۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
۲۰۰ معبر میبد به نام شهدا نامگذاری شد

شهردار میبد از نامگذاری حدود ۲۰۰ معبر این شهر به نام شهدا و نام‌های شاخص خبر داد و گفت : به زودی با نصب تابلوهای جدید معابر، چهره‌ زیبایی از نام شهیدان در شهر مشاهده می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی شهرداری میبد، علیرضا نقوی در این باره اظهار کرد: این اقدام بی‌سابقه به دنبال تشکیل و شروع به کار کمیته نامگذاری در سال ۱۳۹۸ با هدف صیانت از هویت و اسامی شهدای میبد، احیای اسامی بومی، محلی، تاریخی و هنر صنعت این کهن شهر انجام گرفته‌است.

وی افزود: کمیته نامگذاری میبد بر اساس مصوبه سال ۱۳۷۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی و ۱۳۸۶ شورای فرهنگ عمومی کشور در راستای ساماندهی نامگذاری‌های خلق‌الساعه و قائم به شخص تشکیل شد.

شهردار میبد اعضای این کمیته را نیز متشکل از رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا، یکی از اعضای هیأت رئیسه شورا، مسؤولان بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان، نماینده دفتر امام جمعه محترم، نماینده سپاه و بسیج و اساتید دانشگاه عنوان کرد.

وی در ارتباط با مصوبه‌های کمیته نامگذاری شهر میبد که موجب سو برداشت برخی از شهروندان شده بود، خاطرنشان کرد: برخی مطالب و موضع‌گیری‌ها از سر دلسوزی و ناآگاهی شهروندان است که با تشریح اقدامات انجام شده این موارد رفع می‌شود.

نقوی یادآور شد: ملاک نامگذاری‌ها بر اساس شاخص مهم که به صراحت در آئین‌نامه ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده، بوده است.

وی ادامه داد: شهرهای جمهوری اسلامی ایران در ظاهر و باطن باید نشانگر تاریخ و جغرافیای تمدن و فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد که از مصادیق مهم آن اسامی خیابان‌ها و محلات است که در حکم شناسنامه شهرها و بیانگر ارزش‌های اقتصادی، تاریخی فرهنگی و ملی جامعه است.

شهردار میبد تصریح کرد: نامگذاری‌ها و سیستم اجرایی آن بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی شورای عالی فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۴ و همچنین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۶ و اجرای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است و این بخشنامه‌ها سراسری در شهرها و روستاها بوده و میبد هیچ زمانی در این مسأله پایلوت نبوده است.

وی افزود: به صراحت بیان می‌کنم که سامانه GNAF سال‌هاست در کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها و دیگر شهرستان‌ها اجرا شده و تهمت حذف نام‌های شهدا و انقلابی جفایی بزرگ در حق خادمان مردم در مجموعه مدیریت شهری است.

نقوی گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت ساماندهی نام‌های معابر و میادین شهری در راستای خدمت رسانی به شهروندان در مواقع بروز بحران و حوادث، نامگذاری شهر میبد بر اساس طرح نشانی استاندارد مکانی ملی(Gnaf) که امکان بررسی و صحت‌سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور می‌سازد و با حضور مشاور در کمیته نامگذاری شهر میبد در دستور کار قرار گرفت.

وی در خصوص مزایای آئین نامه GNAF یادآور شد: این آئین نامه دارای مزایای بسیاری از جمله افزایش کارایی، افزایش دقت و داده‌های قابل اطمینان است و بر این اساس با توجه به اهمیت احیا و حفظ هویت محلی و بومی و ملی، نامگذاری معابر و میادین با اولویت نام‌های هویتی محلی، تاریخی و ملی و احیا و حفظ نام تمام شهدا با اجازه از خانواده معزز شهدا و با هدف حفظ و حراست از فرهنگ شهید و شهادت صورت گرفت.

دبیر شهر جهانی زیلو همچنین در خصوص نحوه نامگذاری در سطح شهر میبد عنوان کرد: بر اساس آئین نامه GNAF و سهولت در امر آدرس دهی، حدفاصل بین میادین که به نوعی گره‌های ترافیکی محسوب می‌شوند ، باید نام منحصر به فردی اطلاق گردد.

وی ادامه داد: نامگذاری باید به گونه‌ای باشد تا در مواقع بحران و بروز حوادث، یافتن آدرس در کمترین زمان ممکن صورت گیرد و ارگان‌های خدمت‌رسان مانند آتش نشانی و اورژانس بتوانند به سهولت به آدرس اعلام شده اعزام شوند تا در حفظ جان شهروندان قصوری صورت نگیرد و شاهد مشکلات و عواقب برای همشهریانمان نباشیم.

نقوی با اشاره به دلایل تغییر نام بلوار بسیج و شارستان تصریح کرد: بلوار بسیج با توجه به وجود سه گره ترافیکی (دو میدان ارگ و جانباز و پل زیرگذر معلم)، نام‌های منحصر به فردی برای حدفاصل میدان ارگ تا میدان جانباز به نام بلوار شارستان به توجه به وجود نارین قلعه به عنوان بنای تاریخی با قدمت ۷۰۰۰ ساله و نام حدفاصل میدان جانباز تا پل زیرگذر معلم با در این محدوده به نام بلوار بسیج تثبیت گردید.

وی در خصوص نامگذاری اسامی شهدا بر روی معابر شهری تاکید کرد و افزود: یکی از اعضای اصلی این کمیته ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان است که با هماهنگی خانواده معزز شهدا، معابر محل سکونت شأن، به نام شهید مزین شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 492996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.