کرونای هندی در استان اصفهان گزارش نشده است/انجام واکسیناسیون عمومی در تابستان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص آخرین وضعیت کرونا ویروس در استان اصفهان، شیوع کرونا هندی، تغییر وضعیت رنگ‌بندی و موج جدید کرونا توضیحاتی ارائه داد.

آرش نجیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آخرین وضعیت کرونا در استان اصفهان و روند شیوع آن، اظهار کرد: آمار ابتلا و بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان از هفته گذشته با شیب ملایم در حال کاهش است، اما همچنان بیش از ۲ هزار بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند و افراد باید نکات بهداشتی مقابله با شیوع کرونا را با جدیت رعایت کنند تا با کنترل بیماری شاهد کاهش بیشتر آمارها در استان باشیم.

ایجاد ایمنی واکسن در بدن ۲ ماه طول می‌کشد

وی در خصوص میزان ایمنی افراد دریافت کننده واکسن، گفت: برخی از جنبه‌های انتقال ویروس کرونا، مانند انواع جهش‌های آن در دنیا و انتقال آن به دیگر نقاط و میزان ایمنی افرادی که واکسن را دریافت کردند کاملاً مشخص نیست و افراد باید موارد بهداشتی مانند استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و تجمع‌ نکردن‌ها را همچنان رعایت کنند، همچنین افرادی که واکسن دریافت می‌کنند تا حدود دو ماه بعد ایمنی در بدن آن‌ها ایجاد می‌شود.

احتمال موج پنجم کرونا با افزایش عادی‌انگاری‌ها

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه عادی انگاری‌ها ما را به سمت موج‌های بعدی بیماری در استان سوق می‌دهد، اضافه کرد: اگر رعایت دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا ویروس انجام نشود و افراد با تغییر رنگ‌بندی‌ها و انجام واکسیناسیون دچار عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در خصوص رعایت‌ها شوند، در آینده نزدیک وارد موج جدیدی خواهیم شد که شرایط در موج‌های جدید قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است کنترل بیماری دشوارتر شود.

وی در خصوص علائم و شدت کرونا ویروس با جهش هندی، تصریح کرد: کرونا ویروس با جهش هندی در علائم تفاوت خاصی با کرونا ویروس انگلیسی یا نوع چینی ندارد و جهش‌ها باعث افزایش شدت بیماری‌زایی و سرعت سرایت‌پذیری ویروس شده است و از این نظر انواع ویروس کرونا با یکدیگر متفاوت هستند. تاکنون در استان اصفهان ابتلای کرونا ویروس با جهش هندی نداشته‌ایم اما در دیگر استان‌ها شیوع آن اعلام شده است.

لزوم ثابت ماندن شاخص رنگ‌بندی‌ها

نجیمی با بیان اینکه از چند روز پیش وضعیت رنگ‌بندی استان اصفهان نارنجی شده است، اما همچنان دو هزار بیمار مبتلا به کرونا ویروس در استان وجود دارد، افزود: تغییر وضعیت نباید به ایجاد خوش خیالی و رعایت‌ نکردن‌ها در مردم منجر شود و تصور کنند که شیوع کرونا تمام شده است، این تغییر رنگ‌بندی بر اساس شاخص‌های وزارت بهداشت و درمان در استان‌ها و در کشور انجام می‌شود، تغییر وضعیت رنگ‌بندی شاخص‌های متغیری دارد اما درخواست داریم این شاخص‌ها ثابت باشد تا مردم سردرگم و نگران نشوند.

وی با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا ویروس، افزود: واکسیناسیون سالمندان در حال انجام است و تاکنون درصد بسیار کمی از افراد واکسن کرونا را دریافت کردند و پیش‌بینی می‌شود که واکسیناسیون عمومی به تابستان برسد، بنابراین همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد.

مثبت شدن ۳۷ درصد آزمایش‌های کرونا در استان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: میزان شیوع ویروس کرونا در استان اصفهان در هفته گذشته بین ۳۵ تا ۴۰ درصد بوده و حدود ۳۷ درصد آزمایش کرونا مثبت بوده است، در حال حاضر حدود ۲ هزار بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان‌ها بستری هستند و تعداد موارد فوتی ناشی از کرونا نیز حدود ۳۰ نفر در روز است.

وی ادامه داد: بیمارستان الزهرا(س) بار استان را به عنوان بیمارستان مرجع کرونا بر دوش می‌کشد و بیمارستان غرضی نیز ریفرال کرونا است، بیمارستان خورشید هم بیماران کرونا ویروس را پذیرش می‌کند، بیمارانی که شرایط عمومی آن‌ها مساعد باشد به بیمارستان صحرایی منتقل می‌شوند، البته سایر بیمارستان‌های استان نیز بیمار کرونایی دارند و به بیماران کرونا خدمت‌رسانی می‌کنند.

کد خبر 491808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.