خلأ مدیریت واحد و یکپارچه شهری در کلانشهرها

مشاور شهردار تبریز در امور بانوان گفت: یکی از واژه‌هایی که امروزه به عنوان راهکار اصلی در مدیریت شهری مطرح می‌شود، مدیریت واحد و یکپارچه ی شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شبنم خداخواه در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«آیا زمان آن نرسیده است که به فکر تحقق مدیریت واحد شهری باشیم؟

خلأ مدیریت واحد و یکپارچه شهری در کلانشهرها؛ یکی از واژه‌هایی که امروزه به عنوان راهکار اصلی در مدیریت شهری مطرح می‌شود، مدیریت واحد و یکپارچه شهری است. مدیریت شهری در حقیقت اداره‌ی امور شهر به منظور ارتقای شاخص‌های زندگی شهری در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با همکاری کلیه‌ی عوامل مؤثر، با عنایت به اهداف و سیاست‌های کلان کشور است.

مدیریت واحد شهری نیز شامل بخش‌های مختلف و متنوع بسیاری در شهر است که اهداف ویژه ای را دنبال می‌کند که می‌تواند به ارتقای شرایط کار و زندگی در شهرها کمک کند و زمینه ساز توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی پایدار در حفاظت از محیط کالبدی شهرها باشد. مدیریت واحد شهری امروزه تمام جنبه‌های توسعه شهرها را می‌تواند در بر داشته باشد که با ایجاد یک هماهنگی زمینه‌ای و قوی، راه را برای توسعه‌ی پایدار هموار کند.

مدیریت یکپارچه شهری شامل بخش‌های مختلف و مورد نیاز مدیریت شهری، از جمله مدیریت حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست و زندگی و بازسازی بافت فرسوده شهری و مدیریت فرهنگی شهر است و البته آنچه که امروز غفلت از آن در کلانشهرها موجبات ضررهای جبران ناپذیری گردیده است، نبود توجه کافی به این امر است.

غفلت از مدیریت واحد در کلانشهرها حلقه مفقوده معضلات و مشکلاتی است که این روزها بیشتر در کلانشهرها شاهد آن هستیم که صدمات جبران ناپذیر به محیط زیست و معضلات ترافیکی موجود در شهرهای بزرگ گواهی بر این مدعاست. از طرفی چهره‌ی ناموزون کلانشهرها در مناطق حاشیه نشین در کنار برج‌ها و شیوه‌ی زندگی متفاوت در این مناطق در کنار آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی معضلی است که بدون دسترسی به مدیریت واحد شهری عملاً قابل دستیابی نیست.

لذا برای ایجاد شرایط موزون در کالبد شهرها، در کنار منابع اقتصادی، مدیریتی همه جانبه و فراگیر مورد انتظار شهروندان است و تا زمانی که این مدیریت محقق نگردد نمی‌توان تغییرات چشمگیری در کلانشهرها را انتظار داشت. چنانچه در اتفاقات و حوادثی که روزهای اخیر شاهد آن بوده‌ایم، خلأ مدیریت واحد شهری به شدت احساس و برخوردهای جزیره‌ای و فرافکنی‌های مختلف سبب بروز نگرانی‌هایی شد که با برنامه ریزی های بهنگام مدیریت واحد به راحتی قابل کنترل و پیش بینی بود.»

کد خبر 492130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.