آیا مدیریت شهری پنجم خرم‌آباد نمره قبولی می‌گیرد؟

ماه‌های پایانی شوراهای پنجم را پیش رو داریم. دراین روزها شاید این سوالات در ذهن شهروندان تداعی شود که آیا مدیریت شهری توانسته است انتظارات آنان را برآورده کرده و نمره قبولی می‌گیرد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر مطلوب در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل، فضاهای با کاربری متفاوت، دسترس‌پذیری و هوشمندی از عملکرد یک مدیریت پژوهش‌محور و دارای انضباط مالی و اداری سرچشمه می‌گیرد درحالی که اگر به هر کدام از این شاخص‌ها در شهر خرم آباد نگاه شود، در هیچکدام حوزه موفقی به چشم نمی‌آید و علاوه بر آن شهرداری خرم‌آباد همچنان با حجم بالایی از بدهی‌ها درگیر است و عملاً کارهای عمرانی قابل‌ذکر و درخوری هم در دوره پنجم شورا انجام نشده است.

انتقادات زیادی مطرح است که البته بخشی ان‌ها مربوط به دوره‌های گذشته مدیریت شهری نیز می‌شود، اما با توجه به شاخص‌هایی که در ادامه می‌آید، می‌توان بررسی کرد که آیا ادعای منتقدان به شورای پنجم شهر خرم آباد که آن را یکی از کم‌کارترین و ضعیف‌ترین دوره‌های مدیریت شهری می‌دانند، درست است یا خیر.

انفعال عمرانی شهر

سلیمان میرزاپور دکترای برنامه‌ریزی شهری در پاسخ به این سوال می‌گوید: به‌لحاظ شهرسازی عمده‌ترین پروژه‌ای که در این دور شورا ساخته‌شده پل حاج عمران است که نه‌تنها مشکلی را حل نکرد بلکه باعث شد به نوعی یک نقطه خطرآفرین دیگر برای شهر خرم‌آباد به وجود آید و هنوز که هنوز است دغدغه مدیریت شهری خصوصاً در فصل بارش این است که به خاطر ارتفاع کمی که این پل دارد سیلاب باعث ایجاد خسارت دیگری نشود چرا که در جانمایی و نیز احداث این پل موارد فنی و تخصصی رعایت نشده است.

میرزاپور ادامه می‌دهد: در نزدیکی همین پل، ستون‌های یک پل نیمه‌کاره دیگر وجود دارد که تقریباً پروژه‌ای رها شده است و به نظرم این ستون‌ها نماد پروژه‌های عجولانه و بدون مطالعات فنی و تخصصی در این شهر است.

وی می‌گوید: یکی دیگر از شاخص‌های سنجش مدیریت شهری این است که یک نوع مدیریت در رعایت ضوابط چقدر موفق بوده و چقدر مدیریت شهری دنبال این بوده که مصوبات طرح‌های جامع را اجرا کند که با نگاهی به اقدامات در می‌یابیم که تناسبی بین فعالیت‌های انجام‌شده و مصوبات طرح جامع وجود ندارد بلکه معمولاً اغلب پروژه‌ها بدون توجه به اینگونه طرح‌ها و به صورت پراکنده دنبال می‌گردد.

میرزاپور معتقد است: در بسیاری مواقع هم یک طرح ترافیکی بدون مطالعه تمام جوانب در شهر تدوین شده که بر اساس آن نقطه‌ای از شهر بسته می‌شود اما، بعد از آن متوجه می‌شوند که کار اشتباه بوده و عبور و مرور باز به روال عادی برمی‌گردد و این یعنی آزمون و خطا، یعنی روش علمی نیست چون در روش علمی می‌دانیم به‌دنبال چه هستیم بنابراین راهکارهایی ارائه می‌دهیم که به حل مسئله می‌انجامد اما در روش آزمون و خطا ما هزینه می‌کنیم و کاری را انجام می‌دهیم درحالی که ممکن است موفق شویم یا نشویم.

عقب‌ماندگی هوشمندسازی‌ها

این دکترای برنامه‌ریزی شهری در ادامه با بیان اینکه یکی از وظایف مدیریت شهری که بر اساس آن عملکردش سنجیده می‌شود هوشمندسازی خدمات شهری است ادامه می‌دهد: در شهرداری خرم آباد خدمات هوشمند خاصی به مردم ارائه نمی‌شود و هر روز مراجعات شهروندان به شهرداری بیشتر از قبل است. سامانه مرتبط با اموری که شهرداری ارائه می‌دهد راه اندازی نشده است.

وی می‌گوید: شهرداری حتی از نظر اطلاع‌رسانی و اخبار هم نتوانسته موفق عمل کند و سایت شهرداری اصلاً به‌روز نیست، این در حالی است که در بسیاری از شهرداری‌ها مراحل مختلف درخواست مجوز ساخت و صدور پایان کار به صورت هوشمند انجام می‌شود.

میرزاپور رعایت ضوابط طرح‌های مصوب را از اقدامات حوزه شهرسازی برشمرده و می‌گوید: اقدامات این حوزه موید این است که طرح‌های مصوب را رعایت نمی‌کنیم و برخی مدیران پیشین شهری حتی به وظایف شهرداری در قبال حریم شهر آگاهی نداشتند، درحالی که طبق ماده ۹۹ شهرداری‌ها، وظیفه نظارت بر ساخت‌وساز حریم شهر برعهده شهرداری است.

وی ادامه می‌دهد: مدت‌زمان صدور پروانه‌های ساختمانی، رسیدگی به تخلفات مهندسین ناظر و موارد دیگری که خود به نوعی برای بررسی موفقیت مدیریت شهری می‌تواند ملاک عمل باشد، به دلیل الکترونیکی نبودن خدمات‌رسانی و انجام پروسه‌های طولانی‌مدت صدور مجوز و پروانه ساختمانی و پایان کار به کندی پیش می‌رود و در واقع تا این خدمات به‌طور هوشمند ارائه نشود سرعت خدمات‌رسانی کند خواهد ماند.

میرزاپور می‌گوید: در بحث رعایت مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی، نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری، میزان جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیر مجاز ساختمانی در باغات و اراضی کشاورزی داخل حریم بازهم مدیریت شهر نمره قبولی نمی‌گیرد.

بی‌نظمی مالی در شهرداری

این دکترای برنامه‌ریزی شهری معتقد است: یکی از شاخص‌ترین بحث‌های مدیریت شهری در حوزه مالی این است که دفاتر مالی به گونه‌ای تنظیم شود که پرداخت‌ها و هزینه‌ها به موقع به دست شورا برسد تا به موقع در دسترس عموم قرار گیرد و عوارض نیز به موقع وصول شود. این مورد در مدیریت شهری خرم آباد جایگاهی ندارد و جمع‌آوری زباله و پرداخت حقوق سروقت به پرسنل تنها دغدغه مدیریت شهری است.

میرزاپور به وضعیت بهداشتی کشتارگاه‌ها، سیستم تصفیه فاضلاب سردخانه و ارتقای سرانه فضای سبز که در حوزه خدمات شهری حائز اهمیت است اشاره کرده و می‌افزاید: این موارد از مغفول مانده‌های مدیریت شهری است که علاوه بر آن، در بحث عملکرد شهرداری و شورای شهر حائز اهمیت است؛ حفظ کاربری فضای سبز در ساخت‌وسازها باید از اولویت‌ها باشد اما طبق مصوبات کمیسیون‌های ماده ۵ خیلی از عرصه‌های خدماتی در محلات جدید در طرح جامع و تفصیلی تغییر کاربری می‌دهد و این به نوعی ناتوانی مدیریت شهری را طی سال‌های متمادی نشان می‌دهد.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری تصریح می‌کند: خرم آباد تجهیزات استاندارد و کاملی در حوزه فضاهای تفرجگاهی و شهربازی ندارد و شهر برای معلولان و سالمندان هنوز مناسب‌سازی نشده است.

وی می‌گوید: آتش‌نشانان خرم‌آباد حتی البسه یا ابزار لازم را ندارند یعنی مدیریت شهری نتوانسته حداقل‌ها را برای این پرسنل تهیه کند. آرامستان‌ها در شهر خرم آباد خودرو هستند و شهرداری هیچ نقشی در به وجود آمدن آن‌ها ندارد درحالی که باید مکان یابی آرامستان جدید، طراحی، حمل و نقل، فضای سبز، نظافت و بسیاری موارد دیگر در آرامستان‌ها مورد توجه قرار گیرد. آرامستان‌ها در درون و اطراف شهر در حال‌رشد هستند و هیچ اقدام مثبتی انجام نمی‌شود.

مبرزاپور ادامه می‌دهد: درحالی‌که دردیگر شهرها بازارهای میوه و تره‌بار از یک نظام خاص پیروی کرده و بر اساس مطالعات قبلی در مکان‌های خاصی قرار گرفته‌اند به گونه‌ای که میوه و تره‌بار در بازارهای روز ارائه می‌شود و از نظم خاصی برخوردار است، در شهر خرم آباد، هیچ‌گونه مکان‌یابی و مطالعه‌ای نشده و کنار تمام معابر و ورودی و خروجی‌های شهر، محل عرضه میوه و تره‌بار است و بدون هیچ نظمی به کارشان ادامه می‌دهند.

بی‌سامانی حمل‌ونقل شهری

این دکترای برنامه‌ریزی شهری به مشکلات حوزه حمل و نقل هم اشاره کرده و می‌گوید: خرم اباد در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک هم فاقد سیستم حمل‌ونقل همگانی که تمام شهر را پوشش دهد است، همچنین عدم خط‌کشی معابر و عدم وجود علائم و تابلوهای راهنما و ترافیکی کافی و استاندارد و عدم وجود پایانه‌های درون‌شهری از مسائل مربوط به حمل و نقل شهری است.

وی می‌افزاید: در این شهر به خط‌کشی معابر خیلی کم توجه شده و در بحث تابلوهای راهنما هم نبوغ مدیریت شهری این بود که به‌صورت نصب بنر موقت در جایجای شهر برای راهنمایی گردشگران مسیر را مشخص کند بطور کلی ایمن‌سازی معابر و تقاطع‌ها و تمام مواردی که بیان شد نه تنها مورد توجه این دوره مدیریت شهری بلکه دوره‌های قبلی نیز نبوده است.

وی به استخدام‌های بی ضابطه اشاره کرده و می‌گوید: اگر در یک دوره بلند مدت وضعیت استخدام در شهرداری را بررسی کنیم خواهیم دید که استخدام‌های بی‌ضابطه بسیاری طی این سال‌ها اتفاق افتاده و در این دوره هم همینطور و آموزش پرسنل هیچ‌گاه مطرح نبوده و به طور خلاصه در بحث مجوزهای استخدامی، عملکرد شهرداری و شورای شهر به‌عنوان دستگاه نظارتی موفق نبوده بلکه شدت معضلات بیشتر شده است.

فاصله زیاد با شهر ایده‌آل

این انتقادات به بیان متفاوت در برهه‌های مختلف توسط اعضای شورای شهر به عملکرد شهرداری مطرح شده است اما جای تعجب دارد که چرا این انتقادات در حد انتقاد باقی مانده و تبدیل به اعمال نظارت جدی بر عملکرد شهرداری توسط شورا نمی‌شود.

رستم کوشکی رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد در پاسخ به این انتقادات می‌گوید: به خودم نمره قبولی نمی‌دهم و انتقاداتی که مطرح است را قبول دارم اما باید بدانیم که این انتقادات براساس مطالعه برای یک شهر ایده ال بیان شده است.

کوشکی معتقد است: واقعیت این است که یک شهر ایده‌آل بر اساس شاخص‌هایی شکل می‌گیرد که در خرم آباد به دلیل ضعف مدیریت شهری مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، نگرانیهای اقتصادی و کرونا که جهان را درگیر کرده، به معنای حقیقی محقق نشد و ما نتوانستیم در شأن مردم شهر کار کنیم.

وی می‌افزاید: همانطور که می‌دانید شهر خرم آباد به‌واسطه وجود جمعیت زیادی از اقشار کم درآمد به شکل بسیار گسترده‌ای از بیماری کرونا تأثیر گرفت زیرا شیوع کرونا بیشترین اثرگذاری را بر قشر ضعیف و محروم جامعه گذاشت که خود این نیز مزید بر علت شد تا ما نتوانیم در شأن مردم کار کنیم.

وی گفت: معتقدم باید با واقعیت‌ها زندگی کرد و طبق تجربه ۸ ساله‌ای که در مدیریت شهری دارم می‌گویم که خرم آباد با وجود ظرفیت‌های شهری بسیاری که دارد هنوز به دلایل مختلفی با یک شهر ایده ال فاصله دارد.

وی می‌گوید: من در مورد خودم با اطمینان می گویم عملکردم اصلاً مطلوب و شایسته مردم خوب و ظرفیت‌های ارزشمند خرم آباد نبوده حالا چه عاملی باعث این عملکرد شده قضاوتش دست مردم است هر چند عوامل بسیار زیادی تأثیرگذار بوده است.

کد خبر 491135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.