصیص دهد.

وی افزود: بنا بر وعده‌هایی که رئیس کل بانک مرکزی داده است عدد ۲۰۰ میلیون دلار به تدریج و به زودی به بازار می‌رسد.

محمد رضا محسنی، عضو هیأت مدیره بورس تهران گفت: بورس می‌تواند به کنترل تورم کمک کند بازار سرمایه باعث ایجاد تورم نمی‌شود و بورس بهترین ابزار اقتصاد برای سرمایه‌گذاری، تأمین سرمایه و پس‌انداز است و می‌تواند در کنترل تورم نقش ایفا کند.

وی افزود: با بررسی بازارهای مالی دنیا در می‌یابیم که در نبود بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران به ناچار پس‎انداز خود را به بازار ملک، طلا، ارز و دلالی خارج از چرخه تولید برده و سبب ایجاد تورم می‌شوند. اگر رشد بورس و جذب نقدینگی در بازار بتواند به بخش واقعی اقتصاد راه پیدا کند می‌تواند به حل مشکل تولید کمک کند. کارخانجات، واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی با تأمین مالی منابع ارزان و سریع از بازار سرمایه با اجرایی کردن طرح‌های توسعه‌ای می‌توانند از انتظارات تورمی ایجاد شده در اثر رونق بورس دور شده و به توسعه اقتصادی منجر شوند.

عضو هیأت مدیره بورس تهران با بیان اینکه تحقیقات در کشورهای مختلف در خصوص تأثیر رشد شاخص بورس در تورم نشان می‌دهد هیچ ارتباطی بین رشد شاخص بورس و تورم وجود ندارد، گفت: با جذب نقدینگی جامعه به بورس و از طریق فروش سهام دولتی، تبلیغات و آشنایی مردم با بازار سرمایه می‌توان امیدوار بود که بورس بتواند در کنترل تورم مؤثر باشد.

محسنیی خاطرنشان کرد: اگر نقدینگی جذب شده در بازار سرمایه به سمت تولید نرود و صرفاً در سفته بازی و دست به دست شدن گردش یابد در نتیجه رشد شاخص‌ها تصنعی بوده و سبب ایجاد تورم می‌شود، ولی بازار سرمایه با استفاده از اصول خاص و علمی، هماهنگی و همکاری دولت می‌تواند در کنترل تورم موفقیت‌آمیز عمل کند.

اخبار شرکت‌ها

گزارش مجمع عادی سالیانه کخاک

شرکت صنایع خاک چینی ایران ۲۵۰ تومان سود به ازای هر سهم معادل ۹۶ درصد سود خالص دوره را تقسیم کرد.

اهم نکات مطرح شده در مجمع:

فراهم نمودن مقدمات عرضه محصول کائولن در بورس کالا بیش از ۷۵ درصد از سهم بازار کائولن در اختیار خاک چینی ایران است. صادرات در ۹۹ به دلیل بالا بودن هزینه‌های حمل کاهش داشته که امسال شرکت قصد دارد در حوزه بین‌الملل قراردادهایی را با ماکرو و اپیکو منعقد کند تا زیر ساخت‌های لازم را برای توسعه صادرات فراهم کند. پروژه AAC در فصل اول سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد. خط بلوک و پنل و ملات خشک هم از اول مهرماه بهره برداری می‌شود.

شروع این پروژه با ۸۰ میلیارد تومان برآورد شده بود که با توجه به تغییرات نرخ ارز به ۴۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت. پروژه ۱۰۰ هزار تنی خط ۵ کائولن فرآوری شده نیز امسال بهره برداری می‌شود. که این طرح ۳۰ الی ۴۰ درصد ظرفیت شرکت را برای محصول فرآوری اضافه می‌کند.شرکت ۲۰ دستگاه کامیون معدنی از ایران خودرو با سرمایه گذاری ۴۴ میلیارد تومان خریداری کرده تا بتواند ریسک تأمین مواد از معدن به کارخانه را کاهش دهد. تأمین مالی برای خط ۵ ام تولید کائولن و افزایش سرمایه از برنامه‌های آتی شرکت است. طرح جداسازی کائولن از آهک در حال بررسی است و در دستور کار قرار دارد تا بتوانند مانع از واردات کائولن از خارج از کشور شوند، پروژه دیگر شرکت خط تولید آهک برای تولید روزانه ۱۰۰ تن آهک است که در مرحله بررسی است.

فخوز؛ برنامه‌ریزی فولاد خوزستان برای صادرات ۲ میلیون تنی در سال ۱۴۰۰

صادرات فولاد خوزستان در سال گذشته، حدود ۱.۵ میلیون تن بوده و این بدان معناست که فخوز قصد دارد صادرات خود را امسال حدود ۳۳ درصد افزایش دهد. با توجه به قیمت‌های بالای فولاد در بازار جهانی، افزایش ۵۰۰ هزار تنی صادرات در سال جاری می‌تواند باعث افزایش درآمد و افزایش سودآوری شرکت فولاد خوزستان شود.

گندله اپال در بورس کالا پذیرش شد

گندله سنگ آهن شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان در بازار اصلی بورس کالا پذیرش شد تا شمار عرضه کنندگان و تنوع محصولات معدنی در بورس بیشتر شود. نحوه تعیین قیمت پایه بر اساس قیمت‌های جهانی است و این شرکت ۵۰ درصد از تولید سالانه معادل ۲.۲ میلیون تنی گندله خود را در بورس کالا عرضه خواهد کرد.

شسپا؛ اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی

اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه شرکت نفت سپاهان - نماد: شسپا (نفت سپاهان)

با عنایت به ماده ۳ دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب ۱۳۹۵/۰۷/۱۷ هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار) به پیوست اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی (مؤسسه حسابرسی مؤسسه حسابرسی وانیا نیک تدبیر) نسبت به گزارش توجیهی افزایش سرمایه مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۱۵ هیئت مدیره شرکت مبنی بر لزوم افزایش سرمایه از مبلغ ۹,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۶۷,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور بهبود ساختار مالی و حفظ نقدینگی طی یک مرحله ارائه می‌گردد. بدیهی است انجام افزایش سرمایه یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده می‌باشد و در این خصوص اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

بازارهای جهانی

در ماه‌های اخیر با صعود قیمت انواع پلی اتیلن فیلم در بازارهای جهانی و به خصوص CPT ترکیه و از مبدا ایران شاهد افزایش اسپرد محصولات آریاساسول به بالای ۱.۰۰۰ دلار برای هر تن هستیم. این در حالی است متوسط این شاخص در کل سال ۹۹ و ۹۸ عدد ۶۰۰ و ۵۳۰ دلار بوده است. در کنار موارد فوق هزینه‌های حقوق و دستمزد، سربار، تغییرات نرخ دلار، اثرات موجودی، زمان‌های خرید، تخفیفات، نوع قرداد فروش، رقابت محصولات در بورس کالا برای محاسبه سودآوری نهایی نیز باید در نظر گرفته شود.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار بورس

بورس امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 493575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.