بورس امروز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۴۷.۴۲۸ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۱۵۳ واحدی به سطح ۱۷.۷۴۲ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۳۳.۷۴۵ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۱.۱۵۸ میلیون برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه، را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با ۲۱.۹۳۹ و احدی به سطح ۱.۱۷۹.۶۲۲ و احد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۱۸۶و احدی در سطح ۴۱۸.۴۸۸ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۱.۹ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۴ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۴۷.۴۲۸ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۱۵۳ واحدی به سطح ۱۷.۷۴۲ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۳۳.۷۴۵ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۱.۱۵۸ میلیون برگه سهم بود.

کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری طرحی جامع برای رمز ارزها است

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است: اگر دولت بر موارد قانونی و تضمین‌های حقوقی در بازار رمز ارزها نظارت نکند، این حوزه برای مردم نگران کننده‌تر می‌شود بازار رمز ارزها نگران کننده‌تر از بورس است و دولت باید هر چه سریع‌تر برای ساماندهی و نظارت بر این بازار ورود کند مجلس به موضوع رمز ارزها ورود کرده و منتظر نهایی شدن طرحی در کمیسیون اقتصادی هستیم تا به صحن برده شود.

واقعیت این است که در مقابل تکنولوژی و بازارهای جدید معاملات نمی‌توان ایستاد اگر آینده پول، رمز ارزها باشند شاید از هم اکنون باید فکری به حال آنان کرد و این موضوع شامل دو قسمت معامله و سرمایه گذاری در این بازار و دیگری استخراج رمز ارزها است که هر دو دارای مشکلات مخصوص به خود است.

فگستر با حداقل بازدهی ۲۰ درصدی

مدیر عملیات بازار فرابورس ایران از عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام شرکت صنایع روی ایرانیان در فرابورس به عنوان اولین عرضه اولیه سال جدید در بازار سرمایه خبر داد و گفت: این عرضه اولیه چهارشنبه هفته جاری ۲۲ اردیبهشت‌ماه به روش ثبت سفارش انجام می‌شود و ناشر این سهام با هدف حمایت از این سهم، اوراق اختیار فروش تبعی با نرخ حدود ۲۰ درصد منتشر می‌کند.

محمد صادق غزنوی با اشاره به اینکه سهامدار عمده از طریق این عرضه اولیه حدود ۴۶ میلیارد تومان تأمین مالی می‌کند که حدود ۶ میلیارد تومان آن از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: این عدد، رقم قابل ملاحظه‌ای برای یک عرضه اولیه در بازار به شمار نمی‌رود ضمن آنکه یک پتانسیل جدید در بازار سهام محسوب می‌شود که می‌تواند روحیه امیدواری را به بازار به واسطه بازدهی معمولی که عرضه‌های اولیه کسب می‌کنند، بازگرداند.

مدیر عملیات بازار فرابورس همچنین عنوان کرد که برای تضمین این عرضه اولیه قرار است از شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ناشر اوراق اختیار فروش تبعی با هدف بیمه سهام منتشر کند که نرخی حدود ۲۰ درصد دارد.

به گفته غزنوی حداقل بازدهی تضمین شده این سهم معادل ۲۰ درصد سالانه برای سهامداری خواهد بود که نسبت به خرید این اوراق اقدام کند. لازم به ذکر است چهارشنبه هفته جاری عرضه اولیه سهام شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان در نماد «فگستر» انجام می‌شود که تعداد ۶۵ میلیون سهم در این روز به عموم خریداران عرضه می‌شود و ۱۰ میلیون سهم نیز به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصیص می‌یابد. دامنه قیمت در این عرضه نیز از ۵,۶۱۷ ریال تا ۶,۱۷۹ ریال تعیین شده و حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی تعداد ۱۳۰ سهم اعلام شده است.(سنا)

اخبار شرکت‌ها

معاون مالی بانک ملت می‌گوید "تراز ارزی بانک ملت حدود ۷.۴ میلیارد دلار می‌باشد لیکن مبلغ قابل تسعیر حدود ۶.۴۳ میلیارد دلار می‌باشد. به نظر می‌رسد سهامداران محترم سود ناخالص را در نظر می‌گیرند ولی باید در نظر داشته باشیم که در نتیجه عملیات تسعیر هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک افزایش بسیار زیادی خواهد داشت و از طرف دیگر سازمان امور مالیاتی نیز در محاسبه مالیات بر درآمد بانک‌ها متأسفانه نرخ اعلامی بانک مرکزی را ملاک عمل قرار نداده و از نرخ نیمایی برای تشخیص مالیات بانک‌ها استفاده می‌نماید که منتج به کسری ذخیره مالیات برای سنوات قبل و سال جاری می‌گردد و بانک به ناچار مبلغ قابل توجهی به عنوان ذخایر مالیاتی که منشأ آن سود تسعیر ارز می‌باشد، منظور نموده و سود خالص در شفاف سازی قید شده است.

به منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، نماد معاملاتی وبملت حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۳ تعلیق می‌شود.

توضیحات سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت درباره فولادهای گمشده

اسدالله کشاورز، سرپرست معاونت معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اظهار کرد: از شما و اصحاب رسانه درخواست دارم تا پیش از رسانه‌ای کردن سوال کنید؛ ۲.۶ میلیون تن اعلامی درباره اختلاف آمار تولید و مصرف صحیح نیست.

وی افزود: ظرفیت اسمی تولید شمش خام ۴۰ میلیون تن بوده که ۲۹ میلیون تن تولید واقعی ما بوده است. میزان مصرف ما ۲۲.۲ میلیون تن و میزان صادرات ما حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است؛ پس اختلاف تنها ۳۰۰ هزار تن است. میزان صادرات شمش خام ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است و کسری که مشاهده می‌کنید گم نشده و به کف واحدهای تولیدی مربوط است.

این مقام مسئول اظهار کرد: ما در سال ۹۹ در مجموع ۶ هزار تن واردات شمش خام داشتیم که مربوط به اقلام خاص است و امکان تولید آن وجود ندارد. صادرات هم حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است و کاهش آن به دلیل ساز و کار بازار بوده است.

تیک صادرات فولادی‌ها برداشته شد و آن‌ها می‌توانند بدون دریافت مجوز صادرات خود را انجام دهند اما رسیدگی‌ها انجام می‌شود! آن‌ها باید ۷۵ درصد محصول خود را در بورس کالا عرضه کنند و ارز حاصل از صادرات را در موقع مقرر وارد کشور کنند.

جم پیلن؛ نکات مهم مطرح شده در مجمع عادی سالیانه شرکت

درصد بازار پلی پروپیلن کشور در اختیار پروپیلن جم است. در سال گذشته شرکت جمعاً ۲۸۳ هزار تن خوراک دریافت کرده است که ۲۵۸ هزار تن از پتروشیمی جم و ۲۵ هزار تن از پتروشیمی شازند بوده است. در سال ۹۹، بیشترین آمار تولید ۱۳ ساله شرکت (با توجه به بهره برداری در آذر ۱۳۸۷) را داشتیم که ۲۸۷ هزار تن بوده است.

این شرکت در صادرات محصول طیف وسیعی از تولیدی را داشته و پروپیلن جم، بزرگترین تولیدکننده پروپیلن کشور است و با توجه به قوانین ملزم به عرضه محصولات در بورس کالا است. در نیمه دوم سال جاری با افتتاح پتروشیمی خمین، شرکت توانایی صادرات بیشتر محصولات را دارد.

طبق قوانین موجود از تاریخ بهره برداری به مدت ده سال یعنی تا آذرماه ۱۳۹۷ معاف از مالیات بوده که اعمال شد. بعد از آن با تغییرات قانون، در ابتدا بحث این بود که تمدید معافیت ده ساله دارد اما در هیأت دولت همه معافیت‌ها را حذف شده و به دو سال برای شرکت‌هایی که در مناطق ویژه کار می‌کنند کاهش یافت. این شرکت در حال رایزنی با سازمان مالیات است تا بتواند مجدد از معافیت برخوردار شود.

طرح توسعه کامپاندی است که بر اساس آن محصولات این شرکت با ارزش افزوده بیشتر عرضه شده و شرکت را به صنایع خرد نزدیک تر می‌کند. یک قرارداد مشارکتی با یک تولید کننده کامپاند در استان بوشهر منعقد شده است به موجب این قرارداد، شرکت جم پیلن به صورت کارمزدی مواد اولیه را می‌دهد و این شرکت داخلی آن را به کامپاند تبدیل می‌کند و می‌فروشد. اکنون این کامپاند تولید شده و در مرحله قیمت گذاری قرار دارد و تا پایان بهار امسال عرضه آن در بازار صورت می‌گیرد.

مهمترین چالش و دغدغه شرکت، تأمین خوراک عنوان شده است. با توجه به ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار تنی تولید، در صورت تأمین خوراک می‌تواند تا ۳۵۰ هزار تن در سال برسد، بنابراین شرکت در حال رایزنی با پتروشیمی جم است تا کوره ۴ شرکت فعال شود و خوراک دریافتی را افزایش دهد.

با کاهش محدودیت‌ها در ترکیه انتظار می‌رود قیمت‌های فعلی پلی پروپیلن روند صعودی مجددی داشته باشد. مدیران شرکت معتقد بودند که قیمت‌های جهانی وضع خوبی در ادامه سال داشته و صعودی بماند.

مذاکراتی انجام شده و توافقنامه‌های اولیه بسته شده که این شرکت از پتروشیمی آبادان هم خوراک دریافت کند. البته خوراک آبادان کیمیکال گرید است که باید به پلیمر گرید تبدیل شود. در پروژه واحد خالص سازی مطالعات اولیه FS انجام شده که آیا این واحد در خروجی پالایشگاه آبادان باشد یا در ورودی شرکت باشد و ساخت این طرح امسال آغاز می‌شود.

در نهایت ۱.۰۰۰ تومان سود به ازای هر سهم (۹۵ درصد سود دوره) تقسیم شد که سود سهامداران حقیقی از طریق سجام در خرداد پرداخت خواهد شد.

در بورس کالا، پلی پروپیلن ۳۴۷-۳۷۷ میلیون ریال. PVC شغدیر ۳۰۹ میلیون ریال. PVC آبادان ۳۴۰ میلیون ریال، روغن پایه ۲۳۰-۲۵۰ میلیون ریال، ورق سرد مبارکه ۲۳۹ میلیون ریال. ورق گالوانیزه ۲۶۷ میلیون ریال، ورق رنگی ۳۰۸ میلیون ریال.

بازارهای جهانی

مقامات چینی هشدار داده‌اند تمایلات و اظهارات تقویت کننده بر بازارهای مس و سنگ آهن می‌تواند بر خلاف روح سیاست‌های اخیر مطرح شده از سوی سیاستمداران ارشد چین باشد.️ این اقدام چین برخلاف اصل و روحیه تجارت آزاد است و ممکن است در طول هفته‌های آتی شاهد دستکاری عمدی و دستوری شاخص‌های سنگ آهن و مس در نشریات و جراید بین‌المللی باشیم. با حذف مشوق‌های مالیاتی برای صادرات میلگرد و مفتول در چین و غیررقابتی شدن قیمت محصولات چینی شاهد حضور پر رنگ تأمین کنندگان ترک در بازار آسیا هستیم.

اویل پرایس گزارش داده است: ایران که از قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس معاف شده است، احتمالاً ۲.۳۵ میلیون بشکه در روز در آوریل تولید داشته و کویت را به عنوان چهارمین تولید کننده بزرگ نفت اوپک پشت سر گذشته است. این بالاترین تولید نفت ایران از ماه مه ۲۰۱۹ است

بازار رمز ارزها

مدیرعامل چمبر آو دیجیتال کامرس گفته است: دارندگان دوج کوین بازیچه دست ایلان ماسک هستند.

پریان بورینگ، مدیرعامل شرکت چمبر آو دیجیتال کامرس Chamber of Digital Commerce، در برنامه اسکوئک باکس شبکه NBC، عنوان کرد که هرکس میم کوین محبوب دوج کوین را خریداری کند بازیچه دست ایلان ماسک خواهد بود. گفتنی است که ایلان ماسک چند روز پیش با حضور در برنامه Saturday Night Live، تلویحاً اعتراف کرد که دوج کوین، ارز دیجیتال محبوب او، کلاهبرداری است و پس از آن دوج کوین با افت قیمت محسوسی مواجه شد.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار بورس

بورس امروز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار ارزهای دیجیتال

بورس امروز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 492733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.