بورس امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۴۵.۰۷۳ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۳۸ واحدی به سطح ۱۷.۲۶۸ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۱۲۴.۸۸۲ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۷۹۳ میلیون برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ دوشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه، را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با ثبت رشد ۵.۵۷۲ واحدی به سطح ۱.۱۵۷.۴۶۹ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۲.۳۲۹و احدی در سطح ۴۱۸.۴۸۸ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۰.۴۸ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۵۵ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۴۵.۰۷۳ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۳۸ واحدی به سطح ۱۷.۲۶۸ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۱۲۴.۸۸۲ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۷۹۳ میلیون برگه سهم بود.

اولین عرضه اولیه سال ۱۴۰۰ با نماد فگستر

بورس امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

عرضه_اولیه شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان (فگستر)

چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

ساعت: مطابق با پیام ناظر در روز عرضه

تعداد: حداکثر ۱۳۰ سهم

دامنه: قیمت ۵،۶۱۷ تا ۶،۱۷۹ ریال

حداکثر مبلغ مورد نیاز هر کد: ۸۱,۲۰۰ تومان

فولاد مبارکه

فولاد مبارکه با تمدید مجوز افزایش سرمایه، بر اساس رأی مجمع تا ۲۲ خرداد فرصت گرفت تا افزایش سرمایه از محل سود انباشته را اجرایی کند.

بورس امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تغییر جدید در دامنه نوسان

هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه روز گذشته مورخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰؛ با توجه به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر افزایش تدریجی و پیرو مطالعات صورت گرفته؛ در خصوص متقارن سازی دامنه در همین مقطع و سپس افزایش تدریجی دامنه به صورت متقارن تصمیم گرفت.

از همین رو دامنه نوسان به جای مثبت ۶ و منفی ۳ به مثبت و منفی ۵ تغییر پیدا کرد و در آینده با رصد شرایط بازار نسبت به افزایش دامنه اقدام خواهد شد. همچنین در خصوص دامنه نوسان و حجم مبنا در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مقرر شد از روز شنبه مورخ ۲۵/‏۰۲/‏۱۴۰۰‬ حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا برای تمامی نمادهای معاملاتی سهام بورس اوراق بهادار تهران، بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۵ میلیارد ریال و همچنین این مقدار در خصوص بازار پایه تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب ۱۰ میلیارد، ۵ میلیارد و ۳.۵ میلیارد تغییر یابد (سنا)

اخبار شرکت‌ها

فولاد ارفع

صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ (حساب رسی شده) شرکت آهن و فولاد ارفع

شرکت آهن و فولاد ارفع در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ به ازای هر سهم ۲,۱۶۳ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۷% افزایش داشته است.

سیمان ساوه

صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ (حسابرسی شده) شرکت سیمان ساوه

شرکت سیمان ساوه در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ به ازای هر سهم ۵,۱۷۵ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۲% افزایش داشته است. ساوه با سرمایه ثبت شده ۶۵۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ مبلغ ۳,۳۶۳,۴۸۵ میلیون ریال سود محقق کرده است.

دارو پخش

صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ (حسابرسی شده) شرکت کارخانجات دارو پخش شرکت کارخانجات دارو پخش در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ به ازای هر سهم ۱,۸۲۰ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸% افزایش داشته است. دارو با سرمایه ثبت شده ۱,۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ مبلغ ۲,۷۳۰,۴۸۲ میلیون ریال سود محقق کرده است.

دسبحان

صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ (حسابرسی نشده) شرکت سبحان دارو

شرکت سبحان دارو در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ به ازای هر سهم ۱,۷۸۰ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد افزایش داشته است. دسبحان با سرمایه ثبت شده ۱,۳۳۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ مبلغ ۲,۳۶۶,۹۵۶ میلیون ریال سود محقق کرده است.

وبانک (آگهی ثبت افزایش سرمایه)

آگهی ثبت افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی - نماد: وبانک با عنایت به مجوز افزایش سرمایه به شماره مجوز DPM-IOP-۹۹A-۱۰۷ مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۲۴ بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۳۹۹/۰۷/۰۶ افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۱۶,۲۵۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۲۷,۲۵۰,۰۰۰ میلیون ریال (از محل اندوخته مبلغ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال،) در تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۱۹ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ (حسابرسی نشده) شرکت پخش هجرت شرکت پخش هجرت در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ به ازای هر سهم ۴,۲۸۷ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد افزایش داشته است. هجرت با سرمایه ثبت شده ۴۵۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ مبلغ ۱,۹۲۹,۰۸۲ میلیون ریال سود محقق کرده است.

بازارهای جهانی

قیمت میلگرد CIS در این هفته بدون تغییر بوده و ۶۵۰ دلار اعلام شده است. با توجه به تقاضای بالا و عرضه محدود به دلیل محدودیت‌های واردات، قیمت میلگرد داخلی فولاد در شمال اروپا طی هفته اخیر در برخی از کشورها افزایش یافت. به گفته برخی تاجران، افزایش قیمت میلگرد چندان آسان نیست زیرا خریداران هنوز قیمت‌های بالاتر را قبول نمی‌کنند.

آنها ترجیح می‌دهند صبر کنند و برای نیازهای فوری، تناژهای کم را رزرو کنند. با این حال، سطح موجودی‌ها نسبتاً پایین است، بنابراین انتظار می‌رود که مصرف کنندگان با توجه به کمبود گزینه‌های واردات و بهبود تقاضای کاربر نهایی، افزایش قیمت را بپذیرند. علاوه بر تقاضای خوب و عرضه محدود، افزایش قیمت قراضه نیز دلیل دیگری برای افزایش قیمت‌ها است.

بها هر کالا ناشی از عوامل تشکیل دهنده آن کالا مثل مواد اولیه، دستمزد، انرژی، استهلاک و دستمزد می‌باشد. اما قیمت یک کالا برآیند عرضه و تقاضای آن است. یک تابلوی نقاشی خاص شاید ۱۰۰ هزار ریال هزینه تولید داشته باشد اما قیمت آن در حراجی سر به میلیاردها تومان بزند.

بها تمام شده میلگرد با توجه به قیمت شمش و دیگر عوامل تشکیل دهنده ارزش آن حداقل ۱۲۵ هزار ریال هر کیلو تمام شده است. اما قیمت این کالا بسته به تقاضا در نوسان است. عواملی هستند خارج از عناصر تشکیل دهنده بهای یک کالا که بر قیمت آن کالا اثر می‌گذارد مثل تورم یا تعطیلی. در طول یک سال گذشته تمام کشورهای دنیا به علت بیماری همه گیر کرونا با کاهش شدید تقاضا روبرو بودند همین مطلب مصرف جهانی را به حداقل خود رسانده است اما از طرف دیگر دولت‌ها برای تأمین مخارج خود دست به چاپ پول زدند جمع این حجم پول چاپ شده دقیقاً مشخص نیست ولی گفته می‌شود بیش از ۱۵ هزار میلیارد دلار است.

وقتی حجم پول در سطح جهانی افزایش پیدا می‌کند قیمت دلار پایین می‌آید پایین آمدن دلار به معنای بالا رفتن قیمت نفت، فولاد، سیمان و دیگر کالاهاست. در ماه‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که قیمت همه کالاها روند صعودی داشته است علت این مساله آن ست که از یک طرف حجم پول چاپ شده بسیار بالاست و از طرف دیگر تقاضای خفه شده یک سال گذشته در حال سر باز کردن است.

افزایش قیمت سنگ آهن به رکورد تاریخی بالای ۲۰۰ دلار نشان دهنده آن است که قیمت فولاد به سادگی به ۶ ماه قبل بر نمی‌گردد نباید فراموش کرد که استرالیا در نیمکره جنوبی واقع است و فصل‌های سرد همراه با بارندگی در ماه‌های پیش رو خواهد داشت. بعضی از دست‌اندرکاران بر این باورند که امضا برجام به منزله افت قیمت ارز می‌باشد و شروع صادرات نفت به معنای پایداری قیمت ارز در نرخ ۲۰ هزار تومان و یا پایین‌تر خواهد بود.

عده دیگر این استدلال را رد می‌کنند چرا که اعتقاد دارند با اجرای برجام تقاضای سرکوب شده ایران و بازار تشنه آن سر بلند خواهد کرد و دلارهای دریافتی را خواهد بلعید. ماه‌های پیش رو برای اقتصاد ایران ماه‌های تاریخی است. (ایفنا)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار

بورس امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 492457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.