مالکان خانه‌های تاریخی تهدید به خودسوزی می‌کنند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، گفت: تملک بناهای دارای ارزش تاریخی باعث شده است که مالکان تعدادی از این خانه‌های تاریخی به دلیل اوضاع مالی نامناسب‌ خود نه راه پس و نه راه پیش داشته باشند و کار به جایی رسیده که تعدادی از آنها به ما مراجعه کرده و تهدید به خودکشی و خودسوزی می‌کنند.

سید امین قاسمی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر اینکه تملک بناهای دارای ارزش تاریخی فرهنگی تبدیل به یک چالش شده است، گفت: این اتفاق باعث شده است که مالکان تعدادی از این خانه‌های تاریخی به دلیل اوضاع مالی نامناسب‌ خود نه راه پس و نه راه پیش داشته باشند و کار به جایی رسیده که تعدادی از آنها به ما مراجعه کرده و تهدید به خودکشی و خودسوزی می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه کمبود نیروی یگان حفاظت میراث فرهنگی و امکانات آن خصوصاً در زمینه وسیله نقلیه، باعث شده بازدید و سرکشی منظم از آثار با اختلال و مشکل مواجه شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، ادامه داد: همین مساله باعث شده که حفاری‌های غیر مجاز در سال گذشته بسیار بیشتر شود از سوی دیگر، ظاهراً اوضاع اقتصادی نامناسب و آرزوی دست یافتن به ثروت یک شبه، دلیل دیگری برای بیشتر شدن حفاری‌ها شده است که با وجود تلاش یگان حفاظت، به دلیل نبود امکانات، حفاران گاهی مشکلاتی را به وجود می‌آورند.

قاسمی با تاکید بر اینکه اداره‌کل میراث فرهنگی لرستان انجام حداقل ۳۰ فصل مرمت اضطراری روی بناهای آسیب دیده از سیل سال ۹۷ را در دستور کار دارد، تصریح کرد: نبود اعتبار لازم جهت مرمت آثار تاریخی و تخریب آثار بر اثر عوامل طبیعی مانند سیل و زلزله از دیگر مشکلاتی است که با آنها درگیر هستیم.

وی گفت: چالش دیگر همراه نبودن ارگان‌های دولتی چون شهرداری است که گاهی بدون مجوز و به بهانه نوسازی دست به تخریب آثار می‌زنند. پشتیبانی نکردن دستگاه‌های نظارتی از میراث فرهنگی در دعاوی اینچنینی و رأی موافق به نفع طرف مقابل باعث شده با مشکلاتی روبه‌رو شویم. اخیراً هم شاهد تخریب پل پهلوی آسیب دیده از سیل در مرکز شهر و خانه شعبان‌زاده بودیم.

زهرا نظری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد از بافت تاریخی به عنوان خاستگاه فرهنگ و تمدن اقوام لر یاد کرد و گفت: با توجه به اینکه ما ۷۲ هکتار بافت تاریخی در شهر خرم آباد شامل ۹۹ خانه تاریخی، آرامگاه زید بن علی باباطاهر، حمام گپ، میدان گپ، قلعه فلک الافلاک را داریم که ظرفیت‌های بسیار بزرگی برای توسعه صنعت گردشگری و ایجاد رونق اقتصادی در سطح شهر خرم‌آباد است، بازآفرینی و مرمت این بافت کهن و تاریخی نه‌تنها وظیفه همگانی است بلکه وظیفه شهرداری است که در تعامل با میراث فرهنگی و راه شهرسازی باید به آن بپردازد.

کد خبر 492380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.