ناپدید شدن۳ میلیون تن فولاد اشتباه آماری است

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با بیان اینکه ۳ میلیون تن فولادی که بر اساس آمار منتشر شده ناپدید شده، ناشی از عدم تطابق اطلاعات است، تاکید کرد: با منتشر شدن اطلاعات شرکت‌ها تا پایان خرداد، این مقادیر نیز مشخص می‌شود.

سید رسول خلیفه سلطانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: قیمت‌های جهانی فولاد رو به بالا است اما بازار فولاد داخل راکد است.

وی افزود: بازار داخل از قیمت‌های جهانی تبعیت نکرده است و قیمت فولاد در داخل افزایش نیافته است.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با بیان اینکه فولاد یک کالای بین‌المللی است که قیمت داخل و خارج آن باید بر یکدیگر اثر گذار است، گفت: نیمی از فولاد تولید شده در کشور صادر می‌شود، بنابراین نباید قیمت‌ها و بازار فولاد چه در داخل و چه در خارج کشور دستوری و تنظیم بازاری شود.

خلیفه سلطانی افزود: به عنوان نمونه اکنون که قیمت‌های جهانی فولاد در حال افزایش است، قیمت آن در داخل راکد است که این موضوع به نفع مصرف کننده است.

وی تصریح کرد: اما اگر قیمت‌ها دستکاری شده، از صادرات جلوگیری شود و یا قیمت‌های داخلی با دستور دولت کاهش یابد، منجر به بر هم ریختن مناسبات بازار می‌شود و این در حالی است که زمان‌هایی همچون شرایط فعلی که دخالتی در بازار نیست، وضعیت بازار داخل تعادلی است و تقاضای چندانی نیز در بازار وجود ندارد.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: زمانی که تقاضای مصنوعی در بازار ایجاد شود، قیمت فولاد افزایش می‌یابد، هر زمان که صحبت از قیمت‌گذاری دستوری شود، تقاضای مصنوعی ایجاد شده و بسیاری به خرید و انبار کردن فولاد روی می‌آورند.

خلیفه سلطانی خاطرنشان کرد: اگر به دنبال حمایت از مصرف کننده داخلی هستیم این گونه نظارت‌ها باید حذف شود، بازاری که ۳۰ میلیون تن تولید دارد، به راحتی می‌تواند نیاز داخل را تأمین کند.

وی تصریح کرد: در ورق و سایر اقلام به دلیل مساوی بودن عرضه و تقاضا نیازمند نظارت برای کنترل و تنظیم بازار هستیم، البته این نظارت‌ها نیز باید فقط در حد سیاست‌گذاری بوده تا به تعادل در عرضه و تقاضا و حذف دلالی‌ها منجر شود.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در رابطه با آمار منتشر شده از میزان تولید و صادرات فولاد در سال گذشته و عدم تطابق آن با یکدیگر، اظهار کرد: این‌ها آمار و ارقام است و نباید رسانه‌ای می‌شد، آمار و ارقامی که پایان هر سال ارائه می‌شود شامل آمار و ارقام انبارها نیست.

خلیفه سلطانی ادامه داد: علاوه بر این بخشی از کالا ممکن است از سال‌های قبل در انبارها باقی مانده باشد و فروش‌های غیر رسمی نیز در این آمار لحاظ نشده است.

وی تصریح کرد: پس از اینکه انبارگردانی شرکت‌ها انجام شود این مقادیر با یکدیگر یکی می‌شود، بخشی از تولیدات نیز ممکن است به صورت اظهار نشده از گمرک عبور کرده باشد.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با بیان اینکه ۳ میلیون تن فولادی که بر اساس آمار منتشر شده ناپدید شده، ناشی از عدم تطابق اطلاعات است، تاکید کرد: تا پایان خرداد که اطلاعات شرکت‌ها کاملاً منتشر شود این مقادیر نیز مشخص می‌شود.

کد خبر 491125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.