اهمیت توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در شهرها

دوچرخه‌سواری از زمان‌های دور تا به امروز از محبوبیت خاصی در میان بسیاری از شهروندان برخوردار بوده، اما کمتر مورد توجه برنامه‌ریزان شهری قرار گرفته است؛ با این حال، اخیراً جنبشی عظیم در راستای ترویج دوچرخه‌سواری در سراسر جهان شکل گرفته، چرا که هر روز بر شناخت مزایای این نوع تردد سبز افزوده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات محلی در اغلب شهرهای جهان طی چند دهه اخیر، پایداری را بیش از گذشته مورد توجه قرار داده و تمام توان خود را به کار گرفته‌اند به شیوه‌های مختلف، به آن دست یابند. از گسترش فضاهای سبز گرفته تا ترویج استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، افزایش تولید و فروش خودروهای الکتریکی و بازیافت مواد زائد، اقدامات زیادی در شهرهای مختلف جهان در راستای پایداری صورت گرفته است. در این بین، دوچرخه‌سواری به عنوان یک سبک تردد پاک در میان بسیاری از مردم جهان ترویج یافته و پیامدهای مثبت آن، برنامه‌ریزان را نیز به اتخاذ اقداماتی برای بهبود بیشتر زیرساخت‌ها سوق داده است.

اهمیت توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در شهرها

فینیکس، پنجمین شهر بزرگ آمریکا واقع در ایالت آریزونا، از جمله شهرهایی است که مقامات آن با بهبود و توسعه زیرساخت‌های مربوط به دوچرخه‌سواری در تلاشند نام خود را به عنوان بهترین شهر دوستدار دوچرخه در این کشور به ثبت برسانند. فینیکس یکی از اولین شهرهای ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود که دوچرخه‌های اشتراکی را در اختیار ساکنان قرار داد و زیرساخت‌های شهری را برای تردد هر چه ایمن‌تر کاربران این وسیله نقلیه بهبود و توسعه بخشید. اما پرسشی که در اینجا ممکن است ذهن همه را مشغول کند این است که چرا سرمایه‌گذاری برای بهبود وضعیت دوچرخه‌سواری اخیراً از اهمیت بیشتری نسبت به قبل در میان مدیران شهری برخوردار شده است؟

مسیرهای دوچرخه‌سواری ارزش املاک را افزایش می‌دهند

محققان کلانشهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتای آمریکا، در سال ۲۰۰۶ تحقیقی انجام دادند که بر اساس آن مشخص شد ارزش املاک به ازای حدود هر ۴۰۰ متر نزدیکی به مسیرهای دوچرخه‌سواری ۵۱۰ دلار گران‌تر از سایر دارایی‌های شهر هستند همچنین ۸۵ درصد ساکنان واشنگتن دی. سی بر این باورند که گران‌قیمت‌ترین ساختمان‌های شهر در اطراف مسیرهای دوچرخه‌سواری قرار گرفته شده است در همین راستا، گروهی از محققان وارد عمل شده و ارزش املاک نقاط مختلف شهر را با هم مقایسه کردند و متوجه شدند که مسیرهای دوچرخه‌سواری تأثیرات مثبتی بر ارزش دارایی‌های شهری دارد.

اهمیت توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در شهرها

زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری به کمپانی‌ها در جذب افراد با استعداد کمک می‌کند

نتایج حاصل از انجام مطالعات مختلف حاکی است که ساکنان جوان شهرهای آمریکایی اغلب از رانندگی، آن هم در شهرهای پرترافیک احساس نارضایتی می‌کنند. گزارشات نشان می‌دهد که تعداد افراد بین ۱۶ تا ۲۴ ساله آمریکایی که دارای گواهینامه رانندگی هستند، به مراتب کمتر از افرادی است که در دهه‌های قبل مایل به گرفتن مجوز رانندگی بوده‌اند. این در حالی است که هر روز بر تعداد افراد جوان بین ۱۶ تا ۳۴ ساله که به دوچرخه‌سواری روی می‌آورند، افزوده می‌شود به طوری که در چند سال اخیر، ۲۴ درصد جوانان در این بازه سنی از دوچرخه برای ترددهای داخل شهری بهره گرفته‌اند. بدیهی است که بهبود زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در نزدیکی کمپانی‌ها می‌تواند به آن‌ها در جذب این افراد جوان و بااستعداد کمک کند و رونق را برای آنان به ارمغان آورد.

اهمیت توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در شهرها

دوچرخه‌سواران نسبت به سایر افراد از سلامت جسمی و روانی بهتری برخوردار هستند

بر اساس تحقیقی که توسط وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۳ انجام شد، اجرای برنامه‌های فعالیت جسمی در محل کار می‌تواند مرخصی‌های استعلاجی کوتاه‌مدت را تا ۳۲ درصد کاهش دهد که این امر به سهم خود کاهش ۲۰ تا ۵۵ درصدی هزینه‌ها و افزایش سودمندی دو تا ۵۲ درصدی را در پی خواهد داشت بنابراین افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری و فراهم آوردن رفت و آمد کارکنان به محل کار از طریق این وسیله تردد سبز می‌تواند به فعالیت جسمی کاربران منجر شود و مزایای مذکور را برای کارکنان و کمپانی‌ها داشته باشد.

دوچرخه‌سواری امکان بازدید از مراکز خرید را افزایش می‌دهد

شواهد بیشماری وجود دارد که نشان می‌دهد زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری همیشه رونق اقتصادی را برای مراکز تجاری به ارمغان آورده‌اند. محققان آمریکایی در مطالعه‌ای که در مورد خیابان والنسیای سانفرانسیسکو انجام دادند به این نتیجه رسیدند که پس از محدودیت تردد خودروها در این خیابان و اختصاص فضای بیشتر به کاربران دوچرخه، فروش محصولات در فروشگاه‌های خیابان به طور باور نکردنی افزایش یافت.‌

اهمیت توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در شهرها

کد خبر 491480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.