مواد غذایی مفید و مضر به حال کبد/نمک زیاد نخورید

فواید درمانی گیاه بهار نارنج، عوارض مصرف نمک، کاهش درد مفاصل با خوردن موسیر، مواد غذایی مفید و مضر به حال کبد، تغذیه دوران نقاهت بیماری کرونا و خواص توت خشک را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری از افراد از عوارض خطرناک مصرف بیش از حد چربی آگاهی دارند و اکنون یک مطالعه به تازگی کشف کرده است که میزان نمکی که می‌خورید می‌تواند شما را در برابر بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها (مانند مسمومیت غذایی کشنده) و ویروس‌ها (مانند کرونا) آسیب پذیرتر شود.

بنابراین برای مطالعه جدید، "تیم گیز برگر "متابولیسم سلول‌های ایمنی را که در معرض غلظت‌های زیاد نمک قرار گرفته‌اند بررسی کردند. گیزبرگر، اظهار کرد: این بار آن‌ها بیشتر در مورد تأثیر نمک بر ایمنی بدن، اطلاعات کسب کردند و دریافتند نمک، زنجیره تنفسی را مختل می‌کند، سلول‌ها ATP کمتری تولید می‌کنند و اکسیژن کمتری مصرف می‌کنند.

بنابراین چه مقدار نمک برای خوردن روزانه بی‌خطر است، طبق این مطالعه متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که بزرگسالان مصرف روزانه خود را حداکثر به پنج یا شش گرم محدود کنند، این محاسبه شامل نمکی است که در غذاهای فرآوری شده پنهان است.

تغذیه دوران نقاهت بیماری کرونا

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص تغذیه بیماران کرونایی در دوران نقاهت بیماری، اظهار کرد: مصرف دمنوش‌ها، میوه و سبزی‌ها به دلیل دارا بودن املاح و ویتامین‌ها انتخاب خوبی برای کاهش التهاب در ایام نقاهت کرونا هستند و حالت نشاط آور و توان زایی در این افراد را به دنبال دارد.

 مواد غذایی مفید و مضر به حال کبد/نمک زیاد نخورید

سیده زهرا شریعت پناهی، افزود: بیماران کرونایی در ایام نقاهت بیماری دچار مشکلاتی نظیر کاهش وزن، از بین رفتن بافت عضلانی، کاهش اشتها، مشکلات تنفسی، خستگی، اختلالات بویایی و چشایی می‌شوند که باید با مصرف غذاهای پرکالری و پروتئین جبران شود.

وی تاکید کرد: غذاهایی که از پروتئین بیشتری اعم از گیاهی یا حیوانی نظیر سوپ‌ها، گوشت‌ها و لبنیات برخوردار هستند، می‌توانند کاهش وزن و عضله در دوران نقاهت کرونا را بهبود دهد.

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: مصرف دمنوش‌ها انتخاب خوبی برای کاهش التهاب در بین بیماران مبتلا به کرونا هستند زیرا با کاهش التهاب، حالت نشاط آوری و توان زایی در فرد ایجاد می‌کند و مصرف میوه و سبزی نیز به دلیل افزایش دریافت ویتامین‌ها و املاح باید در این دوران بیشتر مصرف شود.

خواص توت خشک

تأمین کالری و انرژی بدن، فیبر داشتن و ملین بودن، وجود مواد معدنی، پروتئین گیاهی و انواع ویتامین از خواص عمومی توت خشک است؛ اما از گذشته دور و در طب سنتی ملل (مانند چین)، توت خشک برای درمان مشکلات ریه و تنفسی، ازجمله درمان سرماخوردگی، جلوگیری از آنفلوانزا و کمک به درمان آسم به کار گرفته‌شده است و اکنون نیز به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و افزایش سیستم ایمنی بدن، برای پیشگیری و درمان سرطان و حتی حفظ جوانی توصیه می‌گردد.

پایین آوردن کلسترول خون، مؤثر در لاغری با وجود داشتن قند طبیعی، مناسب برای افراد دیابتی، کمک به سلامتی و عملکرد درست معده، روده‌ها و کبد، سلامتی پوست و جلوگیری از آلرژی بهاری (آب‌ریزش بینی و چشم و عطسه) از دیگر خاصیت‌های توت خشک است.

توت منبع آهن است و برای رفع کم‌خونی، تصفیه و گردش خون و کاهش فشارخون بالا مؤثر است و می‌دانید که گردش خون و فشار نرمال، برای پاک‌سازی بدن، حفظ تندرستی، درمان بیماری‌ها و از بین بردن ویروس‌ها خیلی بسیار بااهمیت است.

 مواد غذایی مفید و مضر به حال کبد/نمک زیاد نخورید

مواد غذایی مفید و مضر به حال کبد

کبد، مهم‌ترین قسمت بدن است و اگر به آن توجه نکنیم، دچار عوارض بسیاری می‌شویم، تغذیه، نقش اساسی در حفظ سلامت کبد ما دارد. علاوه بر آن، بیمارانی که دچار مشکلات کبدی هستند، باید مواد غذایی مناسبی مصرف کنند تا به کمک این دسته از مواد غذایی، سلامت بدن آنها تضمین شود.

به‌طور کلی، افراد مبتلا به بیماری کبد چرب، علائم خاصی ندارند و در برخی افراد ممکن است علائمی مانند درد شکمی، خستگی، از دست دادن اشتها و ناخوشی، زردی چشم و پوست، تورم در مچ پا، درد معده، احساس خواب‌آلودگی یا سردرگمی، استفراغ خونی و مدفوع خونی داشته باشند و به همین دلیل، تشخیص مناسب قبل از شروع درمان ضروری است.

در حال حاضر، درمان مؤثر دارویی بیماری کبد چرب در دسترس نیست. با این حال، امکان بازگشت کبد به شرایط قبل ممکن است و معمولاً با تغییرات شیوه زندگی، برنامه غذایی و درمان خانگی، کبد چرب درمان می‌شود.

برخی مواد غذایی می‌توانند کبد را از ابتلاء به سرطان و چرب شدن در امان نگه دارند، مصرف چربی‌های مفید مانند روغن زیتون، استفاده متعادل و کم از گوشت قرمز، مصرف منظم ماهی، استفاده انواع غلات کامل و سبوس‌دار و مصرف فراوان سبزیجات و میوه‌جات، ما را در برابر بیماری کبدی محافظت می‌کنند. غذاهای سرشار از قند و شکر، چربی‌های اشباع‌شده، غذاهای صنعتی و آماده، مواد غذایی شور و نوشیدنی‌های الکلی، سلامت کبد را به خطر می‌اندازند.

فواید درمانی گیاه بهار نارنج

بهار نارنج دارای طبیعت گرم و خشک است، مهم‌ترین خاصیت بهار نارنج تأثیر آن روی سیستم عصبی بدن است، بهار نارنج به‌صورت دمنوش یا عرق بسیار آرامش بخش است و در درمان هیستری، اضطراب و تسکین اعصاب مفید است.

برای داشتن خواب آرام و راحت شبانه، مصرف دمنوش بهار نارنج راه‌حل خوبی است و در بهبود درد و گرفتگی شکم و سو هاضمه تأثیر دارد، نوشیدن عرق و دمنوش بهار نارنج باعث تقویت معده و درمان نفخ می‌شود، از قدیم در طب سنتی عرق بهار نارنج برای درمان بی‌اشتهایی تجویز می‌شده است.

تهیه دمنوش بهار نارنج و نوشیدن آن سه مرتبه در روز به درمان اسهال کمک خواهد کرد، گاهی طبع سرد موجب یبوست می‌شود. برای رفع این مشکل عرق یا دمنوش بهار نارنج را به همراه عسل میل کنید.

این گیاه دارویی از بی‌نظمی ضربان قلب پیشگیری می‌کند و به دلیل تنظیم فشارخون می‌تواند از بروز سکته یا حمله قلبی جلوگیری کند. بهار نارنج غنی از آنتی‌اکسیدان است که از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و موجب کاهش خطر ابتلاء فرد به بیماری می‌شود.

 مواد غذایی مفید و مضر به حال کبد/نمک زیاد نخورید

خوردن موسیر درد مفاصل را از بین می‌برد

موسیر از خانواده سیر، پیاز و تره‌فرنگی است، این گیاه، بومی ایران بوده و به‌صورت وحشی می‌روید، در گذشته، طبیبان طب سنتی جهت درمان و بهبود بیماری‌هایی مانند نقرس، آرتریت، التهاب در قسمت‌های مختلف بدن، اسهال، معده‌درد و هموروئید، از این گیاه استفاده می‌کردند.

پزشکان امروز معتقدند که این گیاه موجب جلوگیری از بروز سرطان می‌شود و در کاهش فشار، قند و چربی خون و همچنین، حفظ کلیه‌ها و کبد، بسیار مؤثر است. گیاه موسیر را می‌توان جایگزین آنتی اکسیدان‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های شیمیایی کرد، ترکیبات سولفور در گیاهانی مانند موسیر، پیاز و سیر، سبب خواص پزشکی و بوی تند در آن‌ها شده است.

موسیرها سرشار از پلی فنول، فلاونوئید و کوئرستین هستند که این مواد، خاصیت ضد التهاب و درد دارند، مصرف روزانه موسیر، بافت‌های استخوانی را افزایش می‌دهد و در کاهش درد مفاصل و نقرس، بسیار مؤثر است.

زیاده‌روی در موسیر خام خوردن، در افراد گرم‌مزاج، ضرر دارد و به شدت، حرارت بدن را افزایش می‌دهد، اگر قصد تهیه ماست موسیر را دارید، از ماست‌های کم‌چرب به همراه موسیر تازه و کمی پونه و فلفل به‌جای نمک، استفاده کنید.

کد خبر 491584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.