جهانگیری آیین‌نامه هزینه‌کرد منابع امور پژوهشی شرکت‌ها را ابلاغ کرد

معاون اول رییس جمهور آیین‌نامه اجرایی ساز وکارهای هزینه‌کرد منابع امور پژوهشی شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را ابلاغ کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، با امضای اسحاق جهانگیری آئین نامه اجرایی سازوکارهای هزینه کرد منابع امور پژوهشی شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت ابلاغ شد.

هیئت وزیران در جلسه مورخ پانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ و در اجرای تکلیف مقرر در بند (و) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، آئین نامه اجرایی سازوکارهای هزینه کرد منابع مربوط به امور پژوهشی، شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را به تصویب رساند.

به موجب آئین نامه مذکور، شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسه‌های فوق موظفند در پایان هر سه ماه معادل ۲۵ درصد از مبلغ منابع موضوع این آئین نامه را به حساب خاص واریز و پس از اخذ تاییدیه خزانه، اسناد مثبته را در سامانه بارگذاری کنند. در صورت واریز نشدن وجوه مربوط در موعد مقرر توسط هر یک از شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسه‌ها، به خزانه اجازه داده می‌شود رأساً مبلغ مربوط را از حساب آنها نزد خزانه برداشت کرده و آن را به حساب خاص واریز کند.

منابع موضوع این آئین‌نامه در راستای حل مسائل و مشکلات شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسه‌ها از قبیل توسعه و ارتقای فناوری و نوآوری، افزایش بهره‌وری، اصلاح ساختار، کاهش هزینه‌های تولید و توسعه بازار در قالب موارد زیر از طریق مراکز هزینه می‌شود:

الف- پروژه‌های پژوهش کاربردی از طریق اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و فناوران

ب- اجرای پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و پروژه‌های پسادکتری

پ- پروژه‌های تحقیقاتی دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی غیر شاغل تحت نظارت یکی از مراکز

در مورد شرکت‌های تابع وزارت صنعت، معدن و تجارت، اولویت هزینه منابع بر اساس «طرح توانمندسازی و توسعه اشتغال پایدار (تاپ)»‌، برای حمایت از تجاری سازی و خرید فناوری‌های بومی است و این وزارتخانه موظف است ظرف یک ماه پس از تصویب این آئین نامه، طرح‌ها و پروژه‌های مورد تأیید را در سامانه ملی عرضه و تقاضای پژوهش و فناوری (ساتع) بارگذاری کند.

حداقل ۶۰ درصد مبلغ هر پروژه باید به دانشجویان و یا پژوهشگران پسادکتری و یا دانش آموختگان پژوهشگر و یا نیروهای کارورز فعال در پروژه پرداخت شود.

شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسه‌های مشمول این آئین‌نامه می‌توانند حداکثر تا ۱۰ درصد از منابع موضوع این آئین نامه را از طریق دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی که بر اساس اساسنامه وابسته به وزارتخانه یا سازمان ذیربط بوده و دارای ردیف بودجه‌ای و مجوز از شورای گسترش آموزش عالی هستند، جهاد دانشگاهی و حوزه‌های علمیه در چارچوب این آئین‌نامه هزینه کنند.

قراردادهای منعقد شده بین شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسه‌ها و مراکز باید در سامانه ثبت شده و مطابقت آن با این آئین‌نامه به تأیید دبیرخانه برسد و پس از اعلام به سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانه اجرایی شود. سازمان برنامه و بودجه کشور نیز مبالغ قابل پرداخت به مراکز را به خزانه اعلام و نسبت به تخصیص صد درصد اقدام می‌کند و در خصوص دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی غیردولتی به حساب مربوط به دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری واریز کند تا بر اساس موارد ابلاغ شده در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز مربوط قرار گیرد.

کد خبر 492239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.