۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
سوی شیراز گذر کن

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان در پیامی روز شیراز را تبریک گفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی به مناسبت روز شیراز، خطاب به معاون فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت:

"ای مدح تو آورده قلم را به سخن"

جناب آقای دکتر جعفری

معاون ارجمند فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز

با سلام و عرض ادب

"هم گلستان خیالم ز تو پر نقش و نگار

هم مشام دلم از زلف سخن سای تو خوش"

غرض از چهره آرایی این صفحه و زبان آوری این خامه آنست که پانزدهم اردیبهشت ماه جلالی را روز جهانشهر شیراز خوانده‌اند و فرض است تقریرِ حُسن هزار گونِ این حورِ خوب چهرِ جان پرور؛ هرچند وصف جمال و جلال این مه رو در بیان صاحب این سطور ننشیند و قلم وهم بشکند:

"آخر ای باد صبا بویی اگر می آری

سوی شیراز گذر کن که مرا یار آنجاست"

باری، شیراز نامی به عنوان پهنه دیر زمانِ پیر زمینی که چنان دیگر اسطوره شهرهای ایران سهمی بزرگ و سترگ در فرهنگ گران سنگ این بوم دارد؛ همواره مامن حریفان خلوت سرای اَلَست بوده است و ملجا رندان معرفت پوی مست که همگان وامدار ایشانند. معتبر خاستگاهی که در خلال هزاره‌های تاریخی همیشه رستنگاه "ساقیان شکر دهن" و "مطربان شیرین سخن"، هم‌نشینان نیک کردار" و "دوستداران صاحب اسرار"، "حریفان دوست کام" و "ندیمان نیک نام"، "نکته دانان بذله گو" و "دلبران خوب خو" است و صد البته "سروشان عالم غیب" و "هاتفان رموز غریب"؛ این شکرستان را چه جای سنگین دلانِ سخت رویِ گران جان‌.

"در کعبه کوی تو هر آن‌کس که بیاید
از قبله ابروی تو در عین نماز است"

بی شک این "قصر دل افروزی که منزلگه اُنس است" و "نقش خاتم لعلش جهان زیر نگین دارد"؛ همه گل رویی و فرشته خویی اش را مدیون فضای گفت و گویی گسترده این گستره نامور با سایر کانون‌های میان فرهنگی ایران است که هریک نگارین بوستانی هستند "دل گشا".

"این باغ پر از غنچه تصویر بوده است"

امید آنکه به همت ما و شما، بیش از پیش بستری فراخ‌تر فراهم گردد تا شیراز و اصفهان و البته دیگر شهرها به برکت تعاملات میان کنشی در سطوح مدنی و رسمی، زمینه ساز خلاقیت‌های فرهنگی بی بدیلی در این مرز و بوم گردند و سهی سرو وطن را قامتی افراشته‌تر نمایند. در خاتمه، اینجانب وظیفه دارم به نمایندگی از شهروندان پر ریشه و پیشینه اصفهان نقش جهان، این روز میمون را به شهروندان "گشن بیخ و بسیار شاخ" شیرازِ رشک جنان تبریک گویم. دعای پیر مغان، حرز جان و نسیم گلشن جان شما.

"بخت نیکت به منتهای امید
برساند و چشم بد مرساد"

محمد عیدی نجف آبادی

معاون فرهنگی شهردار اصفهان و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع کلانشهرهای ایران"

سوی شیراز گذر کن

کد خبر 491332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.