امکان استفاده از پساب در مزارع شرق اصفهان وجود ندارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استفاده از پساب در کشاورزی صحت ندارد زیرا اطراف رودخانه جاده زده شده، ترددهایی وجود دارد و امکان استفاده مستقیم از این پساب در هیچ زمین کشاورزی وجود ندارد.

اصغر رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تصاویر و فیلم‌های منتشر شده مبنی بر کشت صیفی‌جات در شرق اصفهان با پساب، اظهار کرد: ممکن است مسائل دیگری در ورای این مسئله باشد، اینکه فقط جهاد کشاورزی کشت و کار با پساب را توضیح دهد از وظایف و اختیارات آن برای رسیدگی به این موضوع نیست دستگاه‌های متولی از جمله محیط زیست، آب منطقه‌ای و شبکه دامپزشکی که در این زمینه دستورالعمل قانونی دارند باید پاسخگو باشند.

وی افزود: در این عرصه که کلیپ‌هایی از آن منتشر شده است هیچ کشت سبزی و صیفی و سبزیجات تازه خوری وجود ندارد. این که این موضوع صرفاً از دیدگاه کشاورزی بررسی شود جامعیت بررسی آن را خدشه دار می‌کند.

جهاد کشاورزی موافق استفاده از پساب در مزارع کشاورزی نیست

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: جهاد کشاورزی موافق استفاده از پساب در مزارع کشاورزی نیست اما دستگاهی هم نیست که مجوز استفاده از پساب صادر کند بنابراین اگر کسی برداشتی از پساب کرده یا مجوزی در این خصوص دریافت کرده است کار غیر قانونی انجام داده و باید پاسخگوی آن باشد.

رستمی افزود: البته به عنوان اینکه این پساب، منبع آبی است که روز به روز در حال افزایش است اگر شرایطی فراهم شود که دستگاه‌های ذی‌ربط بتوانند تصفیه تکمیلی بر این آب بگذارند تا حتی برای بخش کشاورزی و گیاهان مثمر نیز مورد استفاده قرار بگیرد، جهاد کشاورزی از این طرح حمایت کرده و کشاورزان نیز از آن استقبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه ادارات محیط زیست و آب و فاضلاب متولی کنترل پسابی هستند که اکنون در رودخانه رها می‌شود، تصریح کرد: اینکه گفته شده این پساب در کشاورزی استفاده می‌شود صحت ندارد زیرا اطراف رودخانه جاده زده شده، ترددهایی وجود دارد و امکان استفاده مستقیم از این پساب در هیچ زمین کشاورزی وجود ندارد پساب شرق نیز در مسیری است که عده‌ای به صورت جزئی در مزارع گندم، جو و یونجه که گیاهان چند ساله هستند استفاده کرده‌اند.

الگوی کشت شرق اصفهان سبزی و صیفی نیست

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه الگوی کشت آن منطقه سبزی و صیفی نیست، گفت: هدف جهاد کشاورزی تولید محصولات کشاورزی سالم و ایجاد سلامت و امنیت غذایی است.

رستمی خاطرنشان کرد: بر اساس ماد ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی صراحتاً بیان شده است که در خصوص استفاده از پساب یا آلاینده‌های آب و خاک و محیط زیست دستگاه‌های متولی مشخص شده‌اند که دستورالعمل‌های قانونی دارند و می‌توانند با متخلفان برخورد قانونی داشته باشند.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی هر کمکی بتواند انجام می‌دهد و به خصوص در محصولات سبزی و صیفی که تازه مصرف می‌شود اگر با تخلفی رو به رو شود، از آن شکایت می‌کند، تعداد زیادی از مزارع بوده که در سال‌های گذشته شناسایی و معدوم شده است اما این کار نیز با هماهنگی دستگاه قضائی، سازمان محیط زیست و سایر دستگاه‌های متولی انجام شده است.

کد خبر 492115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.