حسین یقینی در گذشت+ بیوگرافی و علت فوت

حسین یقینی از اساتید داروسازی دانشگاه اصفهان صبح امروز بر اثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استاد حسین یقینی از اساتید و پیشگامان داروسازی دانشگاه اصفهان بود؛ وی علاوه بر تدریس در دانشگاه به کارهای هنری علاقه خاصی داشت از آن جمله می‌توان به نقاشی و عکاسی اشاره کرد.

به گفته خود استاد، زندگی ایشان دو بخش مجزا داشت؛ بخش علمی و درآمدی وی داروسازی و پزشکی و بخش دیگر، بخش دلی و هنری وی بود.

حسین یقینی در دوران کودکی

دکتر یقینی از کودکی به نقاشی علاقمند بود؛ در دوران ابتدایی کار با مداد رنگی را شروع کرد و بعد نقاشی را با رنگ ادامه داد. کارهای هنری و آینه کاری را از همان دوران ابتدایی آغاز کرد و ادامه داد. سال اول دبیرستان کار عکاسی را شروع کرد و بعد از یک وقفه چند ساله دوباره مشغول عکس گرفتن از آثار باستانی اصفهان شد.

افتخارات دکتر یقینی

طراحی و ساخت آرم دانشگاه اصفهان از آثار ارزشمند دکتر یقینی است. وی علاوه بر نقاشی روی بوم، نقاشی روی دیوار را نیز تمرین کرد و آثارش در دانشگاه اصفهان و برخی تالارهای اصفهان قابل مشاهده است.

دکتر یقینی دارای لیسانس ادبیات و تاریخ شناسی، کارشناسی ارشد تاریخ معماری و دکترای داروسازی بوده و بیش از ۵۰ سال در مقاطع مختلف تحصیلی و دانشگاهی به تدریس پرداخت.

تلاش پنج ساله حسین یقینی باعث شد تا از دانشنامه داروسازی و داروخانه‌داری اصفهان در پنج جلد رونمایی شود. انتخاب در بخش سپاس کتاب «دانشنامه داروسازی و داروخانه داری در اصفهان» در بخش سپاس توسط هیأت داوران "بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال" از دکتر حسین یقینی مؤلف آن در اختتامیه این جشنواره با حضور رئیس جمهور تجلیل شد.

چهره ماندگار دکتر یقینی

روز پنج‌شنبه، ۱۰ مردادماه ۱۳۹۸، دکتر حسین یقینی، چهره ماندگار و استاد پیشکسوت دانشکده داروسازی دانشگاه اصفهان با حضور در مجتمع آموزشی فنی و حرفه‌ای علم و فناوری، مجموعه کتاب ۵ جلدی دانشنامه‌ی داروسازی و داروخانه‌داری در اصفهان و هم‌چنین کتاب "پیشگامان صنعت، معدن و هنر اصفهان" را به این مجموعه آموزشی اهدا کرد.

همچنین طی مراسمی با حضور رئیس جمهور در اختتامیه بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال و تجلیل از برگزیدگان از دکتر حسین یقینی عضو دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مؤلف کتاب"دانش نامه داروسازی و داروخانه داری در اصفهان" تجلیل شد.

دانشنامه داروسازی و داروخانه داری در اصفهان

کتاب «دانشنامه داروسازی و داروخانه داری در اصفهان در ۵ جلد به زیور طبع آراسته شده و حاوی تاریخچه کامل داروسازی و داروخانه‌داری در شهر و استان اصفهان است. این کتاب که طی شش سال زحمت فراوان نگارنده نوشته شده حاوی اسناد، مدارک و عکس‌های نفیس و گرانبهایی است. در این دانشنامه، اطلاعات عمومی داروسازی و داروخانه‌های اصفهان، بررسی شده است؛ خواندن آن به تمام دوستداران کتاب و تاریخ طب و داروسازی توصیه می‌شود.

بخش بزرگی از کار حسین یقینی در این کتاب «پیمایشی» بوده است. ایشان به تک تک داروخانه‌های استان اصفهان سر زده و عکس و اطلاعات از مؤسس و گردانندگان داروخانه گرفته است. معلوم است که بسیاری از مؤسسان از دنیا رفته‌اند و باید خانواده آنها را می‌یافت و اطلاعات را از آنها می‌گرفت و در اینجا صلابت کار خویش را نشان می‌دهد.

درباره محتوای کتاب و حیطه‌های تحت پوشش آن، دکتر یقینی در مقدمه جلد اول کتاب آورده است: «در این پژوهش، تفکر، شناخت و پیدایش داروسازی در استان اصفهان از چه هنگام آغاز گردیده، و تأسیس مرکز آموزش عالی داروسازی در اصفهان از دوران طب سنتی و شکل‌گیری دانشکده داروسازی در اصفهان از کدامین سال‌ها آغاز گردیده، بررسی می‌شود. همچنین تغییر نام عطاری به عطاری فرنگی، دوافروشی، دواخانه و داروخانه از کی و کجا شروع شده است را بیان می‌دارد.

سرنوشت و زندگی نامه داروسازانی که به صورت داروساز مجاز یا تحصیل کرده دانشگاه‌های داخل و خارج بودند، بررسی شده، همراه با اسناد و عکس‌هایی از مستندات و اشخاص اثرگذار ارائه می‌شود. بررسی زندگی و مشکلات داروسازان از سال‌های بسیار دور تا دوران قاجار و ورود طب و داروسازی نوین در کشور، از جمله این مطالب است»

علت فوت دکتر حسین یقینی

دکتر یقینی در تاریخ ٢٣ اردیبهشت ماه سال١٤٠٠ بر اثر بیماری کرونا در شهر اصفهان درگذشت.

کد خبر 493170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    1 3
    خدا رحمتش کنه