بورس امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۳۳.۵۲۲ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۳۸ واحدی به سطح ۱۷.۲۲۶ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۳۶.۰۲۴ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۶۵۰ میلیون برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ یکشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه، را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با ثبت کاهش ۱۵.۵۹۱ واحدی به سطح ۱.۱۵۱.۸۷۱ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۱.۲۰۷ واحدی در سطح ۴۲۲.۰۱۹ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۱.۳۴ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۰۲۹ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۳۳.۵۲۲ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۳۸ واحدی به سطح ۱۷.۲۲۶ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۳۶.۰۲۴ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۶۵۰ میلیون برگه سهم بود.

روز گذشته اوراق تبعی‌ها از سوی صندوق‌های درآمد ثابت با تقاضای خوبی همراه شدند. سود تضمینی این روش ۲۱ درصد برای صندوق‌ها است ضمن اینکه با آزادسازی منابع برای صندوق توسعه، منجر به تقویت طرف تقاضا در بازار می‌شود.

پذیرش رمز ارزها

فرزانی، کارشناس ارشد پولی و بانکی می‌گوید "در صورت پذیرش رسمی رمزارزها، مدیریت آن با ابزار سیاست‌های پولی کار چندان ساده‌ای نخواهد بود. به همین دلیل بسیاری از بانک‌های مرکزی کشورها، هنوز در برابر پذیرش رمزارزها مقاومت می‌کنند."

تسعیر وبملت

بانک ملت با نماد وبملت اعلام کرده است که ۶,۴۳۶,۰۰۰,۰۰۰ دلار دارایی ارزی دارد با یک حساب و کتاب ساده متوجه می‌شویم با حتی هزینه کسر مالیات و مبالغ دیگر عدد دیگری باید روی کدال به عنوان اثر این تسعیر قرار گیرد اما این بانک در کمال تعجب عدد ۲۳۰۰ میلیارد تومانی را قرار می‌دهد. شاید انتظار بازار و البته محاسبات بنیادی یک صفر بیشتر بود!!

در هر صورت ابهام انقدر بزرگ و قوی است که تا شفاف سازی دقیق و روشن این موضوع بازگشایی نماد نمی‌تواند به سود سهامداران باشد و بانک ملت به عنوان یک ناشر مسئولیت پذیر باید هر چه سریع‌تر ابهامات این موضوع را برطرف نماید. وبملت به استناد ماده ۱۶ مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران به اطلاع می‌رساند با توجه به ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده توسط ناشر، نماد معاملاتی حداکثر به مدت ۲ روز کاری متوقف می‌گردد.(بتا سهم)

تأثیر اخبار بازارهای جهانی بر بازار بورس ایران

تقاضای قوی نفت در چین و آمریکا از قیمت این محصول در هفته گذشته نیز حمایت کرد و افزایش آمار مبتلایان به کرونا نتوانست مانع رشد قیمت این محصول شود. ذخایر نفت آمریکا در حالی که انتظار می‌رفت کاهش ۱.۹ میلیون بشکه‌ای داشته باشد، افت ۷.۹ میلیون بشکه‌ای را ثبت کرد. موجودی استراتژیک نیز نسبت به هفته گذشته ۱.۹ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد و به ۴۸۵.۱ میلیون بشکه رسید که ۲ درصد کمتر از میانگین ۵ سال اخیر است. عامل اساسی دیگر در حمایت از قیمت نفت، تحت فشار فروش قرار گرفتن دلار آمریکا بوده است. داده‌های ضعیف اقتصاد آمریکا در حوزه اشتغال و سیاست‌های فدرال رزرو، عامل تضعیف کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزها بوده است. تقویت شاخص دلار در روز جمعه نیز در افت قیمت نفت بی تأثیر نبود.

قیمت مس

قیمت مس در هفته‌ای که گذشت به بالاترین سطح تاریخی خود رسید. قیمت این محصول در بورس فلزات لندن با ۶ درصد افزایش به ۱۰،۳۶۱ دلار رسید. دادها های اقتصادی چین و ضعف دلار دو عامل اساسی قیمت مس در هفته گذشته بوده است. داده‌های صادرات و واردات چین بیشترین رشد طی ۱۱ سال اخیر را ثبت کرده اند. صادرات چین در ماه آوریل در حالی که انتظار می‌رفت با رشد ۲۴ درصدی همراه شود، رشد ۳۲ درصدی را ثبت کرد. واردات این کشور نیز رشد ۴۳ درصدی را ثبت کرده است. مازاد تراز تجاری این کشور از ۱۴ میلیارد دلار به حدود ۴۳ میلیارد دلار رسیده است. شاخص دلار نیز در نتیجه داده‌های ضعیف بخش اشتغال آمریکا، با ریزش سنگین مواجه شد که عامل رشد قیمت کالاها در معاملات روز جمعه شد. شاخص دلار با ۱.۱۶ درصد افت، به محدوده ۹۰ واحد نزدیک شده است.

سنگ آهن

در ماه آوریل امسال چین ٩٨.٥٦٦ میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که نسبت به مارچ امسال با ١٠٢.١٠٩ میلیون تن ۳.۴ درصد کاهش دارد. طوفان‌های گرمسیری سروجا و کاهش حمل بار از استرالیا عامل افت واردات در ماه آوریل می‌باشد.

متانول

در هفته اخیر، قیمت متانول چین به علت مثبت شدن فضای بازار به دلیل رشد قیمت‌ها در پایین‌دست و افزایش تقاضا پس از تعطیلات محلی، صعودی شد.

فولاد

پلنر خبر داده است که "تجار در حال سنجش بازار برای افزایش قیمت بیلت ایران به ٧٠٠-٧١٠ دلار/ تن CFR چین هستند؛ فولادسازان بزرگ ایرانی نیز اهداف قیمتی خود برای مزایده‌های پیش رو را به سطوح قیمتی بالاتری افزایش دادند، رزروهای اخیر بیلت CIS در سطح ٧١٥ دلار/ تن CFR چین قرار داشتند."

تبعات قیمت گذاری دستوری و محدودیت صادراتی در بخش معدن

معدن به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی به واسطه ظرفیت‌های بسیاری که در کشور دارد می‌تواند در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نقش قابل توجهی را ایفا کند. همانطور که در شرایط تحریمی و همچنین رویارویی با ویروس کرونا، این بخش معدن بود که توانست با به حرکت درآوردن چرخ اقتصادی، منابع ارزی قابل توجهی را فراهم کند و در نهایت کشور را نجات دهد. اما سوالی که در حال حاضر مطرح می‌شود این است که طی سال‌های اخیر برنامه‌ریزی مناسبی برای بهره‌مندی از این بخش و تبدیل آن به عنوان موتور محرکه توسعه صنعتی کشور انجام شده است یا خیر؟

اخبار شرکت‌ها

شپلی

به استحضار سهامداران محترم و پرسنل عزیز می‌رساند به استناد مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان، کلیه تسهیلات معوق بانکی شرکت پلی اکریل و شرکت‌های تابعه، با پرداخت حصه نقدی ۷.۵ درصد و مابقی اقساط ۶۰ ماهه و بخشودگی جرایم و وجوه التزام تعیین تکلیف گردید و آثار دقیق ناشی از مصوبه مذکور متعاقباً اعلام خواهد شد.

کگل

مدیر گندله سازی کگل خبر داد که این شرکت بدون نیاز به طرف خارجی و با تکیه بر مهندسان خود توانسته بزرگترین شات‌دان و تعمیرات اساسی گندله‌سازی منطقه را انجام دهد.

پشتیبانی از تولید در مجتمع فولاد سبا

وی با بیان این‌که رکورد قبلی تولید در مجتمع فولاد سبا به میزان ۵ هزار و ۶۲ تن در ۲۶ اردیبهشت‌ماه سال گذشته ثبت شده بود، گفت: رکورد جدید علی‌رغم موانع زیاد به‌ویژه شیوع کرونا و کاهش نیروی انسانی در خطوط تولید به دست آمده است.

فولاد سبا

مدیرعامل مجتمع فولاد سبا اظهار کرد: از این میزان تولید حدود ۹۰ درصد آن مربوط به ورق‌های ضخامت ۲ میلی‌متر با کیفیت مطلوب است که یکی از محصولات پرکاربرد در تولید لوله و پروفیل و آبگرمکن در کشور به شمار می‌رود. بخشی از این ورق‌های تولیدی در شرکت فولاد مبارکه نورد سرد می‌شود و با ارزش افزوده بالا در صنایع لوازم‌خانگی، ورق رنگی و ورق‌های گالوانیزه کاربرد خواهد داشت

گزارش مجمع شدوص

شدوص به ازای هر سهم ۱۳۰ تومان معادل ۹۲ درصد از سود دوره را تقسیم نمود: در سال ۹۹ شاهد بهبود حاشیه سود خالص شرکت از ۱۳ به ۲۰ درصد بوده ایم. این مهم به کمک بهبود حاشیه سود ناخالص و از طریق بهبود ضریب تبدیل مواد اولیه و خریدهای تیم بازرگانی در نرخ‌های خوب صورت پذیرفته است. شرکت افزایش سرمایه حدود ۱۰۰ درصدی از آورده نقدی در دست اقدام دارد که در کدال منتشر شده و به تأیید حسابرس رسیده است. شرکت برای مقابله با پرونده گران فروشی که در سال ۹۷ تشکیل شده بود محصول دوده خود را در بورس کالا عرضه نمود که موجب شد از سازمان حمایت جدا شود. همچنین در پاسخ به سوال سهام داران در مورد نرخ فروش، میانگین نرخ فروش ۲۲ هزار تومانی در بورس کالا و در مورد مواد اولیه به میانگین نرخ خرید ۸ هزار تومانی از بورس انرژی اشاره گردید. مدیرعامل شدوص به یک نکته تحلیلی در مجمع اشاره کرد. وی گفت "مقایسه وضعیت رقبا از جمله مجموعه شصدف نشان می‌دهد که حاشیه سود حاصل شده این مجموعه با توجه به تکنولوژی بالاتر نسبت به شدوص حدود ۲۱ درصد بود که شدوص با تکنولوژی پایین، به حاشیه سود ۲۰ درصد رسید و واقعاً این امر یک شاهکار بود که حاصل افزایش بهره‌وری و خرید به موقع است."

سخوز

سخوز: در سال ۹۹ فروش شرکت با رشد ۵۶% به مبلغ ۸۰۸ میلیارد تومان رسید و بهای تمام شده با رشد ۲۴ درصدی به مبلغ ۳۸۳ میلیارد تومان رسید. سود هر سهم با رشد ۲۵۲ درصدی به مبلغ ۳۶۲ میلیارد تومان رسید و سود هر سهم هم مبلغ ۲۵۸ تومان شد. این در حالی است که قیمت سهم بر روی تابلو ۲,۰۰۰ تومان می‌باشد. یعنی p/e تقریباً ۸، در سال جاری هم قیمت سیمان ۴۰ درصد افزایش یافت و هم قیمت انرژی افزایش قابل توجه‌ای داشت. باید دید برای سال جاری eps سخوز چه مقدار خواهد شد.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 492193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.