خروج آمریکا از افغانستان؛ سوپرایز بزرگ بایدن

عرصه روابط بین المللی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی بین المللی طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

نشست آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه درباره برجام

وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان قصد دارند خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به بحث بگذارند.

وزارت امور خارجه آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد: «تمرکز اصلی این گفت‌وگوها افغانستان خواهد بود. دیگر مسائلی که مورد بحث قرار خواهند گرفت، شامل تحولات در مرز اوکراین و روسیه و توافق هسته‌ای با ایران خواهد بود.»

«آنه گرت کرامپ-کارنبائر»، وزیر دفاع آلمان نیز گفته است ناتو خود را با برنامه‌های آمریکا برای خروج نیرو از افغانستان منطبق خواهد کرد. وی افزود انتظار می‌رود بعد از نشست ویژه این اتحاد نظامی که قرار است ساعاتی دیگر برگزار شود، چنین تصمیمی گرفته شود.

پیش‌تر یک مقام ارشد آمریکایی خبر داد که روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ماه مِی شروع خواهد شد و هدف آن است که تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ۱۴۰۰) سال جاری (در بیستمین سالگرد حمله آمریکا به افغانستان) تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شده باشند.

آغاز خروج نیروهای آمریکا از افغانستان

نیروهای آمریکایی خروج از افغانستان را به عنوان بخشی از برنامه دولت بایدن برای ترک کامل این کشور پس از ۲۰ سال درگیری و جنگ، آغاز کرده‌اند.

چندین مقام دفاعی ایالات متحده آمده است که کمتر از صد نیرو به همراه تجهیزات نظامی عمدتاً توسط هواپیماها منتقل شده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرده بود، این کشور تمامی نیروهایش را تا ۱۱ سپتامبر که بیستمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است از افغانستان خارج می‌کند.

بر اساس اعلام مقام‌های دفاعی آمریکا مقاطعه کاران و کارمندان دولت آمریکا نیز در حال خروج از افغانستان هستند.

استقرار سربازان خارجی در هفتم اکتبر ۲۰۰۱ و زمانی آغاز شد، آمریکا در کنار انگلیس عملیاتی را در افغانستان آغاز کردند. پس از آن نیز ۴۳ متحد و شریک ناتو به عملیات افغانستان ملحق شدند.

در حال حاضر ۹۵۹۲ سرباز از ۳۶ کشور در افغانستان مستقر هستند که آمریکا با ۲۵۰۰ سرباز در صدر قرار دارد.

ایالات متحده یک ناو هواپیمابر را به منطقه اعزام کرده تا در صورت حمله طالبان به سربازان آمریکایی استقرار سریع جنگنده‌ها را در نظر داشته باشد.

افزایش تحرکات نظامی روسیه در مرز اوکراین

با افزایش تنش‌ها در شرق اوکراین، «آندری تاران» وزیر دفاع این کشور درباره آنچه اقدامات تحریک‌آمیز روسیه خواند، هشدار داد.

خبرگزاری رویترز شامگاه شنبه اعلام کرد احتمال دارد اوکراین در پی ستیزه‌جویی‌های روسیه، به درگیری در منطقه دونباس واقع در شرق این کشور، تحریک شود.

وی در ادامه توضیح داد که ادعاهای مسکو درباره نقض حقوق روس‌زبان‌ها در شرق اوکراین، می‌تواند دلیل ازسرگیری ستیزه‌جویی‌های مسلحانه روسیه علیه این کشور باشد.

وزیر دفاع اوکراین در بیانیه‌ای افزود: «همزمان، باید توجه داشت که تشدید ستیزه‌جویی مسلحانه فدراسیون روسیه علیه اوکراین، احتمالاً فقط زمانی رخ می‌دهد که تصمیم سیاسی مرتبط در عالی‌ترین سطح کرملین گرفته شود.»

اوکراینی‌ها هفته گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده و مدعی شدند جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند.

کی‌یف چندی پیش کمک نظامی چند صد میلیون دلاری از آمریکا شامل خودروهای زرهی، پهپاد و موشک‌های ضد تانک دریافت کرده و مشغول انباشت آنها در نزدیکی مرز روسیه است.

روز جمعه نیز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با هشدار درباره نزدیک‌شدن شرایط شرق اوکراین به انفجار و احتمال وقوع درگیری، گفت کرملین نگران شروع احتمالی جنگ داخلی در این کشور است.

درخواست روسیه از آمریکا برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران

رئیس هیئت روسیه در مذاکرات برجام ضمن ابراز امیدواری نسبت به پیشرفت جلسات وین تصریح کرد، اکنون بهترین زمان برای آمریکاست که گام نخست را در برجام بردارد و اموال بلوکه شده ایران را آزاد کند.

به گزارش ایرنا، «میخائیل اولیانوف» این مطلب را در گفت‌وگو با نشریه فرانسوی لوموند مطرح کرد و افزود، ایالات متحده با خروج از برجام و فشار حداکثری علیه ایران مشکلات زیادی را در اجرای این توافق ایجاد کرد.

وی که دیروز با رابرت مالی فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در چهارچوب یک نشست دو جانبه در وین ملاقات کرد خاطرنشان ساخت؛ هیچ دلیلی ندارد که آمریکا اموال ایران را در کره جنوبی و ژاپن مسدود نگه دارد.

این دیپلمات عالی‌رتبه روس با اشاره به این نکته که اموال ایران متعلق به آمریکا نیست افزود که بلوکه کردن آن ازسوی واشنگتن اقدامی غیر قانونی است و اکنون بهترین زمان برای دولت جو بایدن است که به نشانه حسن نیت، آن‌ها را آزاد کند.

واشنگتن در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد. ایران هم دو سال پس از تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد، در صورت اجرای تعهدات سایر طرف‌های این توافق، به گونه‌ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل تعهداتش بازمی‌گردد.

اعلام سیاست جدید دولت بایدن در قبال کره شمالی

کاخ سفید اعلام کرد، بایدن یک رویکرد جدید اعمال فشار علیه کره شمالی وضع کرده که شامل دیپلماسی و نه یک معامله بزرگ با رهبری این کشور می‌شود.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت، مقام‌های آمریکایی بررسی چندین ماهه سیاست گذاری کره شمالی را تکمیل کرده‌اند.

وی ادامه داد: تکمیل خلع سلاح اتمی کره شمالی همچنان هدف ماست؛ اما چهار رئیس جمهوری سابق آمریکا نتوانستند پیونگ یانگ را به سمت دست کشیدن همیشگی از تسلیحات اتمی سوق دهند.

سیاست دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تلاش برای دستیابی به یک توازن بین سیاست مورد نظر رؤسای جمهوری سابق کشور است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا سه نشست با کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی داشت اما به چیزی بیشتر از توقف آزمایش‌های موشکی و اتمی این کشور که آخرینش ۲۰۱۷ بود، دست نیافت.

باراک اوباما دموکرات از تعامل جدی دیپلماتیک با کره شمالی امتناع ورزید و هیچ اقدامی از سوی پیونگ یانگ برای کاهش تنش صورت نگرفت.

ساکی ادامه داد: سیاست بایدن، تمرکز بر دستیابی به توافق جدی یا حتی تکیه بر صبر استراتژیک نیست، بلکه آمریکا به دنبال پیگیری یک رویکرد عملی جامع است که برای یافتن دیپلماسی با کره شمالی و دستیابی به پیشرفت عملی با هدف افزایش امنیت آمریکا و متحدانش به کار گرفته شود.

سخنگوی کاخ سفید جزئیات بیشتری درباره گام بعدی دولت که شاید فراتر از گفت‌وگو با متحدان می‌شود، ارائه نکرد.

آغاز سفر هیئت آمریکایی به ۴ کشور عربی

وزارت امور خارجه آمریکا شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئتی متشکل از مسئولان دیپلماتیک و امنیتی این کشور تور خارجی خود را شامل امارات، اردن، مصر و عربستان آغاز کرد و این سفرها تا ۷ ماه مه ادامه دارد.

قرار است هیئت مذکور در دیدارهایشان در چهار کشور عربی درباره پاره‌ای مسائل مشترک و رخدادهای منطقه بحث و گفتگو کنند.

این هیئت شامل درک چولت، مشاور وزارت امور خارجه آمریکا، برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در خاورمیانه و آفریقای شمالی و جوی هود، معاون اول دستیار وزیر خارجه در امور خاور نزدیک است.

در این بیانیه آمده است که این هیئت "از ابوظبی، امان، قاهره و ریاض دیدار و با مقامات ارشد این کشورها درباره روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی بلند مدت بین ایالات متحده و شرکای منطقه‌ای گفتگو خواهد کرد.

کد خبر 491045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.