رونمایی از نقشه راه ۵ ساله شهر اصفهان

عصر امروز از ششمین برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ با شعار «اصفهان شهری زیست‌پذیر و رقابت‌پذیر» با حضور استاندار، شهردار و مدیران استانی و شهری در موزه هنرهای معاصر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برنامه اصفهان ۱۴۰۵ ششمین برنامه پنج ساله شهرداری بعد از برنامه‌های اصفهان +۲۲، اصفهان ۸۵، اصفهان ۹۰، اصفهان ۹۵ و اصفهان ۱۴۰۰ است که پس از دو سال کار کارشناسی و مدیریتی و با مشارکت حداکثری ذی‌نفعان با حدود ۴۷۰۰ نفر- ساعت مشارکت در سطوح مختلف تدوین شد.

این برنامه نقشه‌راه شهرداری اصفهان در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ را تعیین کرده و دارای سه هدف اصلی است که جهت توسعه شهر در پنج سال آینده همچنین برنامه‌های تحول شهرداری در این بازه زمانی را به همراه راهبردها و برنامه عملیاتی آن مشخص کرده است.

برنامه اصفهان ۱۴۰۵ با مشارکت همه بخش‌های شهرداری، سایر دستگاه‌های اجرایی استان، شهروندان، متخصصان دانشگاهی و شهری، نمایندگان بخش خصوصی، اعضای شورای اسلامی شهر و نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها با دو مشخصه نتیجه‌محوری و سنجش‌پذیری تدوین شده است.

ارزش‌های این برنامه راهبردی بر پایه محورهایی همچون عدالت محوری شجاعت، قانون مداری و رعایت حقوق شهروندی است.

سه هدف کلان برنامه اصفهان ۱۴۰۵ شامل کاهش آلودگی‌های محیطی با تمرکز بر کاهش تولید آلاینده‌های هوا، ارتقا جایگاه ملی و بین‌المللی شهر اصفهان با تمرکز بر توسعه گردشگری، فرهنگ و هنر و افزایش بهره‌وری سرمایه‌های سازمانی است.

انسجام و وفاق مدیریت شهری اصفهان منشأ خدمات خوبی در شهر است

عباس رضایی، استاندار اصفهان در آئین رونمایی از ششمین برنامه راهبردی اصفهان ضمن قدردانی از خدمات ارزنده شهرداری در این دوره مدیریت شهری اظهار کرد: خوشبختانه اعضای شورای اسلامی شهر در این دوره با انسجام و وفاق با مجموعه شهرداری و تعامل با سایر دستگاه‌ها خدمات خوبی را در چهار سال اخیر ارائه دادند که توده مردم فهیم اصفهان قدردان این تلاش‌ها هستند.

وی با تأکید بر اینکه نفس داشتن برنامه برای انجام فعالیت‌ها اقدام بسیار خوبی است، تصریح کرد: برنامه اصفهان ۱۴۰۵ که با مشارکت و فهم عمومی تدوین و تهیه شده قابل تحسین است؛ برنامه با خرد جمعی شکل گرفته و این یک شاخصه بسیار بزرگ است.

استاندار اصفهان پیشنهاد داد: برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ در سایت شهرداری اصفهان بارگذاری و در معرض افکار عمومی مردم قرار گیرد تا شهروندان نقدهای خود را مطرح و در نهایت برای رفع آسیب‌ها برنامه‌ریزی شود.

رضایی با ابراز خرسندی از اینکه اصفهان از سال ۷۵ تاکنون دارای برنامه بوده است، گفت: باید نفس وجود برنامه که توسط شهرداری پایه گذاری شده را ارج نهیم و برای آسایش و امنیت بیشتر مردم از هیچ تلاشی فروگذار نباشیم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه باید به جای مباحث حاشیه‌ای به مباحث توسعه‌ای بپردازیم، تصریح کرد: باید اختلاف سلیقه‌ها در مسائل کلان استان را کنار بگذاریم و به موضوعاتی همچون آب، هوا و محیط زیست بیشتر توجه کنیم.

تحولات عمرانی شهر نتیجه حرکت در مسیر برنامه راهبردی است

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ یک برنامه سنجش پذیر است؛ وقتی از سنجش پذیری سخن می‌گوئیم یعنی برنامه قابل ارزیابی بوده و می‌توان انحراف آن را در مسیر دید و از شرایط اطلاعات دقیقی به دست آورد و در پایان نیز نتایج آن را مشاهده کرد.

وی افزود: اگر امروز همه کسانی که شهر را دوست دارند و به مردم اصفهان علاقه مند بوده و خواستار توسعه، پیشرفت شهر و رفاه عمومی و آرامش شهروندان هستند اذعان دارند که اگر اصفهان در وضعیت خوبی قرار دارد، در نتیجه داشتن و عمل کردن به برنامه بوده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: اگر شاهد اتفاقات بزرگی در شهر هستیم و دیدیم که ۱۵ درصد باقی مانده خط یک مترو در مدت زمانی کمتر از چهار ماه تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت، اگر حلقه حفاظتی شهر شکل گرفت و سخت‌ترین نقطه آن با آزادسازی‌های سانت سانتی با سرعت در حال انجام است، اگر امروز اصفهان افتخار می‌کند که دارای نمایشگاه بین‌المللی استاندارد شده و این شهر در آستانه ورود به صحنه بزرگی برای استقبال از اجلاس‌های بین‌المللی در سالن اجلاس است، اگر اصفهان از نظر معنوی در بهترین نقطه یعنی تخت فولاد و گلستان شهدا دارای جایگاه ویژه برای برگزاری بهترین برنامه‌ها است، اگر چهارباغ اصفهان تبدیل به یک محور فرهنگی شده که خاص و عام به عنوان یک نقطه پرجاذبه برای گردشگری از آن یاد می‌کنند، اگر امروز در هر نقطه از شهر تحول عمرانی آغاز شده و می‌توانیم با جرأت بگوییم صدا و سیما می‌تواند هر شب برای امیدبخشی به مردم یک افتتاحیه شهرداری را به نمایش بگذارد و اگر امروز توده مردم از خادمان خود در شهرداری راضی هستند همه و همه به خاطر داشتن برنامه بوده است.

وی تأکید کرد: نمی‌توان مسیر پر از سنگلاخ را بدون برنامه طی کرد چرا که بدون برنامه بودن به معنای سردرگمی، گمراهی، هر لحظه دست به یک اقدام زدن و دوری جستن از نتیجه محوری و شفاف نبودن است.

نوروزی با بیان اینکه شهرداری از سال ۷۵ برنامه اصفهان +۲۲ را داشته اما از سال ۹۰ برنامه‌های این شهر با نگاه راهبردی تدوین شده است، خاطرنشان کرد: اگر امسال بودجه شهرداری بر اساس برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ تدوین شده دلیل آن بوده که رابطه علت و معلولی مشکلات شهری را دریافته و برنامه‌های قبلی را آسیب شناسی کرده است از این رو با بهره‌مندی از نظرات ذی‌نفعان متعدد از اقشار مختلف از جمله علمای دانشگاهی، جمعیت‌های مختلف در حوزه‌های متفاوت، زنان و مردان، پزشکان و مهندسان در پنج هزار نفر- ساعت نظریه دادند و بیش از یک سال بر روی این برنامه بررسی و مطالعه شد و امروز با اطمینان می‌گوئیم اولین بودجه‌ای که در سال ۱۴۰۰ بر اساس برنامه ۱۴۰۵ تدوین شده مسیر شهر را به سمت شکوفایی بزرگی بازکرده است.

اجرای بالغ بر ۷۳ هزار میلیارد تومان پروژه در پنج سال


علیرضا صادقیان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان در این برنامه اظهار کرد: اصفهان از ۲۵ سال پیش با تدوین برنامه اصفهان +۲۲ فعالیت‌های خود را بر اساس برنامه پیش‌برد؛ امسال نیز نخستین سال برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ در افق پنج ساله است که با شعار «اصفهان، شهری زیست پذیر و رقابت پذیر» تدوین شده است.

وی ادامه داد: رویکرد شهرداری در تهیه برنامه راهبردی پنج ساله استفاده از نظرات و دیدگاه‌های تمام ذی‌نفعان شهر بود که بالغ بر چهار هزار و ۷۰۰ نفر ساعت زمان (بالغ بر دو سال) تدوین شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه در تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۵ از نظرات اقشار مختلف جامعه از جمله دانشگاهیان، تجار، اصناف و حتی دانش آموزان استفاده شده است، افزود: قشر وسیعی از دوستداران شهر اصفهان در تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۵ مشارکت داشتند.

صادقیان ادامه داد: آنچه این برنامه را از سایر برنامه‌ها متفاوت کرده، سنجش پذیری است که در نهایت منجر به نتیجه محوری می‌شود، همچنین شاخص مشارکت حداکثری ذی‌نفعان دیگر ویژگی متفاوت برنامه اصفهان ۱۴۰۵ به شمار می‌آید.

وی با اشاره به سه هدف کلان این برنامه گفت: کاهش آلاینده‌ها با تمرکز بر آلودگی هوا، گردشگری، فرهنگ و هنر و بهره‌وری سه هدف کلان اصفهان ۱۴۰۵ است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تأکید کرد: این برنامه شامل محورهای عملیاتی و پروژه‌ها است که تا پایان سال ۱۴۰۵ با احتساب درآمد و هزینه‌های سازمان‌های شهرداری، بالغ بر ۷۳ هزار میلیارد تومان برنامه و پروژه عملیاتی خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: اصفهان سال ۱۴۰۵ در جایگاه واقعی خود قرار گیرد و شاهد شهری متفاوت از امروز باشیم.

کد خبر 493006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.