قدس در التهاب

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی هفته گذشته در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

افزایش شمار مجروحان درگیری فلسطین به ۵۶۰ تن‌

یکشنبه شب نیروهای رژیم صهیونیستی با حمله به فلسطینیان در باب العامود در قدس اشغالی اقدام به سرکوب وحشیانه آن‌ها کردند.

در پی این حملات فلسطینیان حاضر با پلیس این رژیم درگیر شدند و پلیس از گاز اشک‌آور و گلوله‌های مشقی و بمب صوتی برای متفرق کردن حاضران استفاده کرد که به زخمی شدن ۱۹ تن از جمله یک امدادگر منجر شد همچنین ۵ تن بازداشت شدند این در حالی است که هلال احمر فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرده شمار زخمی‌های درگیری‌ها از روز جمعه در قدس به بیش از ۵۶۰ نفر رسیده است.

از سوی دیگر منابع محلی در قدس اشغالی از حمله شمار زیادی از شهرک‌نشینان اشغالگر به خانه‌های فلسطینیان در محله شیخ جراح خبر دادند. این منابع تاکید کردند که شهرک‌نشینان اشغالگر به سمت خانه‌های فلسطینیان سنگ پرتاب می‌کنند. برخی منابع نیز از تیراندازی شهرک‌نشینان مسلح به سمت خانه‌های فلسطینیان در محله شیخ جراح خبر داده‌اند.

ساکنان این محله نیز خواستار کمک فوری فلسطینیان برای مقابله با صهیونیست‌های اشغالگر شدند و پس از این درخواست، صدها نفر از ساکنان قدس برای مقابله با صهیونیست‌ها خود را به این محله رساندند. در همین حال مساجد قدس نیز برای دفاع از مسجد الاقصی اعلام بسیج عمومی کرده و فلسطینیان را دعوت به حضور در این مسجد جهت مقابله با اشغالگران اسرائیلی کردند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین جوانان فلسطینی همچنین به دادگاه مرکزی رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی حمله کرده و پرچم فلسطین را در ورودی آن برافراشتند.

در همین راستا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از رژیم صهیونیستی خواست که خویشتن دار بوده و به حق آزادی تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام بگذارد.

استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش در بیانیه‌ای گفت که دبیرکل سازمان ملل عمیقاً در مورد ادامه خشونت در قدس شرقی اشغالی همچنین در مورد احتمال اخراج خانواده‌های فلسطینی از منازل خود نگران است.

وی افزود: "گوترش اصرار دارد که وضعیت فرهنگی و هویتی اماکن متبرکه حفظ شود. "

برگزاری نشست صلح افغانستان در دوحه

شامگاه جمعه نشست احیای گفت‌وگوهای صلح افغانستان با حضور نمایندگان، طالبان، آمریکا، پاکستان، چین و روسیه در شهر دوحه برگزار شد.

منصور احمد خان، سفیر پاکستان در افغانستان در پیام توییتری نوشت: ما امروز در نشستی متشکل از نمایندگان چین، پاکستان، روسیه و ایالات متحده در دوحه دیدار و بر لزوم تسریع در حل و فصل سیاسی افغانستان تأکید کردیم.

احمد خان نوشت: برای تسهیل روند کار، ما همچنین با هیأت‌های طالبان و جمهوری افغانستان دیدار کردیم.

محمد نعیم وردک سخنگوی طالبان نیز در پیام توییتری نوشت: امشب یک نشست پنج جانبه بین امارت اسلامی افغانستان، ایالات متحده، روسیه، چین و پاکستان در دوحه برگزار شد. در طول جلسه ما در مورد حذف نام رهبران و اعضای امارت اسلامی از لیست‌های سیاه، آزادی زندانیان باقی‌مانده، وضعیت فعلی کشور و مسائل مربوط به روند صلح تبادل نظر کردیم.

نمایندگان ویژه کشورهای شرکت کننده در این نشست در تلاش برای احیای گفت‌وگوهای صلح افغانستان و یافتن یک سازش پیش از ضرب الاجل اول ماه می -۱۱ اردیبهشت- مهلت تعیین شده در توافق نامه ترامپ با طالبان جمع شدند.

آمریکا، روسیه، چین و پاکستان در نشست ماه قبل اعلام کردند که از احیای امارت اسلامی در افغانستان پشتیبانی نمی‌کنند و از حکومت و شورای عالی مصالحه ملی خواستند که علنی با نمایندگان طالبان درباره یک راه حل سیاسی از راه مذاکره به نتیجه برسند.

حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد

برخی منابع خبری بامداد شنبه از حمله راکتی به پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در استان الانبار عراق خبر داده‌اند.

این پایگاه میزبان نظامیان تروریست آمریکایی است و گزارش‌های اولیه از شنیده شدن صدای آژیر هشدار حملات موشکی در پایگاه حکایت دارند.

منابع خبری گزارش داده‌اند سامانه‌های پدافند ضد موشکی «سی‌رام» و «پاتریوت» که اخیراً در محوطه پایگاه نصب شده‌اند موفق به رهگیری و انهدام راکت‌ها نشده‌اند.

در صورتی که وقوع این حمله تأیید شود، این دومین حمله طی چند روز گذشته به این پایگاه به شمار می‌رود. پیش‌تر، منابع عراقی عصر سه‌شنبه از حمله راکتی به پایگاه هوایی عین الاسد خبر داده‌اند.

در آن حمله، شبکه عراقی «الفلوجه» به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که دو راکت به پایگاه عین الاسد اصابت کرده است. ساعاتی بعد مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق در بیانیه‌ای ضمن تأیید خبر حمله با دو راکت کاتیوشا، اعلام کرد که این حمله خسارات مادی و تلفات جانی نداشته است.

درخواست آمریکا برای کاهش تنش در قدس

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه جمعه از تحولات در قدس اشغالی ابراز نگرانی کرد و گفت: «از احتمال اخراج خانواده‌های فلسطینی از از محله الشیخ الجراح نگران هستیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «خودداری از برداشتن گام‌های یکجانبه که باعث تشدید تنش‌ها می‌شود و کاهش تنش در قدس و خودداری از اخراج فلسطینیان بسیار مهم است.»

نظامیان صهیونیست، بیت‌المقدس را به پادگان نظامی تبدیل کرده و همه ورودی‌های شهر را جز یکی بسته بودند و هزاران تن از فلسطینیان کرانه باختری از رساندن خود به مسجد الاقصی محروم ماندند و چند تن هم بازداشت شدند.

در همین حال از مرز نوار غزه با سرزمین‌های اشغالی فلسطین گزارش می‌رسد که اهالی غزه امروز نیز همزمان با روز جهانی قدس با بادبادک‌های آتش‌زا، مراتع و زمین‌های شهرک‌های صهیونیست‌نشین را به آتش کشیدند.

نگرانی اسرائیل از گفت‌وگوهای ایران و عربستان

گفت‌وگوهای ایران و عربستان برای باز کردن گره‌های موجود در روابط دوجانبه، نگرانی رژیم صهیونیستی را برانگیخته است.

مرکز پژوهش‌های امنیت ملی رژیم صهیونیستی با انتشار گزارشی اعلام کرد که گفت‌وگوهای ایران و عربستان، قواعد بازی را در منطقه خاورمیانه تغییر می‌دهد.

این مرکز اضافه کرد: دولت جدید آمریکا، ریاض را مجبور به انجام تغییراتی در سیاست خارجی خود کرده که این تغییرات با آشتی با قطر، آغاز شده و سپس پیشنهاد آتش بس با انصارالله و اکنون گفت‌وگو با ایران ادامه یافته است.

مرکز پژوهش‌های امنیت ملی رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل آویو، آغاز گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان را بی ارتباط با مذاکرات وین به منظور احیای برجام ندانست.

این مرکز پژوهشی، نزدیکی ایران و عربستان را شکست جبهه مخالفان ایران دانست که اسرائیل برای تقویت آن تلاش می‌کرد.

در همین راستا، رئیس برنامه‌ریزی سیاست‌های وزارت خارجه عربستان در گفت‌وگو با رویترز گفت: هدف گفت‌وگو با ایران، کاهش تنش‌ها در منطقه است.

رائد قرملی افزود: هنوز برای قضاوت دراین‌باره زود است، ولی امیدواریم این گفت‌وگوها موفقیت‌آمیز باشد.

یک مقام نزدیک به منابع تصمیم‌گیری عربستان سعودی روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت که انتظارات عربستان سعودی از مذاکره با ایران محدود است و بعید می‌داند که اتفاق سریعی در روابط دو کشور بعد از سال‌ها رقابت شدید رخ دهد.

واکنش اقلیم کردستان به اتهام دخالت در ترور سردار سلیمانی

در پی انتشار خبری مبنی بر دخالت اقلیم کردستان در ترور سردار سلیمانی، دفتر مبارزه با تروریسم اتحادیه میهنی اقلیم کردستان عراق روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای، دخالت و شرکت نیروهای کُرد در ترور سردار سلیمانی را تکذیب کرد.

به گزارش منابع رسانه‌ای اقلیم کردستان عراق، دفتر مبارزه با تروریسم اتحادیه میهنی کردستان عراق، در این بیانیه مشارکت در ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سردار سلیمانی، در حمله هوایی آمریکا در اوایل سال گذشته میلادی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد را تکذیب کرد.

سخنگوی این دفتر در بیانیه‌ای آورده است: گزارش منتشره که غیرمستقیم شماری از افسران کرد را در ترور ژنرال قاسم سلیمانی متهم کرد و از طرف دیگر در آن نام دفتر مبارزه با تروریسم در اقلیم کردستان ذکر شده بود نادرست است.

وی که به نامش اشاره نشده است، تاکید کرد: ما قاطعانه مشارکت نیروهای ضد تروریسم اقلیم کردستان عراق را رد می‌کنیم. سخنگوی دفتر مبارزه با تروریسم اتحادیه مهینی کردستان عراق افزود، سردار قاسم سلیمانی دوست صمیمی و همراه «مام جلال» (جلال طالبانی) در نبرد با تروریسم و در سنگرهای جنگ علیه تروریست‌ها بود.

این مقام اتحادیه میهنی (یکیتی) کردستان ادامه داده است که سردار سلیمانی با ما در یک جبهه می‌جنگید و اتحادیه میهنی با شهادت وی یکی از دوستان خود را از دست داد.

پیش‌تر برخی رسانه‌ها نوشتند: یاهو نیوز در مصاحبه با مقامات آمریکایی به جزئیات تازه‌ای از عملیات ترور سپهبد قاسم سلیمانی دست پیدا کرده است که نشان می‌دهد نیروهای اطلاعاتی کردستان عراق با همکاری اسرائیل موجب موفقیت آمریکا در این ترور شدند.

رسانه‌های منطقه روز یکشنبه با اعلام این مطلب به نقل از یاهو نیوز افزودند: سردار سلیمانی شش ساعت پیش از ترور، سه بار تلفن همراهش را تغییر داده بود و اسرائیلی‌ها که از شماره این تلفن‌ها مطلع بودند، اطلاعات مربوط به تحرکات او را در اختیار آمریکایی‌ها قرار داده اند.

مأموران کردستان نیز با لباس کارمندان فرودگاه، هواپیما را به محل پارک هدایت کرده و چمدان‌های تیم سردار سلیمانی را حمل می‌کردند و وظیفه‌شان شناسایی سردار و تأیید ورود او بود.

بر اساس این گزارش اعضای ارتش مخفی، معروف به گروه ضربت نارنجی نیز همان شب در بغداد حضور داشتند، تا سیگنال‌های موبایل سردار را ردیابی کنند.

در محل ترور نیز سه تک‌تیرانداز به شکل مثلثی خودرو را زیر نظر داشتند که دوربین یکی از آن‌ها به مانیتورهای سفارت آمریکا وصل بود. فرمانده عملیات ویژه دلتا فورس پشت مانیتورها نشسته بود.

آمریکا پایگاهی در عراق ندارد

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با تعدادی از شبکه‌های عراقی از جمله خبرگزاری "واع" درباره استعفای وزیر بهداشت عراق در پی حادثه آتش سوزی در بیمارستان ابن الخطیب بغداد گفت: تحقیقات درباره حادثه بیمارستان ابن الخطیب دست داشتن شخص وزیر بهداشت در این حادثه را ثابت نکرد. استعفای وزیر بهداشت یک اقدام اخلاقی است. ما امیدواریم وزیر بهداشت آتی از چالش‌های کرونا باخبر باشد. فراکسیون‌های سیاسی نباید به نامزدهای پست وزارت بهداشت اعتراض کنند.

وی درباره انتخابات پیش‌رو گفت: تصمیم من برای شرکت نکردن در انتخابات از همان لحظه اول گرفته شد. هیچ گونه فشاری برای عدم نامزدی در انتخابات وجود ندارد. طرح سیاسی من موفقیت در برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه است. برخی برای برخورد گستاخانه با نخست‌وزیر تلاش کردند اما من وعده‌ام را برای بی طرف بودن حفظ کردم. سلاح باید در دست دولت باشد و دولت در مبارزه با سلاح غیرقانونی جدی است.

نخست‌وزیر عراق درباره روابط بغداد و اربیل گفت: روابط میان بغداد و اربیل امروز در دوره طلایی خود قرار دارد. با رهبران اقلیم کردستان برای از بین بردن سوءفهم بین بغداد و اربیل همکاری کردم. ما به ایجاد اعتماد میان کردها و اعراب برای حل بحران مناطق مورد مناقشه نیاز داریم. یک هیئت هفته جاری برای حل بحران به اقلیم خواهد رفت. تسهیلات اقلیم به زودی به آن می‌رسد.

الکاظمی در خصوص حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق گفت: اقدامات حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک. ک) غیرقابل قبول است و اقلیم کردستان و ترکیه را تهدید می‌کند. ما بارها ناخرسندی خود را از تحرکات ترکیه برای تسویه حساب با پ.ک. ک اعلام کردیم همچنین برخوردهای پ.ک. ک در عراق غیرقابل قبول است. عراق نمی‌تواند میدان تهدید برای همسایه‌اش باشد و منطقی نیست که تهدید کشورهای همجوار به عملیات مسلحانه را قبول کند.

وی تصریح کرد: صحبت درباره وجود پایگاه‌های آمریکایی در عراق دروغ است اما گروه‌های آمریکایی در پایگاه‌های عراقی هستند. ما هرگز اجازه تهدید امنیت عراق را نمی‌دهیم. پایگاه عین الاسد عراقی است. ما با هرگونه نفوذ سیاسی هر طرفی که باشد، مخالفیم.

الکاظمی افزود: ما به دنبال روابط خوب با واشنگتن هستیم. ما طی مذاکرات استراتژیک برای تنظیم روابط با واشنگتن تلاش کردیم. مذاکرات استراتژیک به خروج بیش از ۶۰ درصد نیروهای آمریکایی منجر شد.

وی ادامه داد: واشنگتن کاملاً واضح و روشن پایان نقش آمریکا در عراق را اعلام کرد. ما برای جنگ با داعش به جنگنده‌های اف ۱۶ نیاز داریم. اقدامات "بیهوده و خرابکارانه" باعث شد برخی از شرکت‌های آمریکایی که مسئولیت تعمیر و اصلاح این هواپیماها را برعهده داشتند عقب‌نشینی کنند.

وی همچنین به برخی شایعات اشاره کرد و گفت: من وزیر بهداشت و رئیس بانک مرکزی را معرفی کردم نه جریان صدر. با حرف کسانی که می‌گویند یک وزیر وابسته به جریان صدر وجود دارد، مخالفم. مقتدی صدر، رئیس جریان صدر عراق یک درخواست از من داشت و آن اهتمام به تحقق اتحاد در عراق بود. طایفه‌گرایی و فساد و دنبال قدرت بودن یک کشور ضعیف را ایجاد کرد. اولین گام‌های ما دور کردن طایفه‌گرایی از دولت بود. ما در فراهم کردن حمایت از وضعیت اقتصادی به رغم شرایطی که با آن مواجهیم موفق بودیم. اصلاحاتی که انجام دادیم میلیاردها برای ما سود داشت.

کد خبر 492417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.