بهترین نوآوری‌های طراحی شهری در جهان

ایجاد جوامعی سالم، پویا و سبز از مهم‌ترین اهدافی است که برنامه‌ریزان شهرهای هوشمند در اولویت طراحی‌های خود قرار داده و در تلاشند از طریق ارائه نوآوری‌هایی متفاوت با روش‌های سنتی به این هدف دست یابند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یک شهر زمانی موفق در نظر گرفته می‌شود که مدیران آن بتوانند مناطقی زیست‌پذیر، مدرن و پایدار به وجود آورند. بسیاری از محققان بر این باورند که طی دهه ۲۰۲۰ شهرها و روستاهای کانادایی در ردیف پایدارترین و زیست‌پذیرترین مناطق جهان قرار گیرند چرا که مقامات محلی آن‌ها، به طور مداوم از نوآوری‌هایی جالب برای بهبود زندگی مردم بهره می‌گیرند. البته امروزه برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای جهان تلاش می‌کنند به خلق ایده‌های جالب بپردازند تا از این طریق چالش‌های متعدد پیش‌روی زندگی در شهرهای خود را حل کنند. در ادامه به معرفی بعضی از این نوآوری‌ها پرداخته می‌شود:

بهترین نوآوری‌های طراحی شهری در جهان

طراحی دیجیتالی فضاهای عمومی

بدیهی است که جمعیت شهرنشینان با سرعتی باور نکردنی رو به افزایش است که همین امر، مقامات شهری را با نگرانی کمبود فضای شهری برای سازگاری بیشتر با این افزایش مواجه کرده است البته بسیاری از مدیران شهری در تلاشند با روش‌هایی خلاقانه سازه‌هایی چند منظوره ایجاد کنند تا از کمترین فضای موجود، بیشترین بهره را ببرند.

بدون شک، برنامه‌های دیجیتالی می‌تواند به بهترین شکل ممکن مدیران شهری را در طراحی دوباره سازه‌ها، برای کاربرد چندمنظوره آن‌ها یاری کند. پارک خطی نیویورک همچنین فضای سبز کورک تاون کامن تورنتوی کانادا از بهترین نمونه‌های طراحی دیجیتالی در دنیا به حساب می‌آید که با پیدایش خود، زیست‌پذیری مناطق پیرامون خود را به طور باور نکردنی افزایش داد و رونق چشمگیر اقتصاد را برای ساکنان آنجا در پی داشت.

بهترین نوآوری‌های طراحی شهری در جهان

شبکه آب؛ اینترنت لوله‌ها

یکی از شگفت‌انگیزترین نوآوری‌هایی که در بهبود زندگی شهری صورت گرفته، اتصال لوله‌های آب خانگی، به اینترنت اشیا است. بدون شک، سیستم‌های مدیریت هوشمند آب می‌تواند به جمع‌آوری آب باران و در نتیجه مهار سیل کمک کند و از وقوع خطرات جبران‌ناپذیر ناشی از جاری شدن آب حاصل از چکه کردن لوله‌ها و روان‌آب‌ها جلوگیری کند. دانشمندان مؤسسه فناوری ماساچوست در ایالات متحده آمریکا، پروژه‌ای آزمایشی آغاز کرده‌اند که در آن با استفاده از سنسورهایی هوشمند، از وجود ویروس و سایر عوامل بیماری‌زا در لوله‌های آب باخبر می‌شوند علاوه بر این، سنسورهای نصب شده در لوله‌ها، وجود احتمالی هر گونه شکستگی و چکه کردن آب را به ناظران خبر می‌دهد.

بهترین نوآوری‌های طراحی شهری در جهان

حفظ درختان از آسیب‌های محیطی توسط شهروندان

بر هیچ کس پوشیده نیست که وجود درختان در یک شهر، مزایای بیشماری برای محیط زیست، تغییرات آب و هوایی، کیفیت هوا، مدیریت روان‌آب‌ها و سلامت انسان در پی دارد. مقامات کلانشهر ملبورن در استرالیا، یک جنبش محلی آغاز کرده و از مردم خواسته‌اند حفظ فضاهای سبز اطراف محل زندگی خود را بر عهده بگیرند. گزارشات حاکی است که در کلانشهر ملبورن بیش از ۷۰ هزار درخت وجود دارد که شهروندان می‌توانند یک درخت را در نزدیکی محل زندگی خود انتخاب کنند، به پرورش آن بپردازند و حتی نامی برای آن برگزینند. جالب است بدانید که تمام این درخت‌ها از آدرس ایمیل اختصاصی برخوردار است.

انسان‌های سالم و نسل پویای آینده

مقامات در سراسر جهان از اهمیت وجود پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری آگاه شده و می‌دانند که تردد سبز به کاهش آلودگی هوا و ترافیک خودرویی در شهرها منجر می‌شود. تا کنون خلاقیت‌های زیادی برای تسهیل رفت و آمد پاک در نقاط مختلف جهان صورت گرفته است به عنوان مثال بعضی از برنامه‌ریزان شهری به اشتراک دوچرخه پرداخته‌اند، برخی مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را افزایش داده‌اند و حتی مدیران کلانشهر کپنهاگ دانمارک به احداث مسیر دوچرخه‌سواری بر فراز آب‌های اطراف پرداخته‌اند. بدیهی است که تردد سبز نه تنها مزایای بسیاری برای شهرها دارد بلکه در سلامت جسمی و روانی انسان‌ها نیز سهیم است چرا که باعث افزایش فعالیت فیزیکی آن‌ها می‌شود.

بهترین نوآوری‌های طراحی شهری در جهان

توسعه اجتماعی از طریق بهبود زیرساخت‌های شهری

مقامات رسمی مدلین، دومین شهر بزرگ کلمبیا، با نوآوری‌های خود نشان دادند که می‌توان از طریق بهبود زیرساخت‌های شهری، توسعه اجتماعی را برای ساکنان به ارمغان آورد. در شهرهای کانادایی نیز ساخت کتابخانه‌های مدرن، نمونه بسیار بارزی از توسعه اجتماعی به وسیله زیرساخت‌های شهری است علاوه بر این مقامات هالیفاکس در کانادا نیز کتابخانه عظیمی ایجاد کرده‌اند که به عنوان مرکزی برای گرد هم آمدن مردم و افزایش تعامل بین آن‌ها عمل می‌کند.

بهترین نوآوری‌های طراحی شهری در جهان

تیرهای برق هوشمند

اغلب شهرهای موفق جهان نظیر ادمونتون کانادا در حال جایگزینی تیرهای برق سنتی قدیمی با انواع مدرن هوشمند LED است تا علاوه بر کاهش هزینه، مانع از انتشار گازهای گلخانه‌ای شود. لامپ‌های LED خیابانی هوشمند با بهره بردن از تکنولوژی‌های حسگر، علاوه بر تأمین روشنایی، قابلیت جمع‌آوری اطلاعات در مورد آب و هوا، آلودگی، ترافیک و وضعیت پارکینگ‌ها را خواهد داشت.

بهترین نوآوری‌های طراحی شهری در جهان

کد خبر 492340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.