قبل از تزریق واکسن چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: هر چقدر سیستم ایمنی قوی‌تر باشد، بدن واکنش بهتری در برابر تزریق واکسن کرونا خواهد داشت و ایمنی ایجاد شده بیشتر است بنابراین نیاز است قبل از تزریق واکسن، فرد برنامه غذایی و روش زندگی خود را اصلاح کند.

مرجان منوچهری نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه واکسن کرونا همان ویروس ضعیف شده کرونا است، اظهار کرد: سیستم ایمنی بدن باید برای مقابله با یک عامل خارجی (ویروس کرونا) آمادگی داشته باشد و آنتی بادی کافی برای مقابله با ویروس را در بدن تولید کند.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است فرد قبل از دریافت واکسن کرونا کمبود تغذیه‌ای خود را رفع کند و مواد غذایی استفاده کند که به کارکرد مؤثر سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا پاسخ دهی و اثربخشی واکسن نیز بیشتر شود.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اصفهان اضافه کرد: اثربخشی همه واکسن‌ها از جمله واکسن کرونا با عملکرد سیستم ایمنی بدن در ارتباط است و تغذیه می‌تواند تأثیر بسیار خوبی بر آن داشته باشد.

منوچهری نائینی ادامه داد: مواد مغذی از جمله ویتامین A، B، C، D، E و مواد معدنی آهن و سلنیوم نقش مؤثری در تقویت سیستم ایمنی بدن فرد دارند، بنابراین فرصت خوبی است تا افرادی که هنوز واکسیناسیون برای آنها انجام نشده، این مواد مغذی را به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن در برنامه غذایی خود جای دهند.

وی با بیان اینکه ویتامین A هم منابع گیاهی و هم منابع حیوانی دارد، گفت: منابع گیاهی این ویتامین میوه‌های رنگی و سبزی‌ها با رنگ سبز، زرد و نارنجی هستند.

مکمل ویتامین دی، تنها مکمل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: در حالت معمول، تنها مکملی که برای تقویت سیستم ایمنی توصیه می‌شود، مکمل ویتامین دی (دوز ۵۰ هزار واحدی) است که باید طبق دستور العمل‌ها، برای هر گروه سنی استفاده شود.

منوچهری نائینی تصریح می‌کند: ویتامین E در مواد غذایی مثل آفتابگردان، انواع مغزهای گیاهی، سیب زمینی، سویا و کلم پیچ یافت می‌شود؛ آهن و روی نیز در کنار یکدیگر و در مواد غذایی گیاهی و حیوانی یافت می‌شود.

وی ادامه داد: آهنی که در مواد غذایی حیوانی مثل گوشت وجود دارد از نظر کیفی بسیار خوب است و جذب بهتری دارد، در مواد غذایی گیاهی مثل حبوبات، غلات به خصوص غلات سبوس دار این دو ماده مغذی یافت می‌شود و سلنیوم نیز در موادی مثل حبوبات، غلات و گوشت‌ها وجود دارد.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان این که سوء تغذیه موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، تاکید کرد: سوء تغذیه در پی مصرف نکردن یا کمتر مصرف کردن مواد غذایی پروتئینی ایجاد می‌شود، پروتئین در میوه و سبزی به مقدار بسیار ناچیزی یافت می‌شود اما در سایر مواد غذایی وجود دارد.

لزوم داشتن خواب کافی و مصرف مایعات، قبل از تزریق واکسن کرونا

منوچهری نائینی افزود: بسیار مهم است که افراد در فاصله زمانی تا تزریق واکسن کرونا، از مصرف چربی، قند و نمک پرهیز کنند و شش گروه اصلی مواد مغذی یعنی ویتامین A، B، C، D، E و مواد معدنی آهن، سلنیوم را در برنامه غذایی خود جای دهند.

وی تاکید کرد: هرچه بدن آب کافی داشته باشد، عملکرد سیستم ایمنی بهتر خواهد بود زیرا همه فرآیندهای حیاتی بدن ما در محیط آبی اتفاق می‌افتد بنابراین نیاز است فرد قبل از تزریق واکسن مقدار مایعات کافی استفاده کنند.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: برخی افراد استرس تزریق واکسن دارند و ممکن است فشار و قند آنها افت کند بنابراین نیاز است فرد شب قبل از تزریق واکسن، مواد غذایی یا یک میان وعده استفاده کند تا معده‌اش خالی نباشد.

منوچهری نائینی اضافه کرد: بسیار مهم است که فرد شب قبل از تزریق واکسن خواب راحت و کافی و به دور از استرس داشته باشد زیرا خواب تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و بی خوابی و استرس عاملی است که آن را تضعیف می‌کند.

وی ادامه داد: در صورت امکان شخص می‌تواند مقداری نرمش نیز در خانه انجام دهد تا به کاهش استرس و آماده سازی سیستم دفاعی بدن او کمک کند.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: ممکن است تزریق واکسن کرونا بروز عوارضی شبه کرونا در پی داشته باشد، این عوارض در افراد مختلف متفاوت است زیرا واکنش‌های سیستم ایمنی هر فرد متفاوت است.

منوچهری نائینی افزود: چنانچه فرد احتمال تب، ضعف و بی حالی را بعد از تزریق واکسن کرونا می‌دهد، بهتر است غذای آماده‌ای از قبل در منزل داشته باشد و بعد از تزریق واکسن نیز مایعات و مواد پروتئینی گیاهی و حیوانی، میوه و سبزی استفاده کند تا سیستم ایمنی بدن پاسخ بهتری به واکسیناسیون داشته باشد.

کد خبر 492641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.