عوارض جانبی واکسن کرونا + راه‌های کنترل و تسکین

عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن کرونا را می‌توان با استفاده از راه‌های مختلفی کنترل کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آنجایی که سیستم ایمنی بدن افراد منحصر به فرد است، واکنش‌های مختلفی به واکسن کرونا نشان می‌دهد. عوارض جانبی که ممکن است افراد پس از دریافت واکسن تجربه کنند به عواملی مانند سن، جنسیت، ژنتیک یا سابقه بیماری زمینه‌ای بستگی دارد. با این وجود، متخصصان معتقدند که افراد ممکن است تا ۴۸ ساعت پس از دریافت واکسن عوارض جانبی مربوط به آن را تجربه کنند که نشان می‌دهد واکسن مؤثر واقع شده است و سیستم ایمنی بدن در حال تولید آنتی بادی است. عوارض جانبی رایج شامل درد در محل تزریق، خستگی و سردرد می‌شود. به نظر می‌رسد افرادی که واکسن‌های فایزر و مدرنا را دریافت می‌کنند خستگی و بی حالی بیشتری را پس از تزریق دوز دوم تجربه می‌کنند. متخصصان معتقدند که با استفاده از چند روش ساده می‌توان عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن را تسکین داد. در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

مسکن مصرف نکنید

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که افراد پیش از دریافت واکسن هیچ نوع مسکنی مصرف نکنند، زیرا مصرف داروهایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن باعث می‌شود پاسخ ایمنی بدن کاهش پیدا کند. اگر افراد پس از تزریق واکسن عوارض جانبی شدیدی را تجربه کردند می‌توانند از استامینوفن استفاده کنند که کمترین تأثیر را بر پاسخ ایمنی بدن دارد. به طور کلی متخصصان توصیه می‌کنند که تا حد ممکن برای تسکین عوارض جانبی از روش‌های طبیعی استفاده کنید.

عوارض جانبی واکسن کرونا + راه‌های کنترل و تسکین

کمپرس سرد و حرکت دادن دست

زمانی که واکسن وارد بازوی فرد می‌شود، جریان خون افزایش پیدا می‌کند و سلول‌های ایمنی به سرعت به محل تزریق هجوم می‌آورند که این اتفاق باعث بروز درد در محل تزریق می‌شود. درد در محل تزریق رایج‌ترین عارضه جانبی گزارش شده توسط افراد واکسینه شده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است افراد به منظور کاهش درد در محل تزریق می‌توانند کمپرس سرد یا کیسه حاوی یخ را روی بازوی خود قرار دهند علاوه بر این حرکت دادن بازوی واکسینه شده باعث تحریک جریان خون می‌شود. این کار باعث می‌شود التهاب این قسمت از بدن سریع‌تر کاهش پیدا کند. البته توصیه شده است که افراد محل تزریق واکسن را ماساژ ندهند این کار ممکن است باعث افزایش درد و التهاب شود.

دوش آب گرم

درد عضلانی از جمله عوارض جانبی رایج دریافت واکسن کرونا است. به طوری که تقریباً ۶۰ درصد از افراد شرکت کننده در آزمایشات بالینی واکسن مدرنا و ۳۸ درصد افراد شرکت کننده در آزمایشات بالینی واکسن فایزر و یک سوم افرادی که طی آزمایشات واکسن جانسون اند جانسون را دریافت کردند درد عضلانی را تجربه کردند. متخصصان معتقد هستند نمک حمام به تسکین دردهای عضلانی کمک شایانی می‌کند البته دوش آب گرم نیز در این زمینه بسیار مؤثر است.

مصرف مایعات فراوان

متخصصان معتقد هستند که افراد باید به منظور پیشگیری از بروز عوارض جانبی مربوط به دریافت واکسن کرونا، قبل و بعد از تزریق مقدار زیادی مایعات بنوشند. عوارض جانبی مانند تب و حالت تهوع باعث می‌شود بدن با کمبود آب مواجه شود در صورتی که پیش از این بدن افراد به کم آبی مبتلا شده باشد فرد عوارض جانبی شدیدتری را تجربه خواهد کرد. بنابراین توصیه شده است افراد قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا به مقدار کافی آب بنوشند. اگر روی زبان، لکه‌های سفید نمایان شده است به این معناست که آب کافی ننوشیده‌اید.

عوارض جانبی واکسن کرونا + راه‌های کنترل و تسکین

انجام دادن ورزش سبک

به نظر می‌رسد که ورزش کردن پس از تزریق واکسن ایده خوبی است، البته افراد نباید بیش از حد معمول خود را تحت فشار قرار دهند حتی در صورتی که پیش از این بسیار شدید ورزش می‌کردید نباید تا چند روز پس از دریافت واکسن این کار را ادامه دهید به عنوان مثال اگر فردی هر روز ۴۰ مایل دوچرخه سواری می‌کرده است یا به مدت طولانی روی تردمیل می‌دویده است روز دریافت واکسن و حتی روز پس از آن نباید این ورزش‌ها را انجام دهد، بلکه فقط ورزش‌های سبک به بهبود عوارض جانبی واکسن کمک می‌کند.

مرخصی گرفتن پس از دریافت دوز دوم واکسن

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که افراد زیادی پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا عوارض جانبی شدیدی از جمله خستگی، سردرد و لرز را تجربه کرده‌اند به همین دلیل متخصصان توصیه کرده‌اند در صورتی که فرد واکسینه شده علائم شدیدی را تجربه کرد بهتر است در محیط کار حاضر نشود و در منزل استراحت کند علاوه بر این در صورتی که قرمزی و تورم در ناحیه تزریق واکسن پس از گذشت ۲۴ ساعت بهبود پیدا نکرد، فرد باید با پزشک تماس بگیرد البته گاهی اوقات ممکن است یک هفته طول بکشد تا این علائم بهبود پیدا کند.

کد خبر 492175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.