۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
شهرهای گیلان، خسته از تعطیلی‌ها

یکی از استان‌هایی که در نوروز مقصد مسافران بسیار بود و اکنون نیز مردم به‌ویژه کسبه اعتراض زیادی نسبت به تصمیمات در قبال تعطیلی اصناف داشتند گیلان بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با آنکه در آستانه نوروز ۱۴۰۰ بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه سلامت در خصوص موج جدید کرونا هشدار داده و درخواست کردند برای سفرهای نوروزی با اعمال محدودیت‌هایی، از ورود پلاک‌های غیربومی به شهرهای مختلف جلوگیری شود اما این اتفاق نیفتاد و تنها به وضع جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای ورود به شهرهای نارنجی و جریمه یک میلیون تومانی برای ورود به شهرهای وضعیت قرمز اکتفا شد.

در نهایت با حضور انبوه مسافران در شهرهای مختلف، اکثر مناطق کشور در وضعیت قرمز و نگران کننده‌ای قرار گرفت و با تصمیم ستاد ملی کرونا مشاغل و اصناف مختلف در این شهرها به مدت چند هفته تعطیل شد. یکی از استان‌هایی که در نوروز مقصد مسافران بسیار بود و بعد از تعطیلات نیز به‌طور زیادی از تعطیلی‌ها زیان دید گیلان بود.

گیلان پیش از آغاز تعطیلات نوروز وضعیت خوبی داشت

سروش وظیفه، سخنگوی شورای اسلامی شهر آستارا می‌گوید: آستارا در روزهای پایانی سال گذشته به لحاظ کرونا در وضعیت خوبی قرار داشت و فقط دو نفر بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان این شهرستان بستری بودند اما با آغاز تعطیلات نوروز و حضور تعدادی زیادی از مسافران، در وضعیت قرمز گرفت.

سخنگوی شورای شهر آستارا معتقد است، اکتفای دولت در ایام تعطیلات نوروز تنها به وضع جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای ورود به شهرهای نارنجی و جریمه یک میلیون تومانی برای ورود به شهرهایی در وضعیت قرمز باعث حضور انبوهی از مسافران در شهرهای مختلف و قرار گرفتن این شهرها در وضعیت قرمز و تعطیلی طولانی مدت بسیاری از مشاغل در بازارها شده است.

وی با بیان اینکه این تصمیم در اعمال محدودیت‌ها و چند هفته تعطیلی پی در پی، ضرور و زیان زیادی به اصناف وارد کرده است، می‌گوید: اکثر مغازه داران بازار ساحلی آستارا اجاره‌نشین هستند و در حال حاضر به لحاظ مالی و معیشتی وضعیت بسیار بدی دارند که گلایه‌های خود را با اعضای شورای شهر نیز در میان می‌گذارند.

وظیفه تاکید می‌کند: دولت در بحران کرونا باید علاوه بر ارائه تسهیلات کم بهره بانکی و توزیع بسته‌های معیشتی، با حذف مالیات از بازاریان حمایت کرده و از ضرور و زیان این قشر آسیب پذیر جلوگیری کند.

ستاد شهرستان مجبور به اجرای تصمیمات ستاد مرکزی بود

جواد نجار تمیزکار، رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان می‌گوید: شهروندان لاهیجان و سایر مناطق استان گیلان با دستورات ستاد کرونا شهرستان خود هماهنگ هستند و به خوبی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند به طوری که در روزهای پایانی سال وضعیت لاهیجان و اکثر نقاط استان به لحاظ کرونا زرد و رو به سفید بود.

وی می‌افزاید: با بی‌تدبیری در ایام نوروز، تعدادی بسیار زیادی از مسافران و گردشگران وارد گیلان شدند و هم اکنون وضعیت استان از نظر شیوع ویروس کرونا به وضعیت نگران‌ کننده‌ای تبدیل شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان خاطرنشان می‌کند: ستاد مقابله با کرونای شهرستان تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا است و علیرغم میل باطنی جلوی ورود مسافران را نگرفت و این ستاد به اجبار دستورالعمل‌های کشوری را اجرا کرد.

وی تصریح می‌کند: بعضی تصمیمات دوگانه باعث شد تا با ورود خیل عظیمی از مسافران به گیلان، این استان در وضعیت قرمز کرونا قرار گیرد و بازار لاهیجان و سایر شهرستان‌های استان گیلان، هفته‌ها تعطیل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان با بیان اینکه در این مدت کسبه و بازاریان این شهرستان دچار ضرور و زیان‌های بسیار زیادی شده‌اند، تاکید می‌کند: تعطیلی بازار راهکار مناسبی برای مقابله با کرونا نیست. مسئولان این ستاد به جای تعطیلی بازار، از ورودی خودروهای با پلاک‌های غیربومی به استان‌ها به ویژه استان‌های شمالی جلوگیری کنند.

بازاریان چه می‌گویند؟

مهدی از کسبه بازار ساحلی آستارا در صنف پوشاک، می‌گوید: سالی ۷۰ میلیون تومان اجاره بها پرداخت می‌کنم و سه هفته تعطیلی بازار، به لحاظ مالی در حال حاضر من و خانواده‌ام را در شرایط بسیار سختی قرار داده است. در شرایط قرمز کرونا، دولت فقط اصناف را تعطیل می‌کند و هیچ گونه تسهیلات و کمکی در اختیار بازاریان قرار نمی‌دهد.

وی می‌گوید: بسیاری از اصناف علاوه بر مغازه بابت منزل نیز اجاره بها پرداخت می‌کنند. تعطیلی پی در پی بازار، صنوف مختلف را به لحاظ اقتصادی و معیشتی دچار مشکلات زیادی کرده است. از دولت انتظار داریم در شرایط بحران کرونا، به داد اصناف برسد و با اعطای کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم بهره بانکی از این قشر آسیب‌پذیر حمایت کند.

الیاس از بازاریان شهرستان لاهیجان در صنف لوازم خانگی هم می‌گوید: بسیاری از شهروندان گیلانی در روزهای قبل از عید پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کردند و وضعیت شهرستان لاهیجان و سایر نقاط استان گیلان در شرایط خوبی بود اما با بی تدبیری ستاد ملی کرونا در ایام نوروز، تعداد زیادی از مسافران و گردشگران وارد گیلان شدند و هم‌ اکنون وضعیت استان نگران‌ کننده شده است.

این شهروند لاهیجانی می‌افزاید: تعطیلی سه هفته‌ای اصناف مانند سال گذشته بازاریان را در دچار ضرور و زیان زیادی کرده و دولت به جای تعطیلی بازار اگر تردد در استان‌ها را کمی محدودتر می‌کرد، اکنون با چنین وضعیتی مواجه نبودیم.

وی تصریح می‌کند: دولت تنها اقدامی که انجام می‌دهد تعطیلی بازار است اما این را در نظر نمی‌گیرد که وقتی یک واحد صنفی تعطیل می‌شود بازاری هزینه وصول چک، اقساط بانکی، پرداخت اجاره بهای مغازه و خانه و خورد و خوراک خود و خانواده‌اش را باید از کجا تأمین کند؟

الیاس می‌گوید: در این مدت به لحاظ مالی بسیار متضرر شده‌ام و در چنین شرایطی ضرور و زیان سه هفته‌ای تعطیلی مغازه‌ام به راحتی جبران نمی‌شود. در حال حاضر لاهیجان در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارد و اصناف گروه دو در حالت نیمه تعطیل است و تا ساعت شش عصر مجاز به فعالیت در واحد صنفی خود هستیم‌.‌

اتاق اصناف تمایلی به تعطیلی ندارد

حسین ابوالحسنی، رئیس اتاق اصناف آستارا می‌گوید: در این شهرستان بیش از شش هزار واحد صنفی فعالیت می‌کند که از این تعداد، یک هزار و ۶۲۰ واحد صنفی نیز در بازار بزرگ ساحلی و پاساژهای همجوار آن قرار دارد.

وی می‌افزاید: تصمیمات ستاد ملی کرونا باعث شد تا با ورود تعداد بسیار زیادی مسافر به گیلان، این استان در وضعیت قرمز کرونا قرار گیرد و بازار آستارا و سایر شهرستان‌های استان گیلان، حدود سه هفته تعطیل شود.

ابوالحسنی با بیان اینکه اتاق اصناف شهرستان تمایلی به تعطیلی واحدهای صنفی خود ندارد و فقط ناچار به اجرای دستورات ستاد ملی کرونا است، می‌گوید: دولت اصناف را تعطیل و خانه نشین می‌کند، اما هیچ‌گونه تسهیلاتی در اختیار بازایان قرار نمی‌دهد.

رئیس اتاق اصناف شهرستان آستارا با بیان اینکه در بازار ساحلی تعدادی زیادی از واحدهای صنفی علاوه بر اینکه در مغازه اجاره نشین هستند و بابت منزل مسکونی نیز اجاره بها پرداخت می‌کنند، تاکید می‌کند: تعطیلی ۲۱ روزه، صنوف مختلف آستارا را دچار مشکلات مالی بسیار زیادی کرده و باعث وصول نشدن و برگشت خوردن چک‌های برخی از بازاریان شده است.

وی تصریح می‌کند: تعطیلی مشاغل طوری برنامه‌ریزی شده بود که صنفی مثل قنادی در مشاغل گروه یک قرار داشت و تعطیل نبود اما این واحد صنفی در بسیاری از مواقع پر از مشتری و مملو از جمعیت بود.

ابوالحسنی می‌افزاید: مشخص نیست که کارشناسان ستاد ملی کرونا با چه استدلالی صنف قنادی را در گروه یک قرار می‌دهند و چه لزومی دارد که در شرایط بحران کرونا شهروندان با مراجعه و تجمع در مغازه‌ای قنادی، شیرینی خریداری کنند؟ اما صنف‌های کم خطری سایر گروها هستند که باید تعطیل شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از اصناف از نحوه تقسیم بندی ستاد ملی کرونا برای تعطیلی واحدهای صنفی گلایه‌مندند، می‌گوید: در شرایط وضعیت قرمز کرونا اکثراً واحدهای صنفی غیرضروری فعال هستند اما صنف پوشاک و لوازم خانگی نسبت به سایر مشاغل که خطر کمتری دارند تعطیل می‌شود.

رئیس اتاق اصناف آستارا با تاکید بر اینکه تعطیلی بازار راهکار مناسبی برای مقابله با کرونا نیست، می‌گوید: دولت به جای تعطیلی بازار، جلوگیری از شیوع کرونا و قطع زنجیره این ویروس باید از ورودی خودروهای با پلاک‌های غیربومی به شهرها جلوگیری کند.

اصناف همیشه در کنار انقلاب و نظام بوده‌اند

یوسف اکبری پور، رئیس اتاق اصناف لاهیجان با بیان اینکه در این شهرستان نزدیک به ۱۰ هزار واحد صنفی فعال است، می‌گوید: قبل از آغاز سال جدید لاهیجان به لحاظ کرونا در وضعیت بسیار خوبی بود اما با آغاز تعطیلات نوروز و ورود تعداد بسیار زیادی مسافر به گیلان، این شهرستان در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت و با دستور ستاد ملی کرونا اصناف تعطیل شد.

وی معتقد است، با تعطیلی اصناف، ویروس کرونا هرگز از بین نمی‌رود و بیشتر باعث متضرر شدن بازاریان و بیکاری بسیاری از کارگران می‌شود.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لاهیجان می‌افزاید: باید در ایام تعطیلات نوروز جلوی مسافرت‌ها گرفته می‌شد و در این راستا محدودیت‌های شدید و بازدارنده‌ای را برای ورود خودروهای با پلاک‌های غیربومی اعمال می‌کرد.

اکبری پور تصریح می‌کند: بازار را تعطیل می‌کنند اما حمایتی از بازاریان نمی‌شود و حتی در موعد مقرر از آنها ارزش افزوده و مالیات نیز دریافت می‌کند.

وی می‌گوید: برخی فعالان صنف پوشاک برای فصل بهار به مقدار کافی پوشاک خریداری کرده بودند اما به دلیل تعطیلی سه هفته‌ای بازار هرگز نتوانستند اجناس خود را به فروش برسانند و دچار ضرور و زیان بسیار زیادی شدند.

رئیس اتاق اصناف لاهیجان تصریح می‌کند: به دلیل تعطیل شدن بازار و کاهش درآمد اصناف هنوز موفق به پرداخت حقوق کارکنان نشده‌ایم زیرا درآمد اتاق اصناف از حق عضویت اتحادیه تأمین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اتاق اصناف تا جایی که بتواند از بازاریان حمایت می‌کند. می‌گوید: از طریق اتحادیه‌های صنفی لاهیجان در شهر، افرادی که قبلاً واحد صنفی داشتند اما اکنون به دلیل شرایط نامساعد مالی خانه‌نشین شدند شناسایی کردیم که به آنها کمک‌هایی ارائه می‌کنیم.

رئیس اتاق اصناف لاهیجان می‌گوید: بازاریان در طول ۴۲ سال گذشته همواره در تمامی صحنه‌ها در کنار نظام و انقلاب حاضر بوده‌اند بدین سبب اکنون اصناف از دولت انتظار دارند در شرایط بحرانی از آنان حمایت کند.

گزارش از محمدرضا رشیدی خبرنگار شهری ایمنا

کد خبر 491153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.