موزه بریتانیا یک اثر تاریخی را به لیبی بازگرداند

یک مجسمه تاریخی غارت‌شده با همکاری کارشناسان موزه بریتانیا به لیبی بازگردانده شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از گاردین، یک مجسمه تاریخی مرمرین غارت‌شده که به شکل یکی از الهه‌های یونان باستان ساخته شده است با همکاری کارشناسان موزه بریتانیا طی یک پروژه استرداد طولانی‌مدت به لیبی بازگردانده شد.

این مجسمه مرمرین که چندان دچار آسیب نشده است به قرن دوم پیش از میلاد تعلق دارد و احتمالاً در مقبره‌ای در شهر «شحات» قرار داشته است.

این مجسمه در حالی که یک عروسک کوچک در دست دارد ساخته شده است، همچنین بر روی دست‌های این مجسمه دستبندهایی به شکل مار حکاکی شده است.

موزه بریتانیا نخستین‌بار در سال ۲۰۱۳ و زمانی درگیر پرونده استرداد این اثر تاریخی شد که گمرک بریتانیا از این موزه برای شناسایی هویت مجسمه‌ای که توسط مأموران در فرودگاه کشف و ضبط شده بود دعوت کرد.

یکی از کارشناسان موزه بریتانیا معتقد است ظرافت بسیاری برای ساخت این مجسمه به کار گرفته شده است و از آن‌جایی که فقط چند انگشت آن از بین رفته این مجسمه را یک اثر تاریخی سالم می‌توان محسوب کرد.

هدف از ساخت این مجسمه که گمان می‌رود «پرسفونه» یکی از الهه‌های یونان باستان را به تصویر می‌کشد قرار دادن آن در یک مقبره بوده است. به نظر می‌رسد این مجسمه به گونه‌ای در حفره‌ای در نزدیکی قبر قرار داده شده است که به نظر برسد «پرسفونه» در حال بالا آمدن از جهان زیرین است. کارشناسان معتقدند این مقبره به فرد عالی‌رتبه‌ای تعلق داشته است.

همچنین گمان می‌رود عروسکی که در دستان این مجسمه ساخته شده نمادی از یادگاری است که توسط این الهه به جهان پس از مرگ منتقل می‌شود و دستبندهایی که به شکل مار ساخته شده‌اند نیز می‌توانند نمادی از مرگ و تولد دوباره باشند.

با توجه به وضعیت این مجسمه می‌توان نتیجه گرفت این اثر مدت زیادی نیست که به طور غیرقانونی کشف شده است و احتمالاً در ناآرامی‌های سال ۲۰۱۱ لیبی از کشور خارج شده است.

پس از پیگیری‌ها و ارائه شواهدی توسط موزه بریتانیا، دادگاهی در بریتانیا این مجسمه را به عنوان یکی از آثار تاریخی لیبی به رسمیت شناخت و تا استرداد این اثر تاریخی به لیبی، موزه بریتانیا مسؤولیت نگهداری از آن را برعهده گرفت.

کد خبر 492772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.