جلسه علنی برای حمله به ظریف

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

یکشنبه ۱۹ اردیبهشت

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از جلسه غیرعلنی در مورد فایل صوتی وزیر خارجه و مذاکرات وین اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی وظیفه خود می‌داند نسبت به برخورد با عوامل و مقصرین اقدامات نسنجیده اخیر پیگیری‌های لازم را به انجام رساند و از ظرفیت‌های قانونی خود در این مساله استفاده کند.

محمدباقر قالیباف همچنین با اشاره به تاریخ انقلاب اسلامی و اتفاقات پس از شهادت شهید بهشتی گفت: در روزهای اول پس از شهادت حاج قاسم گفته بودم همان طور که شهادت شهید بهشتی ریشه منافقان را کَند و خطر جریان نفاق را از انقلاب دور کرد، خون شهید سلیمانی نیز جریان خودباخته غرب زده را رسوا می‌کند ریشه آنها را می‌خشکاند. امروز آثار این اتفاق عظیم را می‌بینیم و مطمئن هستیم خون شهید سلیمانی تأثیراتی تاریخ ساز در مسیر پیشبرد آرمان‌های انقلاب خواهد داشت.

تحقیق و تفحص از فایل صوتی انتشاریافته ظریف کلید خورد

احمد امیرآبادی فراهانی در حاشیه جلسه علنی یکشنبه مجلس با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تشریح جلسه غیرعلنی یکشنبه صبح مجلس بیان کرد: در جلسه غیرعلنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی دو موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت یکی بحث مذاکرات وین بود که گزارشی را رئیس مجلس به صحن علنی ارائه دادند. در ادامه نیز تعدادی از نمایندگان نقطه نظرات خود را در خصوص این موضوع مطرح کردند.

وی در ادامه اظهار کرد: جمع بندی مجلس در خصوص مذاکرات وین بر این بود که تیم مذاکره کننده باید مراقبت کند تا مقاومتی که ملت ایران در طول این هشت سال در مقابله با تحریم‌ها داشته‌اند و مشکلات زیادی را بر ملت تحمیل کرده است، منجر به خدشه به پیروزی ملت ایران در این نبرد اقتصادی نشود. تیم مذاکره کننده باید مراقبت کند تا منافع ملت ایران و منافع کشور به خطر نیفتد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی حاضر نیست یک لحظه هم تحریم‌ها ادامه یابد اما این دلیلی نیست که تیم مذاکره کننده بخواهد در مذاکرات عجله کند و منافع ملت را به خطر بیندازد. مجلس استفاده از ابزار مذاکره را در روند مسائل سیاست داخلی قبول ندارد.

وی ادامه داد: آنچه که برای ما مهم است این است که تحریم‌ها به طور کلی برداشته شود و راستی آزمایی نیز با دقت و در زمان کافی صورت گیرد. تیم مذاکره کننده باید در مذاکرات خود به این مساله مهم توجه داشته باشد.

امیرآبادی فراهانی در ادامه تاکید کرد: بر اساس اطلاعاتی که رسیده تحریم‌ها را به چند قسمت تقسیم کردند تحریم‌های غیر برجامی و تحریم‌های برجامی که در طول ریاست جمهوری ترامپ اعمال شده است. تاکید جمهوری اسلامی بر این است که تمام تحریم‌ها باید برداشته شود و مشکلاتی که امروز تولید کنندگان و صادر کنندگان ما با آن مواجه هستند کنار رود. راستی آزمایی در زمان کافی نیز از دیگر مواردی بود که مورد تاکید مجلس شورای اسلامی قرار دارد. تحریم‌های غیرهسته‌ای نیز باید برطرف شده و نباید مانعی در مبادلات اقتصادی وجود داشته باشد.

در ادامه جلسه نیز در خصوص فایل صوتی وزیر امور خارجه بحث شد و مجلس آن را به شدت محکوم کرد. انتشار این فایل صوتی احساسات مردم را جریحه دار و ملت را ناراحت کرد. نمایندگان نیز در این زمینه مسائلی را مطرح کردند و اکثر نمایندگان تاکید داشتند که ایجاد دوگانه‌های مختلف در کشور باعث ایجاد مشکل برای مردم می‌شود. متأسفانه در طول هشت سال گذشته با ایجاد دوگانه‌های کاذب شاهد تحمیل مشکلات اقتصادی زیادی به مردم بودیم. مجلس شورای اسلامی این دوگانه سازی ها را محکوم می‌کند.

وی ادامه داد: تیم تحقیق و تفحص در این حوزه شروع به کار کرده و تا حالا سه گروه از نمایندگان تقاضای تحقیق و تفحص در خصوص این موضوع را مطرح کردند. قرار است در جلسه سه شنبه کمیسیون امنیت ملی هر سه مورد تقاضای تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار گیرد و کمیسیون به دنبال این است که هر سه درخواست در قالب یک درخواست به عنوان تحقیق و تفحص از مرکز استراتژیک ریاست جمهوری در طول هشت سال گذشته تصویب شود. در صورت تصویب این تقاضا در جلسه امروز کمیسیون در جلسه روز سه شنبه صحن این تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: عده‌ای از نمایندگان نیز درخواست اعمال ماده ۲۳۴ آئین نامه را در این زمینه داشتند که در هر صورت نتیجه تحقیق و تفحص و اعمال ماده ۲۳۴ به قوه قضائیه جهت برخورد با خائنین و افرادی که در این حوزه نقش داشتند ارسال خواهد شد و این موضوع روند قانونی خود را در مجلس شورای اسلامی طی خواهد کرد.

ذوالنوری خطاب به مردان دیپلماسی: شما مدیون میدان هستید

مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مجلس در بخشی از نطق میان دستور خود در جلسه علنی یکشنبه مجلس خطاب به وزیر خارجه با بیان اینکه «اینکه بگویند فایل صوتی قرار نبود منتشر شود چنین چیزی نیست» مدعی شد: این فایل صوتی دو نسخه بوده است یک نسخه در اختیار وزیر و یک نسخه هم در اختیار مجموعه تحقیقات راهبردی ریاست جمهوری، از کجا این فایل صوتی به بیرون داده شد؟ اگر در زبان دولتی‌ها گفته شد این توطئه صهیونیست‌ها است، سوال ما هم این است صهیونیست‌ها چگونه در مجموعه شما چنین نفوذی دارند که مطالب سری و فوق سری باید فوراً در اختیار آنها قرار گیرد؟

وی افزود: پس چرا در مقابل برخی از اقدامات مانند سریال گاندو برآشفته می‌شوید که موضوع نفوذ را مطرح می‌کنند؟ چرا چنین نفوذی در مجموعه دولت ما وجود دارد؟ چرا آنها باید چنین مسائلی را در اختیار بگیرند؟

ذوالنوری عنوان کرد: شاهد هستیم که امنیت ملی نشانه رفته است، سخنانی گفته می‌شود که حتی وزیر خارجه وقت آمریکا تکذیب می‌کند، مطالبی مطرح می‌شود که روسیه و لاوروف تکذیب می‌کند، حرف‌هایی زده می‌شود تا حال که در قالب مذاکرات وین در حال اخذ حقوق مردم هستیم در مجموعه هم‌پیمانمان و مدافعانمان انشقاق ایجاد شود و روسیه و چین هم پشت تیم مذاکره را خالی کنند، چرا چنین اقداماتی صورت می‌گیرد؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم چنین خطاب به عراقچی با بیان اینکه «به چه حقی در صحبت‌های خود می‌گوئید که ما وجود دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تمدید می‌کنیم؟» ابراز عقیده کرد: آیا نمی‌خواهید پالس بدهید که رفع تحریم‌ها به تأخیر بیفتد؟ آیا نمی‌خواهید گرا بدهید که آنها تهدید شما و قانون مجلس را جدی نگیرند؟ چرا میدان را می‌زنید؟ چرا القا می‌کنید که در مملکت میدان و نظامیان حاکم هستند؟ کیست که نداند که در جمهوری اسلامی و در امور کلی اینچنینی همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند شورای عالی امنیت ملی اتخاذ تصمیم می‌کند و آقای ظریف طبق گفته خود شما در این فایل صوتی در شورای عالی امنیت ملی از ۵ رأی فقط یک رأی نظامی وجود دارد، ولی چرا به گونه‌ای القا می‌کنید که ما هزینه میدان را در دیپلماسی می‌دهیم؟ شما چه داشتید که شما را تحویل بگیرند؟

نماینده مردم قم عنوان کرد: میدان را بزنید و اقتصاد درستی تحویل این مردم داده‌اید؟ می‌خواهید با مردم گرسنه از دشمن امتیاز بگیرید؟ شما که اقتصاد را نابود کردید، گفتید چرخ صنعت و اقتصاد بچرخد آیا امروز صنعت و اقتصادی برای کشور گذاشته‌اید؟ اگر اقتصادی هم هست آیا چرخی برای آن باقی گذاشتید؟ با کدام امکان قصد امتیاز گرفتن داشتید؟

وی در پایان اضافه کرد: شما مدیون میدان هستید. شما نه اقتصاد درستی داشتید و نه پول زیادی داشتید، منطقه را هم رها کردید و اکنون فقط کشورهایی در منطقه با ما هستند که تحت تأثیر میدان بوده‌اند، اگر اینها را نداشتید با چه چیزی باید سر میز مذاکره به عنوان بضاعت، آورده و پشتیبان سعی می‌کردید امتیاز بگیرید؟ هرچه دارید در برجام از توان موشکی است، چرا اروپا در برجام باقی ماند؟ چون اروپا به آمریکا می‌گوید برد موشک‌های ایران به شما نمی‌رسد اما به خاطر توان موشکی، من مجبورم در برجام بمانم، چرا تاریخ را وارونه جلوه می‌دهید؟

صباغیان بافقی: مشکل اصلی کشور قانون گریزی است

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم بافق و مهریز در نطق میان دستور جلسه علنی یکشنبه مجلس گفت: ایران اسلامی دارای منابع غنی و معادن فراوانی است، از نیروی انسانی و جمعیت خوبی برخوردار بوده، دارای نظامی مستقل و رهبری هوشمند است و همچنین دارای موقعیت استراتژیک بسیار مناسبی است، اما امروز که دهه پنجم انقلاب را می‌گذرانیم چرا عدالت به عنوان شعار اصلی جامعه محقق نشده است؟ همچنین چرا فاصله طبقاتی روزانه بیشتر می‌شود و شاهد انجام ساخت و سازهای غیرمجاز هستیم؟

نماینده مهریز و بافق در مجلس افزود: همچنین باید پاسخ داده شود چرا کیفیت کالاها مناسب نیست و ۶۰ درصد بودجه سالیانه محقق می‌شود و ۷۰ الی ۷۵ درصد برنامه پنج ساله توسعه اجرایی نشده است؟ علت این مشکلات چیست؟ چرا روزی سرمایه‌های مردم در مؤسسات مالی و روزی دیگر در بورس از بین می‌رود؟ چرا برخی حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند؟ چرا برخی دارای خانه‌های مجلل هستند اما برخی دیگر کارتن خواب هستند؟ خیلی از وقت‌ها ما در این خصوص مباحث جناحی و گروهی را بیان می‌کنیم اما باید توجه داشت که مردم زیر فشار اقتصادی در حال نابودن شدن هستند.

صباغیان بیان کرد: مشکل اصلی ما قانون گریزی و دور زدن قانون و پارتی بازی به ویژه در بین مسئولان است، مشکل ما در تحریم و در بحث‌های جناحی نیست، بروز فساد و ایجاد اقلیتی ثروتمند و اکثریتی محروم از جمله نتایج قانون گریزی است، مجلس متولی قانون و نظارت است لذا تا زمانی که مجلس به جایگاه خودش بازنگردد، مشکلات حل نخواهد شد، امروزه مجمع تشخیص مصلحت، شورای هماهنگی اقتصادی، شورای عالی فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و غیره در حال قانون گذاری هستند و مجلس ضعیف شده و نمی‌تواند نظارت کند، قانون راهبردی نگارش می‌شود اما عمل نمی‌شود، قانون باید بر کشورمان حاکم شود.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اسلامی در پایان اضافه کرد: آقایان دیپلمات به وعده‌های آمریکا و اروپا دل خوش نکنید زیرا آنها تا زمانی که اقتدار را از کشور ما نگیرند، تحریم‌ها را بر نمی‌دارند، آب‌نبات و شکلات می‌دهند لذا توجه داشته باشید شکلات نگیرید و حقوق مردم را بگیرید، آقای قالیباف گفتید این قرارداد باید در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود در حالی که این موضوع باید در مجلس تصویب شود.

سه شنبه ۲۱ اردیبهشت

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی سوالات نمایندگان از محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور این جلسه با اشاره به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی عنوان کرد: جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در هتک حرمت مسجد الاقصی و به خاک و خون کشیدن مردم فلسطین و کودکان آن سرزمین را محکوم می‌کنم، رژیم صهیونیستی حقوق بشر را رعایت نمی‌کند به گونه‌ای که هر روز شاهد جنایات آن هستیم.

رئیس مجلس افزود: در حالی که شاهد اینگونه جنایات هستیم سوال ما این است که حقوق بشر جهانی کجا است؟ چرا چیزی نمی‌گویند؟ رژیم صهیونیستی مطمئن باشد که امت اسلامی در مقابل این نسل کشی ایستاده است

ذوالنور: ظریف در کمیسیون امنیت از ساحت ملت عذرخواهی کرد

حجت الاسلام ذوالنور در جلسه علنی صبح اسه شنبه و در تذکری مستند به ماده ۷۵ آئین نامه داخلی مجلس در واکنش به اظهارات محمود احمدی بی غش گفت: من وظیفه خود می دانم که از حیثیت کمیسیون امنیت ملی دفاع کنم. اینکه ما جایگاه‌های قانونی را تضعیف کنیم و زیر سوال ببریم کار درستی نیست. روزی که آقای ظریف به کمیسیون امنیت ملی آمدند عزیزان اعتراض داشتند که نباید ایشان را راه می‌دادیم. تحقیق و تفحص در کمیسیون و در حضور آقای ظریف تصویب شد. اینکه استیضاح در دستور کار قرار گیرد یا نه تشخیص هیات رئیسه است اما کمیسیون به وظیفه خود عمل کرده است. وزیر را احضار کرده و از او توضیح خواسته است.

وی افزود: مجلس و کمیسیون‌ها باید وظیفه خود را انجام دهند. اینکه ما وزیر را راه ندهیم پاک کردن صورت مسئله است. در غیر این صورت چطور باید از ایشان توضیح بخواهیم و مواخذه شان کنیم. لذا کمیسیون به وظیفه خود عمل کرده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: در آن جلسه علاوه بر اعضای کمیسیون نمایندگان دیگر هم شرکت کردند و حرف‌های خود را زدند. احترام طرفین نیز حفظ شد و جواب هم شنیدند. البته نمایندگان از هیچکدام از توضیحات وزیر قانع نشدند. موضع نمایندگان به قدری محکم بود که برخی می‌گفتند نگران سکته وزیر هستیم.

ذوالنور یادآور شد نمایندگان از حق ملت، مظلومیت میدان و منافع ملی دفاع کردند و دغدغه‌های خود را نسبت به این موضوع مطرح کردند و گفتند که تا آخر پای منافع ملت هستند و اجازه نمی‌دهند کلاه دیگری سر ملت برود، پس کمیسیون به وظیفه اش عمل کرده، ما وظیفه دفاع از منافع ملت را داریم، وزیر هم در مقابل منطق قاطع و محکم نمایندگان هم به اشتباه خود اقرار کرد و هم از ساحت ملت عذرخواهی کرد.

وی در پایان با بیان اینکه کمیسیون‌ها باید به تکلیف خود عمل کنند از نمایندگان خواست حرمت‌ها را در چهارچوب قانون و شرع حفظ کنند.

آزادیخواه: به شخصیت سردار دل‌ها هتک حرمت شده است

احد آزادیخواه در اخطاری مستند به اصول ۳۹ و ۷۶ قانون اساسی اظهار کرد: اصل ۳۹ هتک حرمت و حیثیت را ممنوع و موجب مجازات دانسته ضمن حرمت به همه ارکان نظام عذرخواهی آقای ظریف نشان داد که به شخصیت سردار دل‌ها هتک حرمت شده؛ خوب بود در تحقیق و تفحص از مرکز استراتژیک ریاست جمهوری (به دلیل انتشار مصاحبه وزیر امور خارجه) اشاره می‌شد کسی که جایگاه قانونی دارد و خود را نماینده نظام در سطوح بین الملل معرفی می‌کند چه طور برآیند مصاحبه اش هتک حرمت مدافع ولایت و آموزه‌های اسلام است که دنیا به او حرمت دارد؟ من حتم دارم اگر نظرسنجی می‌شد قریب به اتفاق مردم از این موضوع ناراحت بودند. ما نباید بگذاریم به چهره‌های ملی و دارای کاریزما هتک حرمت شود.

آزادیخواه در بخش دیگری از این تذکر اضافه کرد: خیلی از همکاران نماینده در حوزه انتخابیه بودند و متوجه این تحقیق و تفحص نشدند. لازم است که تدبیر کنید که همه همکاران این تحقیق و تفحص را امضاء کنند زیرا این موضوع مطالبه مجلس انقلابی است.

وی اضافه کرد: اینکه هفته سرکشی نمایندگان به حوزه انتخابیه به عنوان تعطیلی مجلس شورای اسلامی عنوان می‌شود درست نیست زیرا وظایف نمایندگی در این زمان چند برابر است.

محمد باقر قالیباف در پاسخ به این تذکر آزادیخواه اظهار کرد: اینکه مصطلح شده مجلس یک هفته تعطیل است درست نیست چرا که آن هفته پرکارترین هفته مجلس است، نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه می‌روند و جلسات نظارتی در استان را شرکت می‌کنند و با مردم ملاقات می‌کنند.

کد خبر 493350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.