۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
واکنش ها به بزرگداشت روز جهانی قدس

مراسم روز جهانی قدس در بسیاری از کشورها با توجه به محدودیتهای کرونایی به صورت خاص در فضای مجازی برگزار شد و این حماسه بازتاب گسترده‌ای را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز جهانی قدس آخرین جمعه ماه رمضان است که امام خمینی در سال ۱۳۵۸ آن را روزی رسمی برای حمایت از مردم فلسطین دانست و از مسلمانان جهان خواست که برای کوتاه کردن دست دولت اسرائیل و پشتیبانان آن به هم بپیوندند.

نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس، با حمایت بسیاری از روشنفکران و هنرمندان مواجه شد و امروزه علاوه بر ایران، در کشورهای مختلفی از جهان، راهپیمایی و مراسم روز قدس برگزار می‌شود.

امسال مراسم روز جهانی قدس در بسیاری از کشورها با توجه به محدودیت‌های کرونایی به صورت خاص در فضای مجازی برگزار شد و واکنش‌های مسئولین و کاربران را در فضای مجازی به همراه داشت.

حسن روحانی رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران با گرامیداشت روز جهانی قدس، گفت: مردم روز قدس به یاد ملت فلسطین و عزیزانمان که هفتاد و چند سال است از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند و در خیابان‌ها کشورهای مختلف در شرایط بسیار سخت زندگی می‌کنند را گرامی خواهند داشت. جامعه جهانی به آنان (مردم فلسطین) توجه ندارد و غاصبان همچنان به غصب خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: ملت بزرگوار ما جمعه آخر ماه مبارک رمضان را در یادآوری از حقوق ملت فلسطین و باز پس‌گیری قدس عزیز به دست مسلمانان مورد توجه قرار می‌دهند و این مورد توجه همه مسلمانان بوده است و امیدوارم مردم فلسطین در این جهاد خود به پیروزی دست یابند تا مسلمانان هم به آرزوی دیرینه خود برسند.

رئیس جمهور ادامه داد: ما برای آزادسازی قدس دعا می‌کنیم و همه از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی استفاده خواهیم کرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در صفحه توئیتر خود نوشت: روز قدس روز یادآوری است. روز مبارزه با عملیات "عادی‌سازی " اشغالگری، روز مبارزه با فراموشی و روز انتقال تاریخ فلسطین به نسل‌های جدید است تا کودکان فلسطینی «از یاد نبرند که باید به خانه بازگردند» (محمود درویش).

واکنش ها به بزرگداشت روز جهانی قدس

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم به مناسبت گرامیداشت روز جهانی قدس در صفحه توئیتر خود نوشت: فلسطین ملاک سنجشی برای عدالت است. شمار اندکی از این آزمون سربلند بیرون آمده‌اند، اما ایران با افتخار کنار مردم فلسطین ایستاد؛ مردمی که در برابر قساوت یک رژیم آپارتاید مقاومت می‌کنند. روز قدس، یادآوری سالانه ضرورت اخلاقی همبستگی جهانی با فلسطین است.

واکنش ها به بزرگداشت روز جهانی قدس

عباس صالحی‬ وزیر‬ فرهنگ‬ و‬ ارشاد‬ اسلامی‬ در صفحه توئیتر خود نوشت: اشغال قدس، زخم ناسور و چرکین هفتاد ساله است. گذر ایام نه تنها مرهم نبود که بر تلخی آن افزود! فلسطین هر روز مظلوم‌تر از دیروز!

واکنش ها به بزرگداشت روز جهانی قدس

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات درباره روز قدس در صفحه توئیتر خود نوشت: از فلسطین تا فلسطین؛ مبادا ظلم برایمان عادی شود. ظلم، ظلم است.

واکنش ها به بزرگداشت روز جهانی قدس

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در صفحه توئیتر خود نوشت: فلسطین آزمون بزرگ جامعه جهانی در میزان وفاداری به آرمان عدالت، آزادگی و انسانیت، اراده مقابله با ظلم و توانایی در تحقق عدالت است. با گذشت هفتاد سال همچنان درد باقی و زخم التیام نیافته است.

واکنش ها به بزرگداشت روز جهانی قدس

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دراین‌باره گفت: رژیم صهیونیستی، بی‌رحم‌ترین ماشین جنایت و غارت در طول حیات بشر است. موجودیت این رژیم منحوس در گروی کشتار انسان‌های مظلوم و ایجاد جنگ و نا امنی با همراهی مستکبرین عالم است. روز قدس، روز جدایی حق از باطل است؛ امروز با وحدت و مقاومت همه مسلمین، آزادی قدس نزدیک‌تر از هر زمانی است.

واکنش ها به بزرگداشت روز جهانی قدس

البته واکنش به روز مانند همیشه معطوف به مسئولان وزرا نبوده و مردم عادی نیز نسبت به آن حساسیت دارند.

کاربری به نام مریم در صفحه توئیتر خود نوشته است که «سازمان‌های حقوق بشری هم اسرائیل را آپارتاید اعلام کرده‌اند و امروز کل جهان نسبت به جنایت و نسل‌کشی در فلسطین ساکت‌اند و تحریم و تجاوز برای کمک به حقوق بشر را هم فراموش کرده‌اند.‏‬ حقوق بشر هم تنها ابزار استعمارشان است و شامل مردم مستعمره‌شان نمی‌شود.»

واکنش ها به بزرگداشت روز جهانی قدس

کاربر دیگری به نام احسان در با اشاره به خطر اسرائیل برای جهان نوشت: «اگر کشوری در خاورمیانه تصور می‌کند از شر اسرائیل در امان خواهد بود رسماً دچار بلاهت است. اسرائیل یک آپارتاید پیشرفته با خطرناک‌ترین نوع ایدئولوژی مذهبی افراطی است که غصب و تجاوز و دزدی به بخشی از فرهنگ عامه‌اش تبدیل شده. از اینها خیلی بیشتر باید ترسید تا داعش.»

واکنش ها به بزرگداشت روز جهانی قدس

کاربری به نام علی نیز در حساب کاربری خود نوشت: «روزی دوباره آنچه باید بشود، می‌شود و پرچم آزادی در جای‌جای بیت المقدس برافراشته خواهد شد.
‏روزی که دیگر خبری از شر مطلق نیست.»

واکنش ها به بزرگداشت روز جهانی قدس

خبر تکمیل می‌شود...

کد خبر 491733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.