بررسی آخرین وضعیت کرونا در جلسه کمیسیون بهداشت

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از ارائه گزارش آخرین وضعیت بیماری کرونا توسط کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و رئیس اندیشکده سلامت مولانا در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.

زهرا شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص گزارش روز گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در نشست روز گذشته کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و رییس‌اندیشکده سلامت مولانا گزارشی را از وضعیت کرونا در کشور ارائه کردند، در این نشست کارشناس مرکز پژوهش‌ها برنامه این مرکز در زمینه کنترل کرونا را تشریح کرد و مرکز گزارشی در مورد واردات واکسن توسط بخش خصوصی تهیه کرده که بر اساس آن بخش خصوصی از ظرفیت خوبی برای واردات واکسن برخوردار است اما واکسن باید در اختیار دولت باشد و رایگان بین مردم توزیع شود و اصل رعایت عدالت اجتماعی و نبود تبعیض خط قرمز اصلی روند توزیع واکسن باشد.

وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس ۲۴ مطالعه در حوزه کرونا انجام داده و قرار شد گزارش‌ها در تعامل با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر اساس نیاز روز جامعه تدوین شده و ارزیابی اقدامات دولت برای مقابله با گسترش کرونا در آستانه موج چهارم در دستور کار مرکز پژوهش‌های قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بحث پایش توزیع واکسن کرونا از جمله الگوهای توزیع واکسن در دنیا و ساختار سازوکار ثبت عوارض واکسن، مورد توجه قرار گرفته است که گزارش ثبت عوارض مهم است که با الگوی ایرانی مورد مقایسه قرار گیرد.

شیخی تصریح کرد: بر اساس گزارش محققان در جلسه روز گذشته کمیسیون جایگاه و نقش مرکز کنترل بیماری‌ها، مؤلفه تاب‌آوری نظام سلامت در مقابل تهدیدات بیولوژیک، بررسی و شناسایی الگوهای موفق مدیریت و کنترل پاندمی و تهدیدات بیولوژیک و بررسی آثار و عواقب پاندمی کرونا به سلامت از موارد کلیدی و مهم است که باید به آن به دقت پرداخته شود.

وی ادامه داد: همچنین دباغ، رئیس‌اندیشکده سلامت مولانا در این نشست گزارشی را از وضعیت کرونا در کشور ارائه کرد که بر اساس آن بیشترین آمار واکسیناسیون در دنیا به ترتیب مربوط به چین، آمریکا و هندوستان است و برخی کشورها بدون تزریق واکسن و اجبار آنها توانسته‌اند با اتخاذ تدابیر مناسب وضعیت خود را بهبود دهند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: طبق گزارش این‌اندیشکده؛ رعایت محدودیت‌های اجتماعی و حمل و نقل از تزریق واکسن بسیار مهم‌تر و مؤثرتر است و برخی کشورها با توجه به این مباحث تعداد مبتلایان خود را تک رقمی کرده‌اند و کشورهایی مانند کانادا و استرالیا با وجودی که میزان ابتلا کاهش یافته اما محدودیت‌ها و قرنطینه را به شدت اجرا می‌کنند.

کد خبر 492350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.