۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
مرمت «فرهاد» آغاز شد

مدیر مجموعه تئاتر شهر از آغاز مرمت مجسمه "فرهاد قفل‌زن" که به تازگی مورد تهدید سارقان قرار گرفته بود، خبر داد.


به گزارش ایمنا، ابراهیم گله‌دارزاده اظهار کرد: از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران به عنوان متولی حفظ و نگهداری مجسمه‌های شهری تماسی گرفته شد و بعد از مذاکره با دوستان این سازمان، مسئولیت مرمت این مجسمه به یکی از بهترین مرمت‌گران سپرده شد.

وی افزود: در حال حاضر با ایجاد یک داربست، کارگاهی ایجاد شده تا مجسمه به سرعت به حالت قبلی برگردانده و نصب شود.

مدیر مجموعه تئاتر شهر با اشاره به این‌که مجسمه "فرهاد قفل‌زن" شش ماه پیش زنگ‌زدایی شده است، افزود: هنگام زنگ‌زدایی، وضعیت کلید نامناسب تشخیص داده و این موضوع مطرح شد که امکان جداسازی آن از مجسمه باید حذف شود.

گله‌دارزاده ادامه داد: کارشناسان زنگ‌زدایی به این موضوع توجه داشتند که احتمال سرقت از مجسمه وجود دارد اما آن زمان قرار شد این مساله با یک فاصله زمانی حل شود.

وی با اشاره به این‌که در ماجرای اخیر، یکی از پیچ‌های کلید مجسمه "فرهاد قفل‌زن" از بدنه مجسمه باز شده است، گفت: پیچ دیگری را به دلیل زنگ‌زدگی شکسته بودند که آسیبی جزئی به مجسمه وارد کرد و حالا قرار است این بخش مرمت شود.

مدیر مجموعه تئاتر شهر با یادآوری این‌که در دهه گذشته قفل‌هایی که به بدنه مجسمه متصل بوده، به سرقت رفته است، اضافه کرد: عکس‌های ۱۵ سال پیش نشان می‌دهد مجسمه کامل بوده و طی دهه گذشته قفل‌های آنکه سبک بوده‌اند، به سرقت رفته‌اند ولی از آن‌جا که کلید سنگین و مقاوم است، با قدرت شکسته شده.

گله‌دارزاده اظهار کرد: آقای ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی عنوان کرد که این سازمان خود را مکلف می‌داند تا مجسمه را به حالت اولیه برگرداند. این وعده از جانب دوستان سازمان زیباسازی داده شده و در صورت اجرایی شدن، این اتفاق حتماً با مدیریت یا نظارت آقای پرویز تناولی به عنوان سازنده این مجسمه انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته بعضی کارشناسان معتقدند اضافه کردن قفل‌ها بی فایده است چراکه همچنان امکان ربوده شدن آن‌ها وجود دارد. مگر این‌که پیش از اقدام برای این امر، تمهیدی برای حفاظت از مجسمه بیندیشیم. خوشبختانه فعلاً مرمت مجسمه به مرمت‌گری که در زمینه مرمت مجسمه‌های برنزی و فلزی مهارت دارد و مسئول مرمت مجسمه‌های موزه معاصر هم بوده، سپرده شده است و امیدوارم در چند روز آینده این کار به انجام برسد.

منبع: ایسنا

کد خبر 491781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.