روسیه و آمریکا؛ تعامل یا تقابل؟!

عرصه روابط بین المللی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی بین‌المللی طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

لاوروف: روسیه به هرگونه تحریم جدید غرب پاسخ می‌دهد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با آرا عیوضیان، همتای خود در ارمنستان در یک کنفرانس خبری گفت: البته می‌دانیم که این سری از تحریم‌ها که توسط اعضای اتحادیه اروپا و سایر کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آغاز شده ادامه دارد. ما این نوع حملات علیه روسیه را نادیده نمی‌گذاریم، حملات علیه نمایندگان رهبری روسیه، نمایندگان پارلمان فدراسیون روسیه، شرکت‌های ما که تنها تقصیر آنها این بوده که در کشوری فعالیت کرده‌اند که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته آن را متجاوز اعلام کند، آن هم بدون هیچ دلیل معتبر و کاملاً غیرقانونی.

وی افزود: تهدیدهای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های جدید و ادعای نداشتن مشروعیت اقدامات متقابل احتمالی روسیه نشان داد که بروکسل احساس مصونیت می‌کند اما این راه، کار به جایی نمی‌برد. این واقعیت که اتحادیه اروپا اعلام کرده است اقدامات ما فاقد مشروعیت و توجیه حقوقی بین‌المللی است تنها یک معنی دارد، اینکه اتحادیه اروپا معتقد است می‌تواند هر کاری انجام دهد و هنگامی که اتحادیه اروپا شروع به تهدید ما با تحریم‌های جدید می‌کند به این فکر می‌افتم که علاوه بر این احساس آزادی عمل و پاکی، اتحادیه اروپا تحت تأثیر یک شیدایی دیگر قرار گرفته است - منظور من مصونیت از مجازات کامل است.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: این یک جاده بن بست است … لابی مهاجم روس هراسی در اتحادیه اروپا کار خود را انجام می دهد… ما نمی‌توانیم این خصومت را بی پاسخ بگذاریم

لاوروف خاطرنشان کرد: معماری روابط خارجی روسیه و اتحادیه اروپا توسط بروکسل در میان حوادث اوکراین تخریب شد.

حمله اسلام هراسانه به نمازگزاران در لندن

مهاجمان اسلام‌هراس در ساعات اولیه صبح در مقابل مرکز اسلامی "ایلفورد" در لندن به سوی نمازگزاران و مسجد تخم مرغ پرتاب کردند.

به گفته مسئولان مسجد تصاویر این حمله توسط دوربین‌های مداربسته ضبط شده و کسی در این حمله آسیبی ندیده است.

در بیانیه مسجد آمده است: مسجد ما در مراسم نماز صبح هدف حمله مردانی سفیدپوست که سرهای خود را تراشیده بودند، قرار گرفت. آنها به سوی مسجد و ما تخم مرغ پرتاب کردند. آنها سوار یک خودروی نقره‌ای رنگ بودند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این یک حمله اسلام‌هراسانه بود و نشان می‌دهد که هنوز عنصر نفرت وجود دارد که باعث می‌شود تا افرادی تلاش کنند هر زمانی که می‌خواهند از فرصت استفاده کنند و شانس خود را برای انجام چنین حملاتی امتحان کنند. ما به همه تاکید داریم تا هوشیار باشند.

مقام‌های لندن از جمله پلیس متروپلیتن و شورای محلی تحقیقاتی را دراین‌باره انجام داده و در حال جست‌وجو برای یافتن عاملان این حمله هستند. هنوز هیچ دستگیری‌ در این رابطه انجام نشده و پلیس گشت‌های خود را در محل برای اجتناب از وقوع حملات مشابه بیشتر کرده است.

مقام‌های شورای شهری لندن و سیاستمداران این حمله را محکوم کرده و آن را واقعاً ننگین و شرم‌آور خوانده و گفتند، چنین رویدادهایی نه تنها بر جامعه مسلمان بله بر جامعه انگلیس اثر می‌گذارد و بذر نفرت و تفرقه را در زمانی که جامعه نیاز به وحدت دارد می‌کارد.

پلیس متروپولیتن بیانیه‌ای را منتشر کرد و به نمازگزاران نسبت به احساس قوی روحیه جامعه اطمینان بخشید و این مساله را اعلام کرد که جنایات از روی انزجار تحمل پذیر نخواهد بود.

بلینکن: جدیت خود را برای بازگشت به پایبندی‌های برجامی نشان دادیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در گفت‌وگو با برنامه "امروز" بی بی سی اظهار کرد: در طی چندین هفته گذشته در وین با شرکای اروپایی خود، روسیه و چین و به طور غیرمستقیم با ایران تعامل داشتیم. ما جدیت خود برای بازگشت به پایبندی‌های برجامی را نشان داده‌ایم و آنچه که نمی‌دانیم این است که آیا ایران آمادگی دارد که همین تصمیم را اتخاذ کند و به جلو پیش برود یا نه.

وی در ادامه مدعی شد که ایران در حال نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای است و گفت: قبل از آنکه چند سال پیش توافق حاصل شود، ایران چندین هفته با تولید مواد شکاف‌پذیر برای ساخت یک سلاح هسته‌ای فاصله داشت و برای ما زمانی برای آنکه بتوانیم اقدامی انجام دهیم باقی نمی‌گذاشت.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر، متأسفانه، ایران بسیاری از محدودیت‌هایی که طبق این توافقنامه وضع شده بود را به دلیل خروج ما از توافق برداشته است و هم‌اکنون بار دیگر به نقطه‌ای نزدیک‌تر شده است که زمان گریز (هسته‌ای) را به تنها چند ماه یا حتی کمتر کاهش دهد.

بلینکن در پاسخ به سوالی درباره اینکه "آیا آمریکا با پرداخت بدهی انگلیس به ایران برای آزادی نازنین زاغری موافقت می‌کند" گفت: این تصمیم مستقل انگلیس است.

بایدن: ایران در خصوص مذاکرات وین جدی است

جو بایدن در پاسخ به این سوال که آیا ایران در مذاکرات وین جدی است، گفت: بله اما تا چه حد جدی است؟ کاری که آنها حاضر به انجام آن باشند یک داستان دیگر است اما با این حال در حال گفت‌وگو هستیم.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز پنجشنبه در گفت‌وگو با برنامه «امروز» بی‌بی‌سی عنوان کرده بود: ما برای چندین هفته است که با شرکای اروپایی، چین و روسیه و به طور غیر مستقیم با ایران تعامل داریم‌. ما جدیت خود را برای بازگشت به پایبندی به برجام نشان داده‌ایم. چیزی که نمی‌دانیم این است که آیا ایران نیز حاضر است همین تصمیم را بگیرد و به جلو حرکت کند یا نه.

جلسات اخیر کمیسیون مشترک برجام در راستای احیای توافق هسته‌ای از طریق لغو تحریم‌های اعمال‌شده آمریکا بر ایران و بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای، طی دو هفته اخیر برگزار شدند.

پیشرفت‌هایی در وین حاصل شده اما هنوز راه زیادی در پیش است

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با نشریه شورای آتلانتیک به سوالاتی پیرامون چالش‌های دولت آمریکا در عرصه بین‌الملل، ازجمله بازگشت به برجام پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین با بیان اینکه از بازگشت به جامعه بین‌الملل خرسند است، گفت: من ابتدا می‌خواهم از شرکای اروپایی‌مان تشکر کنم که به معنای واقعی سررشته مذاکرات برای بازگشت و پایبندی به برجام و مبنا قرار دادن آن برای حصول توافقی طولانی‌تر، قوی‌تر و بهتر با هدف رسیدگی به سایر نگرانی‌ها از سوی ایران همچون رفتار این کشور در منطقه، موشک‌های بالستیک آن، تجارت تسلیحات و سوابق حقوق بشری‌اش در داخل کشور و در سراسر دنیا را در دست دارند.

وی در ادامه به وجود زندانیان دو تابعیتی در ایران اشاره کرد و مدعی شد که همه آنها ناعادلانه در حبس به سر می‌برند.

شرمن افزود: موضوعات زیادی برای رسیدگی وجود دارد که اروپا جلودار آن است. همان طور که می‌دانید این مذاکرات غیرمستقیم است و تیم مذاکره کننده ما در هتلی جداگانه هستند. پیشرفت‌هایی در این مذاکرات حاصل شده اما هنوز راه زیادی برای طی کردن وجود دارد.

این مقام آمریکایی خاطر نشان کرد: من امیدوارم که بتوانیم به یک فهم مشترک برسیم تا توافق فنی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که در ماه مه منقضی می‌شود تمدید کنیم. امیدوارم که ما بتوانیم به پیشرفت‌های کافی دست یابیم که تا برگزاری انتخابات ایران در ماه ژوئن پایدار بماند.

شرمن که در مذاکرات سال‌های قبل برای حصول برجام، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا بود در ادامه اظهارات خود گفت: نمی‌دانم آیا می‌توانیم تا ضرب‌الاجل انتخابات ایران در ماه ژوئن به تفاهمی برای پایبندی در برابر پایبندی و توافقی برای ادامه رایزنی‌ها بعد از آن دست پیدا کنیم یا خیر. من از همکاران اروپایی‌مان برای پیش بردن این رایزنی‌ها تشکر می‌کنم.

وی بار دیگر به حبس چند شهروند دو تابعیتی در ایران اشاره کرد و گفت که به همراه اروپایی‌ها برای آزاد شدن این افراد تلاش می‌کنند.

درخواست بلینکن از کره شمالی برای تعامل با آمریکا

"آنتونی بلینکن"، وزیر امور خارجه آمریکا از کره شمالی خواست سر میز مذاکره بازگردد و گفت ایالات متحده در صدد ایجاد پیشرفت عملی در راستای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره، از طریق دیپلماسی است.

 این درخواست به دنبال آن مطرح شد که کره شمالی تهدید کرد آمریکا "با بحران بدتر و بدتری مواجه خواهد شد".

دیپلمات ارشد آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "دومینیک راب"، همتای انگلیسی خود اظهار کرد: امیدوارم کره شمالی از فرصت برای تعامل دیپلماتیک استفاده کرده و راه‌های موجود در راستای هدف خلع سلاح هسته‌ای تمام و کمال شبه‌جزیره کره را بررسی کند.

بلینکن به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه و توسعه گروه ۷ یا G7 عازم لندن است.

کره شمالی روز یکشنبه (به وقت سئول) اظهار کرد آمریکا در وضعیت سختی قرار خواهد گرفت.

پیونگ‌یانگ اشاره‌ای به سخنرانی اخیر بایدن در کنگره آمریکا داشت که گفته بود، ایالات متحده با متحدان خود همکاری می‌کند تا شبه‌جزیره کره را از طریق دیپلماسی، خلع سلاح کند.

اظهارات بلینکن نیز در حالی مطرح می‌شود که آمریکا بررسی جامع خود پیرامون سیاست در قبال کره شمالی را تکمیل کرده است.

وی گفت، تصمیم به تعامل بر عهده کره شمالی است، اما سیاست تازه آمریکا در قبال کره شمالی، بر محوریت دیپلماسی قرار دارد.

بلینکن اضافه کرد: بنابراین نه تنها می‌خواهیم ببینیم کره شمالی چه می‌گوید بلکه می‌خواهیم ببینیم در روزها و ماه‌های آینده چه می‌کند. ما سیاست روشنی داریم که دیپلماسی در محور آن قرار دارد و فکر می‌کنم به عهده کره شمالی است که تصمیم بگیرد می‌خواهد تعامل داشته باشد یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: آنچه اکنون داریم، سیاستی است که خواستار یک رویکرد عملی است که به منظور حصول پیشرفت عملی در راستای افزایش امنیت آمریکا، متحدان و نیروهای اعزامی ما، از دیپلماسی با کره شمالی استقبال می‌کند.

ورود دو بمب‌افکن B-52 آمریکا به قطر

ارتش ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که دو فروند بمب‌افکن «B-52» را وارد پایگاه نظامی «العدید» در قطر کرده است. ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در بیانیه‌ای از ورود دو فروند بمب‌افکن B-52 به پایگاه العدید در کشور قطر خبر داد. بر اساس این بیانیه، این بمب‌افکن‌ها به منظور تأمین امنیت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به منطقه اعزام شده‌اند.

ارتش آمریکا اعلام کرد با اعزام این دو هواپیما، شمار بمب‌افکن‌های B-52 مستقر در پایگاه‌های این کشور در منطقه به ۶ فروند رسیده است. فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا پیشتر اعلام کرده بود خروج نیروهای این کشور از افغانستان از ابتدای عقب نشینی در اواخر هفته گذشته تا ۶ درصد بوده است در همین حال، گروه «طالبان» شنبه گذشته نسبت به تأخیر افتادن خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هشدار داد و اعلام کرد در صورت ادامه روند تأخیر خروج، این گروه حق دارد به نیروهای خارجی حمله کند. بر اساس قرارداد صلحی که بین آمریکا و گروه طالبان اواخر سال گذشته در قطر امضا شد، نیروهای آمریکایی باید هر چه سریع‌تر نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند.

دولت «جو بایدن» وعده داده تا حدود پنجاه ماه دیگر نیروهای نظامی آمریکا را از افغانستان خارج کند که این امر با مخالفت گروه طالبان مواجه شده و خواهان خروج هر چه سریع‌تر این نیروها شده است.

تمدید وضعیت اضطرار ملی در قبال سوریه و عراق از سوی آمریکا

طبق اطلاعیه منتشره از سوی کاخ سفید، دولت آمریکا تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه را برای یک سال دیگر تمدید کرده است. طبق اعلام کاخ سفید، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در فرمانی مجزا وضعیت اضطرار ملی در ارتباط با ثبات در عراق را تمدید کرد.

در اطلاعیه کاخ سفید در خصوص سوریه به محدودیت‌های متعددی که به تدریج از سوی واشنگتن علیه دمشق بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ اعمال شد، اشاره شده است. تحریم‌های مذکور به طور خاص شامل مسدود کردن دارایی‌های افراد خاص و اشخاص حقوقی و همچنین ممنوعیت صادرات انواع خاصی از کالاها و خدمات آمریکایی به سوریه می‌شود.

دولت آمریکا اتهامات تکراری را بهانه تمدید تحریم‌ها قرار داده و در این اطلاعیه ادعا کرده است: اقدامات و سیاست‌های رژیم سوریه از جمله در ارتباط با تسلیحات شیمیایی و حمایت از سازمان‌های تروریستی، تهدیدی غیرمعمول و فوق العاده‌ علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده است در نتیجه وضعیت اضطرار ملی که ۱۱ ماه می ۲۰۰۴ اعلام و اقداماتی در این زمینه انجام شد باید بعد از ۱۱ می ۲۰۲۱ ادامه یابد بنابراین وضعیت اضطرار ملی را که در ارتباط با اقدامات دولت سوریه اعلام شد یک سال دیگر ادامه می‌دهم. در اطلاعیه دولت آمریکا همچنین اتهاماتی در خصوص نقض حقوق بشر مطرح و از دمشق خواسته شده آتش بس سراسری برقرار کند.

ادعاها در خصوص استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی، در حالی است که یک نهاد نظامی روسی در سوریه اخیراً درباره آماده شدن تروریست‌های تحت حمایت غرب که در استان ادلب مستقر هستند برای حمله شیمیایی و متهم کردن دولت سوریه هشدار داد.

کد خبر 492154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.