موکورمیکوزیس چیست؟+ بیماری مرموز قارچ سیاه

بیماری قارچ سیاه این روزها با شیوع گسترده ویروس کرونا در هند تشدید شده است.

به گزارش ایمنا، بیماری قارچ سیاه نادری که به مغز حمله می‌کند به طور فزاینده‌ای در بیماران آسیب پذیر هند از جمله مبتلایان به کووید -۱۹ مشاهده شده است. بر اساس اطلاعات بیمارستان‌های دولتی هند، در ایالت گجرات حدود ۳۰۰ مورد عفونت در چهار شهر از جمله احمدآباد گزارش شده است.

پیتر کولیگنون که در کمیته تخصصی سازمان بهداشت جهانی در بخش مقاومت آنتی بیوتیکی و بیماری‌های عفونی عضو است، می‌گوید این قارچ موکورمی‌کوزیس نامیده می‌شود؛ بسیار جدی است، مرگ و میر بالایی دارد و برای جبران آن باید جراحی و داروهای زیادی صرف شود.

موکورمیکوزیس چیست؟

بیماری موکورمیکوزیس توسط گروهی از کپک‌ها به نام "موکورمیستس" ایجاد می‌شود که در سراسر محیط از جمله در خاک و گیاهان زندگی می‌کنند. "موکورمیکوزیس" در سراسر جهان، از جمله در آمریکا و استرالیا دیده می‌شود. این بیماری می‌تواند در بیمارستان‌ها، معمولاً توسط بیماران آسیب پذیر پیوندی، هنگامی که کپک‌ها روی ملحفه‌های بیمارستان قرار می‌گیرد از طریق سیستم‌های تهویه یا از طریق چسب منتقل شود.

کولیگنون گفت: آن‌ها یک خانواده از قارچ‌ها هستند که وارد سینوس شما می‌شوند و در آنجا رسوب می‌کنند و می‌توانند به فضای سر شما راه پیدا کنند و هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما نمی‌تواند آن‌ها را تحت کنترل درآورد، آن‌ها به پایه مغز شما حمله می‌کنند و در آنجا یک مشکل واقعی به وجود می‌آورند که بسیار جدی است.

به گفته کولیگنون شما همچنین می‌توانید به عفونت‌های قارچی در مکان‌هایی که کار ساخت و سازهای زیادی در زمین انجام می‌شود، مبتلا شوید، زیرا این ساخت و سازها باعث گرد و غبار زیادی در منطقه می‌شود.

این نوع قارچ‌ها معمولاً استنشاق می‌شوند و در حالی که سیستم ایمنی بدن اکثر افراد می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد؛ افرادی که مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت یا سرطان خون هستند یا افرادی که از داروهایی مانند استروئیدها استفاده می‌کنند که توانایی بدن در مبارزه با میکروب‌ها را کاهش می‌دهد، مستعد ابتلاء به آن هستند. این عفونت معمولاً بسیار نادر است؛ سالانه حدود ۵۰۰ مورد در آمریکا قبل از همه گیری رخ می‌داده است.

منبع: میزان

کد خبر 493463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.