در نشست وزیران خارجه گروه هفت در لندن چه گذشت؟

نشست وزیران امور خارجه هفت کشور صنعتی جهان در لندن که مقام های انگلیس با افتخار از آن به عنوان نخستین نشست حضوری جی پس از همه گیری کرونا نام می بردند در حالی به پایان رسید که با آزمایش مثبت دو نفر از اعضای هیات هندی دچار اخلال شد.

به گزارش ایمنا، نشست وزیران خارجه گروه هفت در لندن که از ۱۳ اردیبهشت و به مدت سه روز آغاز شده بود ساعاتی پیش به پایان رسید.

در این نشست در مورد بحران کرونا، کمک کشورهای غربی به واکسیناسیون در کشورهای فقیر و ایجاد ائتلاف در برابر آنچه تهدیدهای چین و روسیه نامیده می‌شد گفت‌وگو شد. همچنین در روز اول نشست رایزنی‌هایی درباره کمک به آموزش و اشتغال زنان و دختران در کشورهای فقیر انجام شد.

این نشست که مقامات انگلیس با افتخار از آن به عنوان اولین نشست رو در روی گروه هفت پس از همه گیری کرونا نام می‌بردند، با آزمایش مثبت دو نفر از اعضای هیأت هندی دچار اخلال شد. در حالی که انگلیس تعداد تلفات ناشی از کووید خود را در آستانه انتخابات روز ۶ ماه می‌در این کشور، تک رقمی‌اعلام می‌کند، خبر رسید که دو نفر از اعضای هیأت هندی به کرونا آلوده هستند.

در پی این خبر، تمام اعضای هیات هندی به قرنطینه رفته و از دیدار مستقیم با سایر اعضا منع شدند. با این حال تصاویری که از ملاقات رو در روی وزیر خارجه هند با وزیر خارجه آمریکا بلینکن و وزیر کشور انگلیس، پریتی پتل منتشر شده، به نگرانی‌هایی دامن زده است.

به گزارش گاردین، نتیجه آزمایش تمام اعضای گروه شرکت کننده هندی در مبدأ منفی بوده اما در آزمایش انجام شده در انگلیس نتیجه دو نفر مثبت اعلام شده است. خانم پتل وزیر کشور انگلیس تصویری از خود در حین مبادله یک سند با وزیر خارجه هند منتشر کرده است. پتل که خود در خانواده ای هندو رشد کرده روابط نزدیکی یا دولت فعلی هند و حزب حاکم هندوی افراطی «بی جی پی» و نخست وزیر نارندرا مودی دارد. هند با وجود اینکه عضو گروه هفت نیست، اما به لندن دعوت شده بود.

انگلیس پیشتر اعلام کرده بود که نشست فوق تحت تدابیر شدید بهداشتی و با رعایت کامل پروتکل‌های کرونا انجام خواهد شد. اکنون و با وجود این افتضاح احتمال دارد آمریکایی‌ها در فرستادن رئیس جمهور سالخورده خود به نشست سران که در ماه ژوئن برگزار می‌شود تردید کنند.

نتایج ملاقات‌ها

در روز اول نشست، اعضا اعلام کردند که مبلغ ۱۵ میلیارد دلار برای کمک به آموزش و اشتغال زنان و دختران در کشورهای فقیر در طول سال آینده اختصاص خواهند داد. هدف اعلام شده عبارت است از افزایش دانش آموزان دختر به میزان ۴۰ میلیون در سرتاسر جهان تا سال ۲۰۲۶. این در حالی است که هفته گذشته دولت انگلیس اعلام کرد کمک‌های مالی خود به صندوق بین‌المللی حمایت از کودکان سازمان ملل، یونیسف، را کاهش خواهد داد. در این زمینه اعضای گروه هفت از عزم خود برای پیشگیری و محو خشونت جنسیتی و پایان دادن به آزارهای جنسیتی خبر دادند.

در روز دوم از این نشست درباره فراهم کردن مقدمات نشست سران که در ۴ و ۵ ژوئن در منطقه کورنوال انگلیس برگزار خواهد شد رایزنی شد. در این روز دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس با وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده در مورد مسائل ژئوپولتیک که به گفته او دموکراسی، حقوق بشر و آزادی‌ها را تهدید می‌کنند تبادل نظر کرد. در این زمینه به روابط با روسیه، چین، ایران، بحران میانمار، اتیوپی و جنگ‌های داخلی سوریه اشاره شد.

وزیر خارجه انگلیس تلاش کرد از این نشست برای به حرکت‌انداختن برنامه راهبردی انگلیس مبنی بر نزدیکی به کشورهای جنوب شرقی آسیا و حاشیه اقیانوس آرام استفاده کند. به همین دلیل برای این نشست از برخی کشورهای آن منطقه به اضافه رئیس ASEAN دعوت شده بود. انگلیس تلاش می‌کند انزوای حاصل از ترک اتحادیه اروپا را با پیوستن به کشورهای حاشیه اقیانوس آرام تا حدی ترمیم کند.

بنا بر گزارش‌ها در این نشست گفت‌وگوهایی نیز در مورد وضعیت سوریه و لیبی انجام شد. همچنین وضعیت فعلی اتیوپی، سومالی و کشورهای منطقه ساحل در آفریقا و همچنین غرب بالکان مورد توجه قرار گرفت. وزیران خارجه شرکت کننده همچنین در مورد تدارکات نظامی‌روسیه در مرز با اوکراین، وضعیت ناراضی زندانی روس، الکسی ناوالنی و وضعیت روسیه سفید گفت‌وگو کردند.

تامین واکسن کشورهای فقیر در حد وعده باقی ماند

اعضای کشورهای گروه هفت همچنین در مورد صدور واکسن اضافه بر نیاز خود به کشورهای متوسط و فقیر تبادل نظر کردند. به زودی کشورهای غربی حدود ۵۰ درصد از جمعیت بالغ خود را واکسینه خواهند کرد. این میزان در کشورهای آفریقایی جنوب صحرا یک درصد است.

با این حال نمایندگان انگلیس بر اساس گزارش گاردین تاکید کرده‌اند که گفت‌وگوها پیرامون تامین واکسن کشورهای فقیر به معنای تعهد نبوده و الزام آور نیست. انگلیس تا کنون ۵۷۰ میلیون دوز واکسن کرونا پیش خرید کرده است.

همچنین به نظر می‌رسد در دیدگاه آمریکا مبنی بر آزاد کردن حق امتیاز واکسن کرونا تغییری ایجاد شده است. این تغییر موضع پس از آن رخ داد که شرکت فایزر اعلام کرد در سال جاری انتظار دارد ۲۶ میلیارد دلار از راه فروش واکسن کرونا درآمد داشته باشد. پیشتر اظهار نظرهایی از داخل آمریکا شنیده می‌شد مبنی بر اینکه این کشور قصد دارد فرمول واکسن کرونا را در اختیار بشریت قرار دهد.

در حالی که انگلیس سفارش ۵۷۰ میلیون دوز واکسن را داده است، شرکت هندی «سرم» که تولید کننده اصلی واکسن «آسترازنیکا» است اجازه یافته است نزدیک ۲۰ میلیون دوز از تولید خود را در داخل هند توزیع کند.

برخی دیپلمات‌ها نگران هستند که توزیع سریع واکسن توسط چین در قاره آفریقا در کنار احتکار واکسن‌ها در غرب، چهره «دموکراسی‌های غربی» را مخدوش کند. در همین راستا وزیر خارجه آلمان، «هایکو ماس» روسیه و چین را به «دو رویی» در دیپلماسی واکسن متهم کرد. وی گفت غرب باید برنامه‌هایی شامل واکسیناسیون جهانی برای تمام افراد ارائه دهد.

چین و روسیه

وزیران خارجه گروه هفت بیشتر وقت خود در روز سه شنبه را صرف گفت‌وگو درباره آنچه «مبنای همکاری‌های توانمند دموکراتیک» برای مقابله با چین و روسیه می‌نامیدند کردند. وزیر خارجه آمریکا گفت هرچه تعداد بیشتری از اقتصادهای دنیا علیه چین متحد شوند، این کشور زودتر متنبه خواهد شد.

در مورد روسیه بیشترین نگرانی مطرح شده چیزی است که از آن به عنوان پروپاگاندا یا تبلیغات روسی نام می‌برند. وزیر خارجه انگلیس خواستار هماهنگی کشورهای عضو برای مقابله با تبلیغات روسی و پراکندن اطلاعات گمراه کننده از سوی این کشور شد.

وزیر خارجه روسیه در واکنش به این سخن دومینیک راب گفت: «اکنون زمان آن است که شاهد باشیم کشورهایی که تا مغز استخوان به پروپاگاندا آلوده بوده و از آن برای توجیه دخالت نظامی‌و سرنگون کردن دولت‌ها استفاده کرده‌اند، بقیه را متهم به همین کار کنند.»

چین غرب را به قلدری متهم می‌کند و معتقد است سیاستمداران غربی هنوز ذهنیت پسا استعماری داشته و تصور می‌کنند می‌توانند بازهم نقش پلیس دنیا را بازی کنند.

انگلیس روسیه را به عنوان بزرگترین تهدید برای امنیت خود معرفی کرده است در حالی که چین را به عنوان «چالش دراز مدت امنیتی» برآورد می‌کند.

به گزارش رویترز از این نشست، وزیر خارجه انگلیس به طور غیرمستقیم چین را متهم کرد که مسئول همه‌گیری کرونا و مرگ ۳.۲ میلیون نفر در سرتاسر جهان است.

گروه هفت به ویژه از طرف سازمان بهداشت جهانی تحت فشار قرار دارد که از واکسن‌های احتکار شده‌اش برای کمک به کشورهای فقیر استفاده کند. مقامات انگلیس می‌گویند در این زمینه تعهدی ندارند.

روز ۵ می، ۱۵ اردیبهشت و در آخرین روز از این نشست درباره راه‌های بازگشایی سفرهای بین‌المللی تبادل نظر شد. انگلیس در این نشست خواهان ایجاد سیستم یکپارچه اطلاعاتی و هماهنگ برای کنترل مسافرتها شد.

این کشور قرار است سفرهای بین‌المللی را که اکنون غیرقانونی هستند، از ۱۷ ماه می‌و با اجرای سیستم «چراغ خطر» آزاد کند. در این رویه مقصدهای بین‌المللی به سه رنگ سبز، زرد و قرمز تقسیم بندی شده و سفر به هر کدام از آنها تابع مقررات خاصی خواهد بود.

انگلیس همچنین خواهان ایجاد یک مدرک دیجیتالی مسافرتی برای عبور و مرور بین‌المللی است. با این حال در داخل انگلیس همچنان مقاومت‌هایی برای الزام‌آور کردن «پاسپورت سلامت» دیده می‌شود. انگلیس قصد دارد در صورت ایجاد یک پاسپورت دیجیتال بین‌المللی بهداشتی که سابقه بیماری‌های افراد را ثبت می‌کند، در تعیین استانداردهای آن نقش اصلی داشته باشد.

در روز پایانی این نشست و در حالی که ماجرای آلوده بودن هیات هندی به ویروس کرونا روی نشست سایه‌انداخته بود، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در محل اجلاس در لنکسترهاوس لندن حاضر شد. وی اظهار نظر قبلی خود مبنی بر اینکه برگزاری رو در رو یک اشتباه بوده است را تکذیب کرد و گفت ما روابط خیلی مهمی‌با هند داریم.

منبع: ایرنا

کد خبر 491495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.